Audi A6 gefacelift

Audi A6
Audi A6Audi S6Audi A6 AllroadAudi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi S6Audi S6Audi S6Audi A6
De Audi A6 loopt mee sinds 2004 en dus is het tijd voor een tussentijdse opfrisser. Na deze facelift is de A6 klaar voor de rest van zijn leven.
De vernieuwde Audi A6 staat rond de helft van oktober als eerste bij de Duitse dealers. Nederland krijgt 'm niet lang daarna. Er zijn wat lichte uiterlijke wijzingen en in het interieur is ook het één en ander fijngeslepen. Een aantal nieuwe motoren zorgt er volgens Audi voor dat over het gehele A6-programma het benzineverbruik twaalf procent lager ligt.
Aan het exterieur zijn de grille, bumpers, luchtinlaten, achterlichten en mistlampen gewijzigd. Ook is er voortaan een verchroomde strip op de achterklep en is onder de achterbumper een zogeheten diffusor geplaatst. Het meest in het oog springend is de LED-verlichting aan de voorzijde. Deze dagrijverlichting bestaat aan beide kanten uit zes LED's. Ze staan op de optielijst. Wél standaard is LED-techniek op de achterlichten.
Er zijn vijf nieuwe exterieurkleuren en in plaats van een normale achterbank kan voortaan ook worden gekozen voor twee zetels. Verder is in het interieur wat rijker gebruik gemaakt van chroom en is op de armsteunen een zacht aanvoelend materiaal gebruikt.
Motoren
Aan het motorenpalet voegt Audi twee varianten van de 2,8-liter V6 FSI toe. De eerste heeft 190 pk en verbruikt 8,2 liter per 100 kilometer. De potentere variant heeft 220 pk en lust 8,4 liter benzine op zo'n afstand. Verder is er een supercharged 3,0-liter V6 die 290 pk levert, die ondanks het gebruik van een compressor in plaats van een turbo als 3.0 TFSI door het leven gaat. Hij kan in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de top is begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld verbruik wordt 9,5 liter op 100 kilometer opgegeven. Hij is ook beschikbaar in de Allroad en later gaat deze motor met 333 pk de nieuwe S4 aandrijven. De S6, die de lichtbalken onderin de bumper blijft houden,  heeft nog altijd de 435 pk sterke 5.2 V10 FSI en er is van de A6 ook nog een 4.2 V8 FSI.
Bij de diesels komt er een 170 pk 2,0-liter TDI voor de A6. Nieuw is de TDIe-variant, een 2.0 met 136 pk en het groene stokpaardje uit de reeks. Hij kan bijvoorbeeld onder het rijden energie hergebruiken en de pomp van de stuurbekrachtiging doet het alleen als hij wordt aangesproken. Zo wordt de last van de motor verlicht. De automaat is zo geprogrammeerd dat hij lang in zijn hoogste versnellingen blijft rijden en bij de handgeschakelde versie zijn de bakverhoudingen gewijzigd en staat zelfs een schakelindicator op de optielijst. Hij loopt een keurige 1 op 18,9 en sprint desondanks in 9,9 seconden van 0 naar 100.

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.