Aston Martins op dieet

Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin is aan het testen met lichtgewicht modellen voor van de V8 Vantage en de DB9. Voor het volgende jaar staat er bovendien een tweede variant van de V8 Vantage op het programma.
Aston Martin is aan het testen met lichtgewicht modellen voor van de V8 Vantage en de DB9. Voor het volgende jaar staat er bovendien een tweede variant van de V8 Vantage op het programma.
In de Britse pers wordt melding gemaakt van een Aston Martin V8 Vantage RS. Deze auto is zo'n 150 kilo lichter dan de standaard V8 Vantage die 1.420 kilo weegt. Aston Martin wil met deze auto de concurrentie aangaan met de Porsche 911 GT3 en de Ferrari F430 Challenge.
Aston  bereikt de gewichtsbesparing door het toepassen van composiet carrosseriedelen, een koolstofvezel dak en een gestript interieur waarbij de standaard zetels wijken ten gunste van racekuipjes. Tot slot wordt ook de motor aangepakt: de standaard 380 pk uit de 4,3-liter V8 wordt opgevoerd tot 420 pk. Volgens de bronnen zal de Aston Martin RS in 4,5 seconden van 0 naar 100 sprinten en de topsnelheid ligt bij 305 km/u. De lichtgewicht Vantage verschijnt in de loop van 2007. Voor 2006 heeft Aston Martin een Volante-versie van het nieuwe kleine model op stapel staan.
Aston Martin is ook bezig om van de DB9 een lichtgewicht versie te ontwikkelen. Voor het uiterlijk gebruiken de Britten de DBRS9 raceauto als inspiratie. Voor dit dieet geldt hetzelfde recept als bij de V8 Vantage: verschillende carrosseriedelen worden gemaakt van composiet en er worden kuipstoelen gemonteerd. Ook de achterbank zal de afslankkuur niet overleven. De producent hoopt op een gewichtsbesparing van 250 kilo.
De motor wordt aangepast door Aston Martin Racing. De 6,0-liter V12 krijgt 550 pk; 100 pk méér dan de standaard DB9. De lichtgewicht DB9 zal in zo'n 4 seconden van 0 naar 100 sprinten en de topsnelheid ligt bij 320 km/u.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.