Aston Martin Valkyrie AMR Pro onderweg
Extreme circuitversie van hypercar op komst
Met het nieuwe AMR-label brengt Aston Martin stapsgewijs versies van bestaande modellen op de markt die in elk opzicht een tandje sportiever moeten zijn dan hun reguliere broeders. Daarnaast heeft Aston Martin onlangs het AMR Pro-label in het leven geroepen, een overtreffende trap van het AMR-label waarmee Aston Martin een heftige focus heeft gelegd op de prestaties op het circuit. Van de op stapel staande hypercar Valkyrie ligt een AMR Pro-versie in het verschiet, een auto die alvast is geschetst.
Bij de presentatie van de Valkyrie liet Aston Martin al weten dat het 150 exemplaren voor de weg en 25 stuks speciaal voor het circuit zou gaan bouwen. Die laatste 25 stuks worden onder het AMR Pro-label gevoerd. De niet-straatlegale Valkyrie AMR Pro profiteert van een reeks aerodynamische aanpassingen. Samen met een gewichtsreductie moet dat voor een nóg extremere Valkyrie zorgen. Al met al moet de auto een topsnelheid van ruim 400 km/h kunnen halen. Tevens moet het platte gevaarte zijdelingse g-krachten van 3,3 g kunnen aantikken. Wie vol op de rem trapt, krijgt g-krachten van 3,5 g te verduren.
Voor de koets gebruikt Aston Martin naar eigen zeggen een nog lichtere koolstofvezel monoque. Het glaswerk rondom wordt vervangen door lichter polycarbonaat en elke vorm van luxe wordt uiteindelijk uit de auto gesloopt. Vaarwel airconditioning dus. Ook het uitlaatsysteem moet fors lichter zijn dan het exemplaar van de 'standaard' Valkyrie. In 2020 moeten de eerste exemplaren worden geleverd.
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.