Aston Martin Valkyrie AMR Pro: dubbel de downforce
Ditmaal geen hybride
Aston Martin overgiet de Valkyrie met een wel heel pittige AMR Pro-saus. De Valkyrie AMR Pro is de niet-straatlegale overtreffende trap van de Valkyrie, een volledig op circuitgebruik gerichte versie die de hybridetechniek van het origineel zonder pardon overboord kiepert.
De Valkyrie geldt momenteel als Aston Martins absolute topmodel. Het in 2017 gepresenteerde origineel heeft een 1.014 pk sterke 6.5 V12 die gekoppeld is aan een elektromotor die het systeemvermogen op een machtige 1.176 pk brengt. Tijdens de Autosalon van Genève van 2018 blikte Aston Martin met een nagenoeg productierijp ogende concept-car al vooruit op de komst van de Valkyrie AMR Pro, een niet-straatlegale circuitversie die zich vandaag heeft losgebroken van zijn ketenen.
De Valkyrie AMR Pro is volgens Aston Martin meer dan slechts een van heftig spoilerwerk voorziene variant. Hij heeft namelijk een met 38 centimeter verlengde wielbasis. Ook is de spoorbreedte vergroot, aan de voorkant met 9,6 centimeter en achter met maar liefst 11,5 centimeter. Daar komt het verwachte heftige spoilerwerk van de AMR Pro nog eens bij, koolstofvezel vleugelwerk dat de auto nog eens 26,6 centimeter langer maakt. Om de Valkyrie AMR Pro zo licht mogelijk te maken, heeft Aston Martin het hybridesysteem van het origineel naar de prullenbak verwezen. De 6.5 V12 staat er in de Valkyrie AMR Pro dan ook alleen voor, al hoeft de twaalfcilinder - waarvan de toerenbegrenzer er pas bij 11.000 tpm inhakt - zich nergens voor te schamen met zijn ruim 1.000 pk.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro
De koets is volledig uit koolstofvezel opgetrokken om het gewicht zo ver mogelijk terug te dringen. Daarnaast zijn de glazen voorruit en zijruiten vervangen voor Perspex-exemplaren en zijn ook de draagarmen uit koolstofvezel vervaardigd. Hoewel Aston Martin roept dat de prestaties van de Valkyrie AMR Pro op het circuit die van een F1-auto benaderen, geven de Engelsen nog niet alle specificaties vrij. Aston Martin mikt erop dat het gevaarte een ronde op het 13,7 kilometer lange Circuit de la Sarthe in Le Mans in 3 minuten en 20 seconden moet kunnen afleggen, een rondetijd die vergelijkbaar is met die van LMP1-racers.
Welk bedrag Aston Martin op het prijskaartje van de Valkyrie AMR Pro heeft gekalkt, is nog niet bekend. Er worden slechts 40 linksgestuurde exemplaren van gebouwd. De eerste auto's worden in het laatste kwartaal van dit jaar geleverd.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Aston Martin Valkyrie Spider: orkaankracht door je kruin

Aston Martin Valkyrie 'Volante' in beeld

Red Bull overweegt met eigen supercar te komen

Aston Martin stuurt Max Verstappen op pad met Valkyrie

Meer vermogen voor Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie krijgt AMR Track Performance Pack
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.