AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
"Aston Martin Rapide niet uit Engeland"
Aston Martin gaat de Rapide niet bouwen in de fabriek in Gaydon. De vierdeurs wordt uitbesteed aan een onafhankelijk bedrijf op 'het continent'.
De Britse krant Financial Times meldt dat het very British Aston Martin het nieuwe model buiten Groot-Brittannië gaat bouwen. Het is voor het eerst in het 93-jarige bestaan van het merk dat een model niet in het thuisland wordt gemaakt.
Volgens de documenten die de krant heeft ingezien, zijn er vergevorderde plannen om de bouw van de Rapide uit te besteden aan Pininfarina in Italië, Karmann in Duitsland, Magna in Oostenrijk of Valmet in Finland. Die laatste bouwt ook al de Boxster en Cayman voor Porsche. Een beslissing wordt over enkele weken gemaakt.
Aston Martin moet productie uitbesteden omdat de fabriek op het thuishonk in Gaydon al op volle stoom draait. Voor die vestiging moet Aston Martin alsnog op zoek naar honderden nieuwe werknemers omdat de productie daar door de komst van varianten van de DB9 en V8 Vantage naar verwachting nog hoger wordt. Ook de vraag naar de vierdeurs Rapide is groter dan aanvankelijk verwacht. Volgens de Financial Times heeft het uitbesteden van de productie daarom niets te maken met de nieuwe eigenaren van het merk. Eerder dit jaar werd het merk van Ford overgenomen door een consortium rond Dave Richards en Koeweitse investeerders.
Aston Martin stevent voor het derde achtereenvolgende jaar af op winst. Eerder is het de Britten in het negentigjarige bestaan niet gelukt om zwarte cijfers te schrijven. Dit jaar worden zevenduizend auto's geproduceerd. Dat is liefst tweeduizend meer dan in 2006. Toen Ford Aston Martin in 1987 overnam, werden slechts enkele tientallen auto's per jaar gebouwd.
Plaats een reactie