Aston Martin neemt afscheid van handbak
Nobel streven de deur uit
Aston Martin verklaarde enkele jaren geleden bij monde van de vorige CEO nog de 'laatste sportautofabrikant met een handgeschakelde versnellingsbak' te willen worden, maar dat gaat niet gebeuren. De nieuwe CEO zegt dat er een einde aan komt.
De handgeschakelde versnellingsbak is in de hele auto-industrie op zijn retour, al zijn er nog zat mensen die juist in een sportauto het liefst een versnellingspook in handen houden. Voor hen wordt de keuze steeds kleiner als ze op zoek zijn naar een nieuwe auto. Voormalig Aston Martin-CEO Andy Palmer verklaarde in 2016 dan ook dat 'zijn' merk een veilige haven zou blijven voor die mensen, omdat, als het aan hem lag, Aston Martin als allerlaatste sportautofabrikant de handbak zou uitzwaaien. Zijn opvolger, de van Mercedes-AMG overgekomen Tobias Moers heeft een ander idee.
De Aston Martin V8 Vantage AMR is momenteel nog de enige Aston Martin met een handgeschakelde versnellingsbak en zal ook de laatste zijn. Dat blijkt uit Moers' niets verbloemende woorden, geciteerd door Motoring.com. "...we hebben hem niet meer nodig. Ieder jaar moeten we hem ook weer in lijn brengen met de nieuwe uitstootreglementen, omdat het om een speciale aandrijflijn gaat. Dat slaat nergens meer op." De handbak in de Vantage AMR is overigens niet door Aston Martin zelf maar door Graziano ontwikkeld. Ook de DB9 en One-77 hadden een versnellingsbak van het Italiaanse bedrijf.
Moers, een man die wat meer naar de cijfers lijkt te kijken dan zijn voorganger, vindt het behalve een te 'onderhoudsintensief project' ook niet langer van toegevoegde waarde richting de klantenkring, omdat volgens hem het gros toch voor een automaat zou kiezen. Dat Aston Martin er dus mee gaat stoppen, geeft Porsche goede papieren om met de 911 GT3 iets nóg exclusievers in handen te krijgen.