Aston Martin DBX S: beestachtig nieuw vlaggenschip

Baas boven baas

Aston Martin DBX S
Aston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX SAston Martin DBX S

Dus jij dacht dat je met je 707 pk sterke Aston Marin DBX 707 elke andere DBX het snot voor de ogen zou rijden? Vergeet het maar. Deze splinternieuwe Aston Martin DBX S komt het feestje verstoren met meer vermogen en een lager gewicht.

De Aston Martin DBX werd in Europa met een 550 pk sterke 4.0 V8 geïntroduceerd en was met dat vermogen natuurlijk al een beul van een SUV waarmee je niet alleen imposant voor de dag komt, maar ook loeisnel bent. Omdat er altijd vraag is naar meer, kwam Aston Martin ruim drie jaar geleden met de DBX 707 op de proppen. Die DBX 707 was zomaar even 157 pk sterker dan een reguliere DBX, maar ook die moet nu zijn meerdere erkennen in een nieuwe DBX-variant. Dit is de Aston Martin DBX S. Met de S van Sport, maar ook van spectaculair.

Ook de Aston Martin DBX S heeft de machtige en van origine van Mercedes-AMG afkomstige 4.0 V8 als krachtcentrale, maar die machine is in de DBX S nog eens 20 pk sterker dan in de DBX 707. Je hoeft je grafische rekenmachine niet uit je bureaulade te trekken om het vermogen te berekenen: 727 pk. Het koppel: 900 Nm. Net als in de DBX 707 wordt tot 50 procent van dat vermogen naar de voorwielen en tot 100 procent naar de achterwielen gestuurd. Schakelen gaat wederom met een negentraps automaat, al heeft Aston Martin de schakelmomenten aangepast.

Een lichtgewicht is de Aston Martin DBX S met zijn wagengewicht van 2.198 kilo niet, maar hij is wel mooi tot 47 kilo lichter dan de DBX 707. Tot, inderdaad. Er zijn namelijk diverse lichtgewicht opties beschikbaar. Een daarvan is een een dak dat volledig uit koolstofvezel is opgetrokken. Dat alleen scheelt 18 kilo, zo melden de Engelsen trots. Wie dat dak bestelt, moet het zonder dakrails doen. Dat scheelt ook weer een paar kilo. Ook staat de 5,04 meter lange SUV optioneel op uit magnesium vervaardigde 23-inch wielen die 19 kilo aan onafgeveerd gewicht schelen. 23-inch wielen zijn overigens standaard, al moet je het zonder dieper in de buidel te tasten met aluminium exemplaren doen. Ga je voor de magnesium sloffen? Dan trekken de Engelsen ook direct de dakrails van de auto.

Aston Martin DBX S

De cockpit van de Aston Martin DBX S.

Het hogere vermogen en het lagere wagengewicht veranderen niets aan de acceleratie van 0-100 km/h. Die raffelt de DBX S net als de DBX 707 namelijk 'gewoon' weer in 3,3 tellen af. Wel is er winst op de 0-200-sprint. De Aston Martin DBX S ramt die vanuit stilstand namelijk 0,3 seconden eerder af dan de DBX 707. De topsnelheid is met 310 km/h niet anders dan die van de DBX 707. De winst is in rechte lijn dus relatief, maar puur wat vermogen en gewicht betreft ben je in DBX-land met de DBX S voorlopig baas boven baas. Vanbuiten herken je de Aston Martin S onder meer aan zijn volledig zwarte grille, aan de bonte verzameling S-badges én aan het vele uit koolstofvezel opgetrokken spoiler-, vleugel- en bumperwerk.

De Aston Martin DBX S is per direct te bestellen, al heb je de Nederlandse prijs nog van ons tegoed.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.