Artega Scalo gaat op de elektrotoer
Sneller dan z'n benzinebroer
Ook de kleine Duitse sportwagenfabrikant gaat met z'n tijd mee: de Scalo heeft de V6 van de GT ingeruild voor een elektrische aandrijflijn.
De 'gewone' Artega GT is voorzien van een 3,6-liter V6, maar dat blok heeft in de Scalo het veld moeten ruimen voor twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Het vermogen bedraagt 300 kW (408 pk), kortstondig (10 seconden) kan er gepiekt worden naar 390 kW (531 pk). Het koppel bedraagt 780 Nm.
De sprint van 0-100 is in 3,6 seconden gepiept en de Scalo trekt door tot 250 km/h. Daarmee is de elektrosporter rapper dan z'n broer met bezninemotor, die voor de sprint 4,8 seconden nodig heeft. De actieradius van de Scalo, voorzien van 20-inch lichtmetaal met daarin grote Brembo-remmen, bedraagt 400 kilometer. Via een snellader is de batterij in een uur weer vol.
Artega, dat ook de blauwdruk voor de Spyker B6 Venator leverde, bouwt slechts twaalf exemplaren van de Scalo, die in Duitsland 170.000 euro moet gaan kosten. De auto is te zien op de IAA in Frankfurt.