Artega Scalo gaat op de elektrotoer

Sneller dan z'n benzinebroer

Artega Scalo

Ook de kleine Duitse sportwagenfabrikant gaat met z'n tijd mee: de Scalo heeft de V6 van de GT ingeruild voor een elektrische aandrijflijn.

De 'gewone' Artega GT is voorzien van een 3,6-liter V6, maar dat blok heeft in de Scalo het veld moeten ruimen voor twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Het vermogen bedraagt 300 kW (408 pk), kortstondig (10 seconden) kan er gepiekt worden naar 390 kW (531 pk). Het koppel bedraagt 780 Nm.

De sprint van 0-100 is in 3,6 seconden gepiept en de Scalo trekt door tot 250 km/h. Daarmee is de elektrosporter rapper dan z'n broer met bezninemotor, die voor de sprint 4,8 seconden nodig heeft. De actieradius van de Scalo, voorzien van 20-inch lichtmetaal met daarin grote Brembo-remmen, bedraagt 400 kilometer. Via een snellader is de batterij in een uur weer vol.

Artega, dat ook de blauwdruk voor de Spyker B6 Venator leverde, bouwt slechts twaalf exemplaren van de Scalo, die in Duitsland 170.000 euro moet gaan kosten. De auto is te zien op de IAA in Frankfurt.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.