Artega barst los met Scalo 'Superelletra'
Elektrische aangejaagde terugkeer
Artega heeft een moeilijk bestaan gehad. Na een faillissement lijkt het van origine Duitse merk weer helemaal terug. In Genève trekt de kleine fabrikant het doek van de Scalo 'Superelletro'.
Artega, bekend van de GT, sloeg in 2015 tijdens de IAA van Frankfurt al terug met de volledig elektrische Scalo, een model dat nooit echt op de markt verscheen maar meer diende als nieuw levensteken van Artega. Nu staat in Genève een daadwerkelijke productieversie van de Scalo: de Scalo Superelletra.
Superelletra is Artega's variant van het Italiaanse 'Superleggera', dat lichtgewicht betekent. De Duitsers mengen de Italiaanse term met het eveneens Italiaanse woord 'elettrica' en dat heeft uiteraard een goede reden. De Scalo is immers een volledig elektrische supercar!
Met de Scalo knipoogt Artega naar de iconische McLaren F1, althans, daar lijkt het sterk op. Het interieur is namelijk hetzelfde ingedeeld. De bestuurder zit in het midden en schuin achter hem of haar zijn twee stoelen voor passagiers geplaatst. Ook de op bijzondere wijze openslaande deuren zijn van de partij. Of de op stokjes geplaatste camera's die als zijspiegels fungeren het productiestadium halen, valt overigens nog te bezien.
De Scalo beschikt over maar liefst vier elektromotoren waarvan er twee bij de voor- en twee bij de achteras zijn geplaatst. Het totaalvermogen komt uit op 1.020 pk en 1.620 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 2,7 seconden. De topsnelheid ligt op 300 km/h. Het accupakket heeft een stevige capaciteit van 120 kWh en wie rustig aan doet moet 500 kilometer ver kunnen komen op een lading.
In 2019 gaat de Scalo Superelletra in de verkoop. Er worden slechts 50 exemplaren gebouwd die stuk voor stuk 1,5 miljoen euro gaan kosten.