Ariel Nomad 2: sterker en nog avontuurlijker

Met Focus ST-kracht

Ariel Atom Nomad
Ariel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom NomadAriel Atom Nomad

De Ariel Nomad begint aan een nieuw hoofdstuk en doet dat met de toepasselijke naam Ariel Nomad 2. Het grootste nieuws is de komst van een bekende Ford-motor, die er een bloedstollend snel terreinmonster van maakt.

Dat je niet per se vier elektromotoren en 1.000 pk systeemvermogen nodig hebt om gestoord snel te zijn, bewijst Ariel al jaren met de Atom. Als de rest van de auto maar gewoon heel licht is, heb je niet zo overdreven veel vermogen nodig. Het avontuurlijke broertje van dat rijdende buizenframe, de Nomad, brengt het Atom-recept naar ruig terrein en doet dat voortaan in vernieuwde vorm. Dit is de Ariel Nomad 2, die onder meer dankzij Ford Focus ST-kracht krankzinnig snel door de blubber gaat.

Ja, je leest het goed, de 2.4 van Honda die in de vorige Nomad zat, ruimt het veld. In plaats daarvan zit er nu een dik 300 pk sterke 2.3 EcoBoost-vierpitter achter de twee zitplaatsen. Met die krachtbron zit zijn vermogen weer behoorlijk in de buurt van de Ariel Atom. Het maximumkoppel komt uit op 518 Nm. Als dat geen blubber in de rondte kan slingeren. Schakelen gaat overigens via de zesbak die ook bij de Focus ST hoort. Op asfalt moet de Nomad 2, met behulp van het aanwezige launchcontrol en tractiecontrole, in staat zijn om in slechts 3,4 seconden van 0 naar 60 mph (97 km/h) te speren en de topsnelheid ligt op 216 km/h.

Ariel Nomad.

Onder meer een sperdifferentieel, adaptieve dempers, een hydraulische handrem en dikke (aan de voorkant geventileerde) remschijven van AP Racing zijn van de partij. Verder is bijvoorbeeld de rembalans naar wens af te stellen. Op een nieuw infotainmentschermpje kun je onder meer rondetijden bijhouden en na een stevig potje sturen kun je het stuurwiel in één soepele beweging uit de auto halen. De Ariel Nomad 2 gaat in het Verenigd Koninkrijk omgerekend minstens dik €80.000 kosten.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.