Amerika maakt zich zorgen om gevolgen ramp

Toyota's bij overstroming in Japan
Hoewel het nog te vroeg is om concreet te kunnen vaststellen wat de gevolgen van de aardbeving en daaropvolgende Tsunami in Japan zullen zijn, beginnen de eerste zorgen te komen. In Noord-Amerika zien ze potentiële problemen met de toelevering van zowel auto's als onderdelen.

Uiteraard is het vooral bij de fabrieken die Japans eigendom zijn even behoorlijk spannend. Toyota-fabrieken in Noord Amerika hebben de overtime-production per direct gestopt om onderdelen te besparen. Een woordvoerder legde uit dat ongeveer 20 procent van de onderdelen uit Japan geïmporteerd wordt en het daarom onzeker is of er de komende weken voldoende onderdelen aangeleverd zullen worden.

Bij Fuji, de producent van Subaru in Amerika, heerst helemaal grote onzekerheid. De fabriek in Indiana produceert de Legacy en Outback voor de V.S. en is afhankelijk van Japan omdat daar de versnellingsbakken en zescilindermotoren vandaan komen. Omdat er nog wel onderdelen onderweg zijn is de precieze situatie nog onduidelijk, pas volgende week kunnen ze zien hoe groot de consequenties zullen zijn. Er bestaat ook een kans dat door schade bij toeleveranciers de productie gestopt moet worden.
Een ander groot probleem is dat door de ramp en de situatie in de kernreactor Fukushima 1 de productie van auto's in veel Japanse vestigingen stil ligt. Hierdoor komt de levering van modellen als de Prius, die geheel in Japan wordt geproduceerd, in gevaar. Omdat door de stijgende brandstofprijzen hybrides erg populair zijn, levert dat een mogelijk tekort aan nieuwe auto's op. Honda produceert bijna alle zuinige modellen in het thuisland, waardoor dat merk met hetzelfde probleem komt te zitten.

Amerikaanse merken
Ook de merken uit eigen land kunnen mogelijk in onderdelennood komen. Ford is afhankelijk van het Japanse Sanyo voor batterijen van hybride voertuigen. Vooralsnog gaat de productie daar volgens planning, maar de situatie wordt continu bekeken en als het nodig blijkt wordt het werk stilgelegd. General Motors en Chrysler meldden nog geen ongebruikelijkheden, maar ook zij houden doorlopend contact met toeleveranciers in Japan. Als er in Amerika problemen ontstaan, kan dat ook in Europa gebeuren. Of het zover komt en wat het effect hier zal zijn blijft voorlopig giswerk.