Alpine A390 wordt sportauto voor het hele gezin - Vooruitblik

Alpine zoekt het hogerop

Alpine A390 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 8 2025
AutoWeek 8 2025

Je leest het in AutoWeek 8 2025

Met de A110 en A290 heeft Alpine twee leuke sportieve bommetjes in huis, maar de Fransen zoeken het graag hogerop. Letterlijk, want de A390 wordt de eerste cross-over van het merk.

Highlights Alpine A390

  • Tweede EV, tweede ‘eigen’ model
  • Technisch verwant aan Scenic
  • Vierwielaandrijving en torque vectoring

Alpine werd in 2017 nieuw leven ingeblazen met de komst van de volbloed-retro A110. Die volgde keurig het recept waar Alpine in de jaren 60 furore mee maakte: een compacte tweedeurs sportauto met Renault-techniek. Zo’n herboren sportief merk smaakte in de hogere managementkringen van Renault naar meer en dus werd er al snel aan uitbreiding gedacht. Die kwam vorig jaar, met de A290. Dat was in zekere zin een wat ‘gemakkelijkere’ auto dan de A110, omdat Alpine daarvoor de Renault 5 als basis kon nemen. Nu is het tijd voor een heel wat ingewikkelder hoofdstuk, en mogelijk ook het belangrijkste hoofdstuk uit de geschiedenis van het merk. Alpine komt straks met een auto die niet alleen aan meer mensen ruimte biedt, maar vooral ook meer mensen naar de showroom moet lokken.

Niet krampachtig

Hoe kan het ook anders: Alpina gaat aan de cross-over. Niet gek, want zelfs Ferrari waagt zich inmiddels aan een hoogpotiger model. Het is nu eenmaal wat de markt bepaalt en een merk als Lamborghini heeft al bewezen dat het de verkoopcijfers naar grote hoogten kan stuwen. Dat het erfgoed daarbij vermengd moet worden met een berg nieuwe invloeden, dat zal het bestuur stiekem een worst wezen. Zo lang de Alpine A390 maar goed verkoopt. A390, dat is de naam van de nieuwkomer. De 3 geeft daarbij aan waar hij qua grootte in het gamma staat en de 90 dat het een lifestyle vehicle is. Ja, echt, wij hebben het ook niet verzonnen. Zo werd het uitgelegd bij de presentatie van de A290_β, de conceptversie van de A290. Ook van de A390 was een bétaversie en die gaf al een goed beeld van wat er van de uiteindelijke auto verwacht kan worden. Onze illustrator heeft zijn creativiteit dit keer dus niet heel hevig hoeven prikkelen.

Alpine A390 (Illustratie: Larson)

Alpine A390 (Illustratie: Larson)

Het is wellicht even wennen, zo’n forse Alpine. Ook optisch oogt het nog ietwat onwennig, al slaagt Alpine er best aardig in om wat A110-achtige lijnen op een totaal ander soort auto terug te laten komen. Er is in elk geval geen poging gedaan om krampachtig de A110 uit te rekken totdat er vier personen in passen. Hoe het er in het interieur aan toe gaat, dat is nog even wat koffiedik kijken. De conceptversie die vorig jaar in Parijs stond, had een behoorlijk heftige cockpit met voorin twee kuipstoelen die zo uit de racerij leken te komen. Dat Alpine ook met de A390 inzet op sportief rijden, is in elk geval wel helder. Zo krijgt de vierwielaangedreven EV bijvoorbeeld torque vectoring om extra rap een bocht om te kunnen. Alpine belooft zelfs dat hij daardoor rijdt als een A110. Dat zijn stevige uitspraken.

Fors accupakket

Er is hoe dan ook één heel serieus verschil met de A110 en dat is dat de A390 volledig elektrisch is. Hij staat op een doorontwikkeling van de basis van de elektrische Renault Scenic. Dat daar heftigere dingen mee mogelijk zijn dan bij de Scenic wordt wel helder uit de opzet van de aandrijflijn. De Alpine A390 heeft maar liefst drie elektromotoren, eentje voor en twee achter. Die zorgen dus voor vierwielaandrijving en dat is ook permanent het geval. Waarschijnlijk gaat de Alpine A390 qua vermogen de 500 pk wel voorbij en daarmee wordt het niet alleen de grootste maar ook de met afstand sterkste Alpine. Daar hoort waarschijnlijk een fors accupakket bij. Wellicht schroeft Alpine straks standaard al het grootste accupakket (87 kWh) dat we van de Scenic kennen in de A390. Dan moet een rijbereik van richting, of zelfs voorbij, 600 km mogelijk zijn. Wat de Alpine A390 allemaal precies in huis heeft en of dat inderdaad leidt tot een auto die rijdt zoals een A110 kunnen we al vrij snel ontdekken. Alpine heeft bij de presentatie van de conceptversie beloofd dat de A390 al in 2025 op de markt komt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.