Alpine A390: de eerste elektrische voor het hele gezin
Tot dik 550 kilometer bereik
We weten al jaren dat -ie eraan zat te komen en nu is hij er eindelijk. De Alpine A390. Het is na de A290 de tweede elektrische Alpine ooit. Op een ander vlak is de Alpine A390 de eerste. Het is namelijk de eerste cross-over van het merk ooit.
Highlights Alpine A390
- Tot 550 kilometer elektrisch
- Plek voor vijf personen én bagage
- Tot 470 pk sterk
Er verandert een boel bij Alpine. Of eigenlijk: er is een hoop veranderd bij Alpine. Lang had het sportieve zustermerk van Renault slechts één model op het menu: de A110. Die loopt inmiddels op zijn laatste benen. Er staat een opvolger klaar, maar die heeft geen hitsige 1.8 benzinemotor meer, maar een elektrische aandrijflijn. Het is niet eens de eerste elektrische Alpine. Dat is namelijk de A290, feitelijk een sportieve variant van de Renault 5 E-Tech Electric. Het breidt zijn portfolio nu uit met de A390. Ook de Alpine A390 is altijd een EV en het is ook nog eens een cross-over.
De Alpine A390 Beta van vorig jaar.
Al in 2021 gaf Alpine aan dat het met een (elektrische) SUV zou komen. Vorig jaar gaf Alpine een nóg duidelijker signaal af. Toen blikte het met de A390 β concreter vooruit op wat de eerste 'gezinsauto' van het merk moet worden. Daarvan is de Alpine A390 die nu op je scherm staat natuurlijk de productieversie. Het ontwerp van de concept-car beviel Alpine wel. Er is namelijk nauwelijks in gesneden. Bij de definitieve A390 houdt een stukje kunststof van de voorbumper de op bonte wijze samengestelde elementen van de led-dagrijverlichting uit elkaar. De led-driehoekjes tussen de daadwerkelijke koplampen - die Alpine Cosmic Dust noemt - en de led-dagrijverlichting zijn meer samengedrukt en nemen in de breedte minder plek in beslag dan bij de conceptuele voorbode. Wie zijn of haar A390 benadert, wordt getrakteerd op een projectie van het Alpine-logo op de grond. Ook is de onderzijde van de voorbumper duidelijk ietwat afgezwakt. De A110-achtige daklijn - kijk maar eens goed - heeft de overstap naar het productiestadium overleefd.
Geen nieuw model zonder een zogenoemde easter egg, een 'verstopte' verwijzing dus. In een van de hoeken van de voorruit is het silhouet van de A110 geplaatst.
Drie elektromotoren
De elektrische nieuwkomer meet 4,62 meter in de lengte, is 1,53 meter hoog en 1,89 meter breed. Met die afmetingen is de Alpine A390 grofweg te vergelijken met onder meer de Polestar 2. De wielbasis bedraagt 2,71 meter en is daarmee zo'n 2 centimeter groter dan die van zustermodel Megane. Net als die Renault Megane E-Tech Electric (en Scenic E-Tech Electric) troont de Alpine A390 op het AmpR Medium-platform.
Geen Alpine zonder een lekker potente aandrijflijn en dus heeft ook de A390 die. De vierwielaangedreven Alpine A390 heeft altijd drie elektromotoren. Twee daarvan zitten er achter, eentje heeft de taak de voorwielen aan te drijven op zich genomen. Deze samenstelling maakt de komst van torque vectoring mogelijk waarbij het koppel per achterwiel kan variëren. Het A390-feest begint bij een 400 pk en 650 Nm sterke variant die A390 GT heet. Met die variant stamp je vanuit stilstand al in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid van de minimaal 2.121 kilo zware Alpine bedraagt 200 km/h.
Daarboven staat de 470 pk en 808 Nm sterke - voorlopige - topversie A390 GTS. Die meest potente Alpine A390 lanceert zich vanuit stilstand in 3,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid: 220 km/h.
Ongeacht de gekozen elektromotoren heeft de Alpine A390 een 89 kWh accu. Die levert een bereik op van tot 555 kilometer. Snelladen kan met 190 kW. Bidirectioneel laden is met een optionele adapter ook mogelijk.
Alpine A390: schermen én fysieke knoppen.
Opladen en volladen
Praktisch is de Alpine A390 ook. De bagageruimte is namelijk een riante 532 liter groot. Daarmee is het direct de ruimste Alpine ooit, al is dat natuurlijk verwonderlijk als je weet dat dit de eerste Alpine van zijn soort is.
Net als in de cockpit van de Renault Megane E-Tech Electric en 5 E-Tech Electric domineren hoekige vormen ook het binnenste van de Alpine A390. Achter het aan de onderzijde afgeplatte en met een heuse overtake-knop uitgerust stuurwiel zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium. Ernaast een 12 inch metend infotainmentscherm dat vertical is georiënteerd. Fysieke knoppen zijn er ook: onder het infotainmentscherm tref je ze aan om de klimaatregeling mee te bedienen. De rode overtake-knop is overigens niet de enige verwijzing naar de Formule 1-raceauto's van Alpine. Links op het stuur vinden we een blauwe Recharge-geheten draaiknop. Daarmee is de mate van recuperatie in te stelen. Ook activeer je hiermee de One Pedal Driving (tot stilstand)-modus. De rijrichting kies je door op een van de drie in de middentunnel gehuisveste knoppen te drukken. De twee kunststof 'vleugeltjes' aan weerszijden van die toetsen, zijn te personaliseren.
Elektrisch verstelbare en verwarmbare Alpine Sport-stoelen? Van de partij. Ga je voor een A390 in z'n meest riant uitgedoste uitvoering, dan krijg je onder meer Sabelt-kuipstoelen die met blauw en grijs nappaleer zijn bekleed.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet.