Alleen bij de goedkoopste Volkswagen Tiguan kost een kleurtje geld – AutoWeek.nl
De enige versie waarbij niet-PHEV goedkoper is
Als je op straat een recente Volkswagen Tiguan treft, is de kans groot dat het om een plug-in hybride gaat. De prijslijst verklaart waarom, al is de allergoedkoopste Tiguan juist geen stekkerhybride.
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 131 pk – € 46.990
De plug-in hybride-variant van de Volkswagen Tiguan is een aankoopreden op zichzelf, want met een elektrisch rijbereik van tot 128 kilometer kun je met deze auto bijna alles elektrisch doen zonder laadzorgen. In Nederland komt daar uiteraard nog eens bij dat de auto door zijn extreem lage CO2-uitstoot relatief voordelig is. Voor een 1.5 eHybrid – de plug-in dus – draag je maar € 683 bpm af, tegen minimaal € 9.137 voor de mild-hybride eTSI. Bij gelijke uitrusting maakt dat de plug-in zelfs goedkoper. Toch is de voordeligste Tiguan ‘gewoon’ een mild-hybride, want de basisversie ‘Tiguan’ (zo heet hij) is er alleen als eTSI met 131 pk. In die vorm is de Tiguan €3.000 goedkoper dan de voordeligste plug-in, maar voor dat geld krijg je dus ook meer uitrusting.
Goed, de basis-Tiguan dus. Zoals zo vaak zijn er aan de buitenkant een aantal punten waaraan je deze auto kunt herkennen. De wielen, bijvoorbeeld, want het 17-inch Bari-lichtmetaal zit alleen op de instapper. Dat geldt ook voor zwarte dakrails, want de rest heeft ze in verchroomde vorm. De heldere ruiten achter de B-stijl zijn eveneens uniek voor de goedkoopste variant, die als enige geen privacy glass heeft. Aan voor- en achterzijde valt het ontbreken van de doorlopende ledbalken op, samen met de eenvoudiger uitvoering van koplampen en achterlichten ten opzichte van duurdere varianten. De led-koplampen zitten trouwens wel gewoon in fraaie ‘lensjes’; dat zien we vaak anders bij basisversies. De enige gratis ‘kleur’ is zoals vaker bij Volkswagen Urano Grey, slim gekozen omdat zo bijna iedereen voor wat anders zal gaan. Dat kost bij de basis-Tiguan in de meeste gevallen €890 extra, maar is bij de duurdere Life Edition gewoon gratis. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
De basisneus links, de Life Edition rechts. Let op de koplamp, de ledbalk en het chroom.
Stilseltje
Het kiezen voor de mild-hybrid heeft toch nog een belangrijk voordeel: een veel grotere bagageruimte. De PHEV komt achter de achterbank niet verder dan 490 liter, maar onze kale Tiguan biedt maar liefst 652 liter. Er komen kost wat inspanning, want een elektrische achterklep ontbreekt. Verder naar voren treffen we een keurig, zij het wat saai stoffen interieur aan. De stoelbekleding is net wat minder fraai dan die van de duurdere Life Edition en het stikseltje dat in die uitvoering het dashboard siert, ontbreekt hier. De basis-Tiguan krijgt wel gewoon hetzelfde grote infotainmentsysteem mee, maar doet het zonder navigatie. Op het stuur ontbreken er wat knopjes, want in plaats van adaptieve cruisecontrol heeft de instapper een simpele snelheidsregelaar. Het draadloos opladen van je telefoon is niet mogelijk, al is het daartoe bestemde vakje er natuurlijk wel. De afbeelding in de configurator toont ambitieus twee ingestelde temperaturen van de Climatronic-klimaatregeling, maar volgens de prijslijst kan dat niet. Climatronic heeft bij de basisversie namelijk maar één zone, dus je zult het met de passagiers eens moeten worden over de temperatuur. Echt eens, want stoelverwarming is er evenmin. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
Het basis-dashboard links, de Life Edition rechts. Let op het stikseltje en de stoelbekleding.
In vogelvlucht: dit heeft de basisversie van de Volkswagen Tiguan niet:
- Led Plus-verlichting voor en achter
- Elektrische achterklep
- Adaptieve cruisecontrol (wel gewone)
- drie-zone-klimaatregeling (wel één zone)
- Draadloze telefoonlader
- Metallic-lak in alle denkbare kleuren (gratis bij de Life Edition)
- Stoelverwarming (kost €290)
De keuze van de auteur
Er is geen ontkennen aan: de plug-in hybride Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid Life Edition is de slimste keuze van de reguliere Tiguan-prijslijst. Hij kost €49.990, maar dat maakt de uitrusting al goed. Dat weten we omdat de Life Edition met de 131 pk sterke eTSI liefst €2.000 méér kost dan de 204 pk sterke plugin met zijn (relatief) enorme accu.
Als ik dan toch moet proberen om een zo goedkoop mogelijke Tiguan samen te stellen, is het dus zaak om uiterst voorzichtig te werk te gaan. Voor je het weet is de basisversie immers duurder dan de goedkoopste PHEV en dat kan niet de bedoeling zijn. Extra moeilijkheidsfactor is daarbij dat een mooie metallic-kleur wel gratis is op de Life, maar niet op de instapper. Het prijsverschil van €3.000 is dus eigenlijk maar €2.110 (3.000-890), want Urano Grey vind ik echt onacceptabel. We gaan voor Nightshade Blue en lopen als een dief in de nacht op onze tenen langs het Multimedia Pakket van €1.390, voor een navigatiesysteem dat dankzij Android Auto en Apple CarPlay toch al niet nodig is.

Ik ga voor de PHEV, maar als dat niet mag de instapper, maar dan met Nightshade Blue en stoelverwarming.
Rest ons nog één optie: het Comfort Pakket. Dat brengt niet alleen een zinloze spatie, maar ook stoelverwarming. Dat is althans mijn conclusie na een korte studie. De inhoud van dit pakket is namelijk zowel stoel- als stuurverwarming, maar bij basisversie Tiguan hoort de stuurverwarming er niet bij. Het brengt dus stoel- en stuurverwarming, maar dan zonder de stuurverwarming. Juist. Het totaal voor een blauwe Tiguan met stoelverwarming wordt zo €48.170, waarmee wat mij betreft blijft staan dat de PHEV de slimmere keuze is.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Tiguan 1.5 eTSI 130pk |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.875 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.495 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.539 mm / 1.842 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.676 mm |
Massa leeg | 1.498 kg |
Laadvermogen | 612 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 139 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line | Panoramadak | IQ. Light | DCC | 360° Camera | Head-up | 100% (Dealer) onderhouden label
- 2024
- 6.075 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line Edition | Parkeerassistent | Achteruitrijcamera | Dodehoek detectie | Electronic climate control | Adaptieve cruise control | CarPlay | Voorstoelen met massage functie |
- 2024
- 32.941 km

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid R-Line Edition | Trekhaak | Black style | Panoramadak | 360° Camera | Stoel & stuurverwarming | 20'' LM |
- 2025
- 0 km