AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alle details over de Porsche 911 Sport Classic
46
Van de Porsche 911 Sport Classic worden maar 250 exemplaren gebouwd. De kans is dus groot dat je er nooit uitgebreider meer kennismaakt dan hier.
Porsche neemt op de IAA in Frankfurt deze 911 Sport Classic mee. Dat niet zomaar de zoveelste variant van de 911-reeks. Het is een rechtstreekse verwijzing naar de Carrera RS 2.7 uit 1973. Da's is één van de beroemdste klassieke 911's ooit. Van de Sport Classic worden voor over de hele wereld slechts 250 stuks gebouwd. Hoeveel er voor de Nederlandse markt zijn toegewezen, is nog niet duidelijk maar de prijs hier bedraagt een riante 276.300 euro.
Voor de gelegenheid is de direct ingespoten 3,8-liter zescilinder boxermotor opgevoerd tot 408 pk; dat is 23 stuks meer dan een normale 911 Carrera S. Hoe -ie klinkt, hoor je op de video. Met zijn nieuwe spierballen gaat dit verzamelaarsstuk in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en de 200 km/u wordt in 14,8 seconden aangetipt. Als topsnelheid geeft Zuffenhausen 302 kilometer per uur op. Het gemiddelde verbruik ligt met 10,6 liter per 100 km gelijk aan dat van de Carrera S. De CO2-uitstoot is eveneens 250 gram per kilometer. In het motorruim zorgt een koolstofvezel luchtfilterhuis voor een sportieve aanblik.
De Sport Classic deelt zijn derrière met de vierwielaangedreven 911's – hoewel het hier om een achterwielaandrijver gaat. Daarmee is de auto 4,4 centimeter breder dan normaal en de spoorbreedte aan de achterzijde is 3,4 centimeter dan bij een standaard achterwielaandrijver. De auto ligt twee centimeter dichter bij het asfalt dan normaal en de remmen zijn standaard voorzien van keramische schijven.
Tot de directe verwijzigen naar de klassieke Carrera RS behoren de eendenkontspoiler en de in glanzend zwart uitgevoerde wielen. Die lijken sterk op de Fuchs-wielen van het origineel.
Alle Sports Classics zijn uitgevoerd in het Sport Classic-grijs. Ook hebben ze allemaal de donkere strepen over carrosserie – alweer een verwijzing daar de klassieker. Het interieur is uitgevoerd in zogeheten Espresso Nature. Bijzonder detail zijn de bobbels op het dak. Die zijn geïnspireerd op de Panamericana en de Carrera GT.
De auto is te koop vanaf januari 2010. Elk exemplaar van deze bijzondere serie is voorzien van een volgnummer op de verlichte verchroomde instaplijsten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Autotest
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Reportage
Deze unieke Porsche ontstond in de breinen van een student, een Porsche-ingenieur en een modelbouwer
Nieuws
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
Nieuws