AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Airbag achterin voor Toyota iQ
Toyota is bezig de Toyota iQ concept car door te ontwikkelen tot productiemodel. Daarbij heeft Toyota een EuroNCAP score van vijf sterren in gedachten. Om dat voor elkaar te krijgen wordt een bijzondere airbag ontworpen.
De Toyota iQ wordt het nieuwe kleinste model uit de stal van het Japanse merk. Die heeft een lengte van minder dan drie meter. De nieuweling heeft een zogeheten 3+1 configuratie en biedt derhalve plaats aan drie volwassenen en een kind. De achterpassagiers zitten op dertig centimeter van de achterruit. Om er toch voor te zorgen dat de iQ goed door de botsproeven van de EuroNCAP komt, wordt gewerkt aan een speciale airbag. Ontwerpchef Hiroki Nakajima heeft het over een systeem dat de achterinzittenden beschermt als het nieuwe kleintje van achteren wordt aangereden.
Het is nog niet zeker of deze nieuwe vinding het gaat redden op het productiemodel. Er zijn namelijk nog wat problemen met de certificering van het nieuwe veiligheidsfoefje. In 2009 komt de kleine Toyota op de markt.
Plaats een reactie