Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 2001

Deel 6: Van Murciélago tot Daewoo Kalos!

IAA Frankfurt 2001
BMW 7-serieIAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001IAA Frankfurt 2001
Elke dag blikken we terug op de knallers van de IAA van Frankfurt door de jaren heen. Primeurs, concept-cars of gewoon een reeks rare snuiters. In deel 6 lopen we over van de nieuwe modellen; van de Murciélago tot de Daewoo Kalos Concept.

Per editie lijkt de IAA van Frankfurt steeds meer indruk te willen maken. In 2001 was er zo veel nieuws te melden, dat we maar besloten om niet alles mee te nemen. Ook in één webartikel kunnen we onmogelijk uitvoerig al het nieuwe spul bespreken waarmee we 14 jaar geleden werden overladen.

Zo lanceerde BMW er de vijfde generatie van de 7-serie: de E65. Het Bangle-design viel niet bij iedereen in de smaak en ook de vroege versies van iDrive liet berijders soms door de vloer zakken van frustratie. Inmiddels werkt iDrive optimaal en lijkt het er stiekem op dat de E65 een bijzondere groep liefhebbers gevonden heeft. Meer exclusief Duits nieuws kwam van Mercedes-Benz, dat de nieuwe SL-klasse aan de wereld presenteerde. Geregeld wordt deze R230-generatie bestempeld als 'mooiste SL-ooit', iets waar wij ons wel in kunnen vinden. Wel blijven we het pijnlijk vinden de auto in 2008 zo'n niet passend 'modern front' aangemeten kreeg.

Het knallende spektakelstuk was wellicht de Murciélago van Lamborghini. De opvolger van de iconische Diablo - getekend door Luc Donckerwolke - was de allereerste volledig nieuwe Lamborghini die met Audi aan het roer aan de wereld werd gepresenteerd. Plat, breed en scherpe hoeken waaraan je je snijden kon: het zat allemaal goed.

Van exotisch naar nuchter, want ook de gewone consument werd niet vergeten. Ford liet een bijgeschaafde versie van de Focus zien, Skoda toonde met de allereerste moderne Superb dat je best languit achter in een omgestickerde verlengde Chinese Volkswagen Passat kon liggen en Toyota lanceerde zelfs een compleet nieuwe generatie van de Corolla. Dat was overigens de laatste Corolla die in hatchbackvorm bij ons op de markt zou zijn. Hierrna werd gekozen voor de modelnaam Auris.

Citroën presenteerde de productieversie van de C3, een op de de 2CV geïnspireerd model waarvan de tweede generatie inmiddels op z'n laatste benen loopt. Ook Hyundai deed vrolijk mee met een hoog model, en liet met de Matrix, een bijzonder, door Pininfarina getekend model zien met een aparte plaatsing van de achterste zijruiten. Zelfs van Volkswagen kregen we wat vrolijkheid te zien. De Polo werd aan z'n vierde (9N) generatie geholpen, en met z'n dubbele koplampen zag hij er speelser uit dan ooit. Later zou er zelfs een heuse Fun-versie verschijnen.

Dromen zijn geen bedrog

Natuurlijk was ook de IAA van 2001 tot het dak volgeduwd met studiemodellen. Die kunnen we hier onmogelijk allemaal behandelen, we laten alleen de wat ons betreft opmerkelijkste auto's zien. Zo toonde Audi met de Avantissmo een soort A8 Avant, maar daar hebben we later niks meer van vernomen.

Van de Citroën C-Crosser zagen we later wél iets terug. Zo verscheen z'n naam op een SUV-achtig model en delen van z'n koets zouden we terugzien bij zowel de C4 Picasso als de C3 Picasso, al moet je er wel enige fantasie bij hebben. Nissan toonde met de NM.e een voorproefje op nieuwe generatie Micra en Opel liet met de Signum 2 eigenlijk al zien hoe de Signum eruit zou komen te zien, een auto die uiteindelijk opdroogde als een soort premium Vectra hatchback.

Ook de Daewoo Kalos Dream Concept was in feite gewoon een Daewoo Kalos in een conceptuele jas. Hetzelfde geldt voor de Ford Fusion Concept, wat eigenlijk al de productieversie was. Ook Seat had realisme meegebracht. Zo werd met de Tango Concept een gewaagd model getoond waarvan we de designtaal later bij de Leon en Altea zouden terugzien. Verder bood Smart met de Tridion 4 alvast een voorproefje van de nieuwe Forfour.

Opvallende andere concept-cars? Jazeker. Wat te denken van de bizarre Daewoo Vada, de prachtige Jaguar R-Concept en de agressief gelijnde Mitsubishi Pajero Evo Concept? MG deed mee met de bijzondere X80 en zowel Saab als Renault had respectievelijk met de 9X als met de Talisman - z'n naam is nu teruggekeerd - fikse aandachtstrekkers in handen. Dan hebben we de ronduit bizarre Peugeot Moonster - die naast de 206 SW en 307 SW Concepts stond - nog niet eens genoemd. Even ademhalen. Morgen duiken we in de IAA van 2003!

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.