Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991

Deel 1: Allegaartje aan concept-cars

Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991
Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Mercedes-Benz C112Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991Aftellen naar de IAA van Frankfurt: 1991
Vanaf vandaag blikken we elke dag terug op de knallers van de IAA van Frankfurt door de jaren heen. Primeurs, concept-cars of gewoon een reeks rare snuiters. We trappen af met de hagelnieuwe Honda Civic en een reeks maffe studiemodellen.

De eerste IAA die wij als AutoWeek mee konden maken, viel helaas niet in ons geboortejaar 1990. In 1991 dompelden we ons voor het eerst onder in de zee van nieuwe modellen, bizarre concept-cars en ander toekomstig blik. Deze week zetten we onder andere de destijds splinternieuwe Honda Civic in het zonnetje, maar ook een eigenzinnige Rus, een snelle Duitser en vrolijke Spanjaarden zullen de revue passeren.

In 1991 kregen we de allereerste Opel Astra te zien en ook de Golf III deed zijn intrede, twee modellen die niet op de IAA hun debuut beleefden. Honda had met de introductie van de vierde generatie Civic namelijk een wereldprimeur meegebracht. De kwaliteitsladder reikte nog hoger en het model was er aanvankelijk alleen als sedan en driedeurs hatchback, met een in twee delen te openen achterklep. In 1994 kon je in Nederland ook getrakteerd worden op de coupé.

De nieuwe Civic schudde z'n hoekige jaren-80-verpakking af en kreeg een rondere koets mee. Een bescheiden 1.3 met 75 pk stond onder aan de lijst, maar ook een spannende 1.6 VTI met 160 pk was te bestellen. Tot 1996 mocht deze in Japan gebouwde generatie - geroemd om z'n betrouwbaarheid - in de showrooms staan. Hij werd opgevolgd door een Civic die in in het Britse Swindon van de band liep.

Proefballonnetjes

Geen beurs zonder concept-cars. Zo kregen we van Lada de Oka te zien, een compacte, slechts 3,2 meter lange stadsrakker met een 644 cc grote tweecilinder onder de kap. In Rusland was hij al even te koop, maar deze voorzet op een Europese versie is nooit in Nederland verschenen.

Seat bracht met de Marbella Playa een soort voorvader van de Skoda Felicia Fun mee naar Frankfurt. Deze omgebouwde Marbella leek helemaal klaar voor een lekkere uitwaaisessie op het strand, maar ook van deze vrolijke Spanjaard hebben we niets meer vernomen.

Mercedes bracht de C112 - de volgende stap van de C111 - mee naar de beurs. Een razendsnelle supersporter met een 6,0-liter twaalfcilinder onder de kap. Hoewel er zich kopers meldden, is dit uithangbord van Mercedes' technologische hoogstandjes nooit in de verkoop gegaan.


Audi Quattro Spyder

We blijven even in Duitsland, want ook Volkswagen en Audi namen mooi speelgoed mee. Zo kregen we van Audi een Quattro Spyder te zien, een model waarmee het merk z'n aluminium spaceframe in het zonnetje wilde zetten en stiekem al werd gehint naar het lijnenspel van de TT.

Volkswagen nam op zijn beurt de Chico mee, een 3,15 meter lang stadsautootje waar je toch zeker met z'n tweeën in moest kunnen zitten. Onder de kap een elektromotor die was gekoppeld aan een tweecilinder benzineblok. Ook deze dwerg is niet teruggekeerd. Hetzelfde geldt voor de E1 van BMW, al werd het concept van deze elektrische Duitser teruggerbacht naar de i3! Wat te denken van een 45 pk sterke elektromotor waarmee een snelheid van 120 km/h en een actieradius van 250 km gehaald kon worden?

Ook Japan bracht mooi spul mee. Daihatsu blikte met de X-021 vooruit op een toekomstige roadster (Copen?) en Nissan toonde met de TRI-X de toekomst van aerodynamica. Toyota liet met de 450 kilo wegende AXV-IV Concept zien dat de tweetakt nog lang niet dood was. Dat bleek hij wel te zijn, want ook dit model zagen we niet meer terug.

Uiteraard zitten we weer bovenop al het nieuws dat dit jaar vanuit Frankfurt op ons afkomt. Al het hete IAA-nieuws vind je op onze speciale beurspagina. In de aanloop naar de beurs lees je er al het nieuws, maar tijdens de persdagen komen we met nog veel meer noviteiten, ook op video!

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.