AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
58

Met z'n allen, met z'n allen

Afgestoft: de grote MPV

  • Mitchel van Essen
  • Autonieuws
12 november 2017 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Groot, groter, grootst: bij de 'multi-purpose vehicle' (MPV) draait het om zoveel mogelijk bruikbare ruimte op vier wielen. Het is een trend die de afgelopen jaren aan populariteit heeft ingeboet. Want waar zijn ze gebleven, de grote MPV's?

Waar is de tijd gebleven? Een grote auto die puur gemaakt is voor gebruiksgemak en ruimte. Een kinderfeestje van de jongste of een uitwedstrijd met hockey aan de andere kant van het land? Pak die gezinsauto en inladen maar. Tassen, los spul en (vaak) zeven personen die achter de schuifdeuren verdwenen. Op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk was een feest met een MPV voor de deur. Toch is de animo voor de gigant langzaam maar zeker verdwenen en hebben maar weinig merken nog een grote MPV in het gamma staan.

MPV's zijn er in verschillende maten: micro, mini, midi en full-size. In eerste instantie verschenen er alleen full-size-MPV's. Deze moesten aan een aantal voorwaarden voldoen: minimaal zes separate stoelen, de tweede en (eventueel) derde zitrij verwijderbaar en een fiets moest verticaal door de achterklep passen. Een ander kenmerk van een MPV is dat het grootste gedeelte van de lengte naar de interieurruimte gaat. De neus wordt zo kort mogelijk gehouden, waardoor de motorkap nagenoeg zonder knik overgaat in de voorruit.

Over het merk die als eerste met een MPV kwam bestaat wat onduidelijkheid. Velen denken dat Renault dat was met de Espace in 1984. In Europa is dat ook zo, maar in Amerika waren de Dodge Caravan en Plymouth Voyager, bij ons Chrysler Voyager, nipt eerder. Nog wat eerder waren Nissan met de Prairie en Mitsubishi met de Space Wagon, die al vanaf 1981 en 1982 in Japan rondreden. Met name de Nissan was wat kleiner dan de Voyager en Espace, maar toch beschikte de auto over echte MPV-trekken.

Vooral aan het einde van vorige eeuw hadden veel merken in Europa een full-size MPV in de aanbieding. Denk aan het trio van Seat, Ford en Volkswagen die de Alhambra, Galaxy en Sharan op de markt brachten. Of de Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Peugeot 806-drieling die in 1994 op de weg verscheen. Met een lengte van 4,5 meter en 1.700 liter inhoud waren dit voor Europese begrippen echte bakbeesten, maar in de VS kon het natuurlijk allemaal nog een maatje groter. Naast de Voyager maakten nog twee van deze 'minivans' de oversteek: Opel voerde Pontiacs Trans Sport als Sintra en Ford bracht de Windstar naar Europa. Kleiner, maar ook een stuk opmerkelijker, was de eerste generatie van de Pontiac Trans Sport, die samen met z'n broertje van Chevrolet 'gewoon' in Europa gevoerd werd.

Vanaf de tweede helft van de jaren '90 begon de kleinere midi-MPV terrein te winnen ten opzichte van de grotere varianten. Dat begon met de Renault Scénic, die op de voet werd gevolgd door auto's als de Fiat Multipla en Opel Zafira. Veel later kwam Volkswagen met de Touran en verscheen de Ford C-Max. Tegenwoordig is de trend vrijwel helemaal voorbij. De Renault Espace bestaat nog, maar is meer een cross-over geworden en staat hoger op zijn wielen dan de oer-MPV. Voor een grote MPV kun je nog terecht bij Ford, Seat of Volkswagen, voor een Galaxy, Sharan of Alhambra. Van de rest hebben we de afgelopen tijd afscheid genomen.

Chevrolet Lumina (1990-1992) - Transport (1997-2006)

Chrysler (Grand) Voyager (1991-2008)

Citroën Evasion (1994-2002) - C8 (2002-2013)

Fiat Ulysse (1994-2007)

Ford Galaxy (1995-...)

Hyundai Trajet (2000-2008)

Kia Carnival (1999-2008)

Lancia Phedra (2002-2011)

Mercury Villager (1993-1998)

Mitsubishi Space Gear (1995-1998)

Nissan Serena (1992-2001)

Opel Sintra (1997-1999)

Peugeot 806 (1994-2002) - 807 (2002-2014)

Pontiac Transport (1990-1996)

Renault Espace (1984-...)

Seat Alhambra (1996-...)

Toyota Previa (1990-2005)

Volkswagen Sharan (1996-...)

Video

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Van 1.538 kg Volvo V70 D5 naar 986 kg Suzuki Swift op lpg. Een effectievere manier om je automobiele...

Lees meer
Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Nieuwe Citroën C5 voor het eerst te zien

    Nieuwe Citroën C5 voor het eerst te zien

    1
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    ‘Rolls-Royce werkt aan compleet nieuwe EV’

    ‘Rolls-Royce werkt aan compleet nieuwe...

    3
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    6
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    6
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    'Peugeot geeft elk model PSE-performanceversie'

    1
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    Autoverkoop Europese Unie in 2020 bijna kwart lager

    Autoverkoop Europese Unie in 2020 bijna...

    3
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan-aanbod wacht uitbreiding

    Porsche Taycan-aanbod wacht uitbreiding

    25
    • 18 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep