Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Afgestoft: Mazda MPV

Cross-over voordat het bestond

23
Afgestoft: Mazda MPV
Afgestoft: Mazda MPVAfgestoft: Mazda MPVAfgestoft: Mazda MPVAfgestoft: Mazda MPVAfgestoft: Mazda MPVAfgestoft: Mazda MPV
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
5 februari 2017 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de introductie van de Plymouth Voyager en de Renault Espace buitelden autofabrikanten in de jaren 80 over elkaar heen om met een eigen 'ruimtewagen' te komen. Het exemplaar van Mazda werd simpelweg 'MPV' gedoopt, maar was veel opmerkelijker dan die naam doet vermoeden.

In feite is de eerste generatie Mazda MPV namelijk helemaal geen MPV, maar een cross-over voordat we die term kenden. De in 1988 geïntroduceerde auto verscheen pas in 1996 op de Nederlandse markt. Dat betekent dat we hier het faceliftmodel kregen, een auto die ten opzichte van het oermodel een nóg sterker geaccentueerde neus meekreeg. Waar andere MPV's bijna per definitie gebruikmaken van een vorm van 'cab forward design', waarbij de motorkap nagenoeg zonder knik overgaat in de voorruit, heeft Mazda's inzending een traditionele, rechte neus. Ook staat Mazda's eerste ruimtereus hoger op z'n wielen dan gebruikelijk, wat de SUV-uitstraling versterkt.

Vanbinnen is deze auto dan wel weer echt een MPV. De met oog op de Amerikaanse markt ontworpen auto verdeelt tot zeven inzittenden over drie zitrijen. Schuifdeuren kreeg de Mazda dan weer niet mee. Onderhuids keert het SUV-karakter echter genadeloos terug: in plaats van een ruimtebesparende conclusie met voorwielaandrijving, voorziet een cardanas de achterwielen van motorkracht. Dat betekende natuurlijk niet veel goeds voor de laadvloer, die ook met omgeklapte stoelen niet vlak wilde zijn. Vierwielaandrijving behoorde tot de mogelijkheden.

De opvolger van de oer-MPV kreeg dezelfde naam mee en voldeed veel meer aan de daarmee gewekte verwachtingen. Die Japanner was nog steeds duidelijk op de Amerikaanse leest geschoeid, maar is dankzij voorwielaandrijving en een schuin aflopende neus een traditionele ruimtereus. Was de eerste Mazda MPV zijn tijd vooruit, of is het maar goed dat het opmerkelijke concept geen directe navolging kreeg?

  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Mazda Mazda MPV Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

De verkoop van de fullsize MPV's staat onder druk, de midi's rukken op. Om weerstand te bieden...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Eerste rijtest
    Mazda MPV

    Mazda MPV

    • 29 januari 2004
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
  • Nieuws
    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    • 12 september 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden