Afgestoft: de grote MPV

Met z'n allen, met z'n allen

Chrysler Grand Voyager
Citroen EvasionFord GalaxyHyundai TrajetKia Carnival - interieurPeugeot 806Lancia PhedraSeat AlhambraNissan SerenaChevrolet Lumina APVRenault EspaceMitsubishi Space GearOpel SintraVolkswagen SharanMercury VillagerToyota Previa
Groot, groter, grootst: bij de 'multi-purpose vehicle' (MPV) draait het om zoveel mogelijk bruikbare ruimte op vier wielen. Het is een trend die de afgelopen jaren aan populariteit heeft ingeboet. Want waar zijn ze gebleven, de grote MPV's?

Waar is de tijd gebleven? Een grote auto die puur gemaakt is voor gebruiksgemak en ruimte. Een kinderfeestje van de jongste of een uitwedstrijd met hockey aan de andere kant van het land? Pak die gezinsauto en inladen maar. Tassen, los spul en (vaak) zeven personen die achter de schuifdeuren verdwenen. Op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk was een feest met een MPV voor de deur. Toch is de animo voor de gigant langzaam maar zeker verdwenen en hebben maar weinig merken nog een grote MPV in het gamma staan.

MPV's zijn er in verschillende maten: micro, mini, midi en full-size. In eerste instantie verschenen er alleen full-size-MPV's. Deze moesten aan een aantal voorwaarden voldoen: minimaal zes separate stoelen, de tweede en (eventueel) derde zitrij verwijderbaar en een fiets moest verticaal door de achterklep passen. Een ander kenmerk van een MPV is dat het grootste gedeelte van de lengte naar de interieurruimte gaat. De neus wordt zo kort mogelijk gehouden, waardoor de motorkap nagenoeg zonder knik overgaat in de voorruit.

Over het merk die als eerste met een MPV kwam bestaat wat onduidelijkheid. Velen denken dat Renault dat was met de Espace in 1984. In Europa is dat ook zo, maar in Amerika waren de Dodge Caravan en Plymouth Voyager, bij ons Chrysler Voyager, nipt eerder. Nog wat eerder waren Nissan met de Prairie en Mitsubishi met de Space Wagon, die al vanaf 1981 en 1982 in Japan rondreden. Met name de Nissan was wat kleiner dan de Voyager en Espace, maar toch beschikte de auto over echte MPV-trekken.

Vooral aan het einde van vorige eeuw hadden veel merken in Europa een full-size MPV in de aanbieding. Denk aan het trio van Seat, Ford en Volkswagen die de Alhambra, Galaxy en Sharan op de markt brachten. Of de Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Peugeot 806-drieling die in 1994 op de weg verscheen. Met een lengte van 4,5 meter en 1.700 liter inhoud waren dit voor Europese begrippen echte bakbeesten, maar in de VS kon het natuurlijk allemaal nog een maatje groter. Naast de Voyager maakten nog twee van deze 'minivans' de oversteek: Opel voerde Pontiacs Trans Sport als Sintra en Ford bracht de Windstar naar Europa. Kleiner, maar ook een stuk opmerkelijker, was de eerste generatie van de Pontiac Trans Sport, die samen met z'n broertje van Chevrolet 'gewoon' in Europa gevoerd werd.

Vanaf de tweede helft van de jaren '90 begon de kleinere midi-MPV terrein te winnen ten opzichte van de grotere varianten. Dat begon met de Renault Scénic, die op de voet werd gevolgd door auto's als de Fiat Multipla en Opel Zafira. Veel later kwam Volkswagen met de Touran en verscheen de Ford C-Max. Tegenwoordig is de trend vrijwel helemaal voorbij. De Renault Espace bestaat nog, maar is meer een cross-over geworden en staat hoger op zijn wielen dan de oer-MPV. Voor een grote MPV kun je nog terecht bij Ford, Seat of Volkswagen, voor een Galaxy, Sharan of Alhambra. Van de rest hebben we de afgelopen tijd afscheid genomen.

Chevrolet Lumina (1990-1992) - Transport (1997-2006)

Chrysler (Grand) Voyager (1991-2008)

Citroën Evasion (1994-2002) - C8 (2002-2013)

Fiat Ulysse (1994-2007)

Ford Galaxy (1995-...)

Hyundai Trajet (2000-2008)

Kia Carnival (1999-2008)

Lancia Phedra (2002-2011)

Mercury Villager (1993-1998)

Mitsubishi Space Gear (1995-1998)

Nissan Serena (1992-2001)

Opel Sintra (1997-1999)

Peugeot 806 (1994-2002) - 807 (2002-2014)

Pontiac Transport (1990-1996)

Renault Espace (1984-...)

Seat Alhambra (1996-...)

Toyota Previa (1990-2005)

Volkswagen Sharan (1996-...)