AC Cobra keert terug met V8 én hedendaags formaat
Europees en exclusief
Het Britse AC blaast de Cobra nieuw leven in en presenteert aanstaande lente de AC Cobra GT roadster, die het bedrijf nu alvast in de duisternis parkeert. Net zoals vroeger krijgt de AC Cobra een V8 onder zijn kap, maar hij is niet zo lichtvoetig als de Cobra van weleer. Hij biedt modern comfort en groeide flink ten opzichte van het origineel. Diens proporties bleven wél behouden.
Het Britse AC is terug en brengt een hedendaagse AC Cobra op de markt: de GT Roadster. Aanstaande lente trekt het merk in Londen het doek van de nieuwe creatie, die de proporties van het origineel behield. Wel groeide de auto flink. Waar de wielbasis van de originele 2,29 meter bedraagt, is die van de nieuwe 2,57 meter: 28 cm meer. Ter vergelijking: de huidige Mazda MX-5 heeft een wielbasis van 2,31 meter en een AMG GT een van 2,95 meter.
Zo klein als het origineel kon de Cobra 0mwille van de moderne veiligheidseisen niet worden, zo verklaart AC. Wel krijgt de Cobra als vanouds een V8 onder de kap. Anno 2023 is die 663 pk en 780 Nm koppel sterk, waardoor de 0-100-sprint in zo'n 3,6 tellen achter de rug moet zijn. De Cobra GT Roadster krijgt naar wens een handgeschakelde zesbak of een 10-traps automaat.
AC Cobra GT Roadster
Daarbij rust AC de Cobra GT uit met moderne geneugten als een infotainmentsysteem, airco en elektrische ramen. Verder behoort een hardtop tot de mogelijkheden. Dat maakt de Cobra niet lichter, al belooft AC een gewicht van onder de 1.500 kg. Het merk gaat de nieuwe Cobra's in Europa produceren en elk exemplaar wordt geheel naar de persoonlijke wensen van de klant gemaakt. Tel daarbij op dat de Cobra een koolstofvezel carrosserie krijgt, en we vrezen dat de vanafprijs niet mals zal zijn. AC gaat de Cobra GT Roadster in een kleine oplage bouwen.
Ander formaat, zelfde proporties.