AC Cobra GT Coupe: alsnog een dichte Cobra
Veel of extreem veel vermogen
Het herboren AC komt met een versie van de legendarische AC Cobra die er eerder niet kwam: een dichte coupé. De auto is even duur als krachtig en gaat daadwerkelijk in productie.
De originele AC Cobra is is zo vaak nagemaakt, dat we bij het zien van een exemplaar al snel een replica vermoeden. Het origineel is even zeldzaam als onbetaalbaar, maar aan die zeldzaamheid wordt wat gedaan sinds AC in 2011 aankondigde de klassieke Cobra weer zelf te gaan bouwen. In 2023 volgde de AC Cobra GT Roadster. Die ziet eruit als een AC Cobra, maar is groter, moderner en stiekem helemaal nieuw. Op basis van die GT Roadster presenteert AC nu de volgende stap, de AC Cobra GT Coupe. Jawel: de dichte versie van het origineel uit de jaren 60 die nooit kwam.
Net als de nieuwe Roadster blijft de GT Coupe trouw aan het origineel, door een Britse carrosserie te combineren met een Amerikaanse V8 van de Ford Mustang. Die levert in de reguliere versie straks 456 pk, maar eerst verschijnt nog de veel heftiger Clubsport Edition. Die straatlegale racer heeft, houd je vast, 810 pk en verschijnt in een oplage van 99 exemplaren. Een eveneens ‘supercharged’ tussenoptie met de naam GT S Coupe en 730 pk staat eveneens op de planning. Het gewicht van de reguliere AC Cobra GT Coupe is nog niet gecommuniceerd, maar de heftige Clubsport weegt slechts 1.450 kg. Daarmee is hij zwaarder noch lichter dan de Roadster.
Een vanafprijs is er trouwens al: 325.000 pond, ofwel zo’n €383.000, zonder belastingen. Heftig!