AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
A2-tunnel maakt einde aan ellende Maastricht
Willem-Alexandertunnel beëindigt fileleed
23
Steevast files, een gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers en wandelaars, luchtvervuiling en herrie; Maastricht neemt donderdag juichend afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed. In de nacht van woensdag op donderdag wordt de Koning Willem-Alexandertunnel in gebruik genomen, de eerste tunnel met twee lagen in Nederland.
In de twee onderste tunnelbuizen komt het doorgaand verkeer tussen Eindhoven en Luik te rijden. De bovenste twee buizen zijn bestemd voor het bestemmingsverkeer. Bovenop de tunnel kijken omwonenden niet meer aan tegen de schier eindeloze rij auto's die dagelijks passeerde als gevolg van het oponthoud bij de verkeerslichten. Er wordt een groenstrook aangelegd voor wandelaars en fietsers, waarop 1.800 bomen worden geplant.
Het project, dat Maastricht al sinds de jaren zeventig wilde, maar dat er steeds niet kwam, heeft 850 miljoen euro gekost en is betaald door Maastricht en Meerssen, het Rijk en de provincie Limburg.
Automobilisten moeten wel opletten. In de tunnel is er namelijk trajectcontrole.
Lees ook
Nieuws
'Remlichten aan voorkant kunnen veel ongelukken voorkomen'
Nieuws
Elektrische Ford Transit Custom met extra veel grip
Nieuws
Vakantiegangers opgelet: veel werkzaamheden en controles in Duitsland
Audi A6 Avant 2.0 TDIe – 2009 – 540.125 km - Klokje rond
Nieuws