800 volt en achterwielsturing voor elektrische opvolger Mercedes-Benz V-klasse

Meer aandacht voor 'MPV' en 'EV'

Mercedes-Benz V-klasse VAN.EA
Mercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EAMercedes-Benz V-klasse VAN.EA

Mercedes-Benz gunt ons een blik achter de schermen bij wat volgens het merk de laatste wintertests voor een nieuwe serie ruimteauto’s zijn. De gefotografeerde auto’s kenden we stiekem al, maar toch is er wat nieuws te melden.

De auto in kwestie is de opvolger van de V-klasse, meer specifiek de EQV, omdat het hier om de elektrische variant gaat. Waar een EQV nu ‘gewoon’ een elektrische V-klasse is, die weer is gebaseerd op bestelauto Vito, lijkt Mercedes in de toekomst meer oog voor zowel de personenautoversie als het elektrische gedeelte te hebben. Daarom komen er ‘dedicated’ personenauto-modellen die Mercedes MPV’s noemt en verschijnt er eerst een elektrische variant voordat het separaat te ontwikkelen brandstof-alternatief wordt gepresenteerd. Laatstgenoemde staat op het VAN.CA-platform, waarbij de laatste letters staan voor Combustion Architecture. De elektrische MPV’s leunen op het VAN.EA-platform, kort voor – je raadt het nooit – Electric Architecture. Reken trouwens voor die auto niet op de naam 'EQV', want zoals bekend stapt Mercedes van die namenreeks af.

Mercedes-Benz V-klasse VAN.EA

Deze elektrische MPV is de auto die je boven dit verhaal ziet staan, maar niet voor het eerst. Onze spionagefotograaf betrapte namelijk al eerder identiek gecamoufleerde exemplaren. Toch leren we wat nieuws van Mercedes. Zo leren we dat de auto’s gebruik maken van een 800 volt-boordnet, net als bijvoorbeeld de nieuwe CLA. DC-laden moet daarmee razendsnel gaan, maar AC-laden is dankzij een 22 kW-boordlader als het goed is ook zo gepiept. De VAN.EA-bussen krijgen bovendien achterwielsturing, voor extra wendbaarheid van deze toch vrij forse voertuigen. Ook leren we van Mercedes dat de recente koudetests in het Zweedse Arjeplog ‘de laatste wintertests’ zijn, waarmee wordt onderstreept dat de onthulling van dit model aanstaande is.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.