360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
Kijk uitgebreid rond in onze testauto's
Renault zet met de nieuwe Mégane erg in op design, en dat geldt niet alleen voor de buitenkant. Ook het interieur is fraai aangekleed met veel details en een onderscheidend ontwerp, zeker in de geteste uitvoering GT-Line. Die staat vanaf € 26.390 in de prijslijsten, terwijl de testauto een prijskaart heeft van € 29.513.
Bekijk hier het interieur van de Renault Mégane 1.2 TCe GT-Line
De Opel Astra in deze Triotest kennen jullie al als onze nieuwe Duurtester, en in deze volledig afgeladen variant kost de Opel maar liefst € 32.410. Standaard kost de 1.4 Turbo Innovation minimaal 26.390 euro.
Bekijk hier het interieur van de Opel Astra 1.4 Turbo
De Seat Leon is het oudste model in deze triotest en dat begint met name in het interieur wel op te vallen. Het is allemaal wat gewoontjes in vergelijking met de Astra en de Mégane. Dit neemt overigens niet weg dat de Leon nog steeds veel pluspunten kent.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Limited
- 2019
- 158.674 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Limited NAVI ECC LM CARPLAY
- 2019
- 91.524 km

Renault Mégane 1.6 Plug-In Hybrid 160 Intens / HUD / Pack winter / Pack Easy Link / Apple Carplay Android Auto / Stuur- en Stoelverwarming / Achteruitrijcamera / Keyless Entry/Start / Adaptief cruise control /
- 2021
- 70.254 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (101)
Reageren








Overigens vind ik als non Opel liefhebber deze Astra er totaal niet verkeerd uit zien.
Wat me wel zorgen baart is de over designde C-zuilen met de Auris achtige knikjes, wat in deze klasse helemaal "hip" schijnt te zijn.......





Eens!
In het hele interieur van de Megane tref je geen enkele scherpe hoek aan; alles wordt met vloeiende lijnen afgerond.
Maar kijk naar het touchscreen: het enige object waar je wel scherpe hoeken tegenkomt. Alsof men NA het ontwerp van het dashboard ineens dacht: verrek, er moet nog een touchscreen in...!
Ik vind het daar een enorm dissonant object.





Geen fatsoenlijke knoppen.
En nog erger: zie de wang van de zitting van de bestuurdersstoel... Dat ziet eruit als bij een 10 jaar oude VW met een een paar ton op de klok.



De Renault oogt frivoler en moderner, de Opel oogt chiquer.
Voor iedereen wat wils.

Eens de Golf en de Audi staan halen niet het niveau van BMW en Mercedes. En waarschijnlijk zelfs niet het niveau van een V40.

Jij hebt zeker nooit in een Highline Golf 7 gezeten blijkbaar, de Highline is wel zeker Premium van binnen.

"Ik vind deze mooi"
'ja maar die is veel leuker"
"maar die heeft een scherp randje"
Wat een geleuter zeg, het begint hier steeds meer op het Libelle forum te lijken.

Vind persoonlijk de stoelbekleding van de Mégane er erg smoezelig uit zien. Zitten nu al vouwen in zie ik.

Mooi initiatief. Bij de makelaar betaal je hier stevig voor, bij Autoweek niet.
Jammer dat een aantal zo zuur reageert op deze leuke actie.

Analoge klokjes kunnen echt niet meer.
Dus de Renault haalt een ruime voldoende de Duitsers ruim onvoldoende.

Toch kies ik voor de Leon vanwege z'n pittige, stille en zuinige 1.4 TSI. En dan bij voorkeur met DSG.

Verkeerde been uit bed gestapt?
Kennelijk lees je beide bladen om deze parallel te trekken...
De laatste trend: reageren omdat er gereageerd wordt!

Astra interieur is veruit het mooiste en meest luxueus. Leer boven stomme blauwe streepjes die niks toevoegen.

All Stars zijn oncomfortabele schoenen die snel slijten, maar toch hebben mensen dat ervoor over omdat ze er leuk uitzien. Bij auto's is dat niet anders. Alleen vinden zogenaamde autoliefhebbers het nodig om over materiaalkeuzes (alsof ze daar verstand van hebben), naden die al dan niet recht lopen (alsof je daarvoor een auto laat staan) en het geluid van van een dichtslaande deur (dat hoor je niet eens bewust bij dagelijks gebruik) te hebben.


Ik ben absoluut geen dashboard knuffelaar. Maar het scherm in de Megane lijkt later op de verder goed uitziende dashboard te zijn "geplakt".
Dat zal mij altijd direct blijven opvallen.
Ik weet niet in hoeverre Van den Acker de hand heeft gehad in het ontwerp van het interieur en dashboard. Maar misschien is hij er zelf ook niet blij mee. Er zijn natuurlijk meerdere beslissers bij Renault!






Zeer recent op AW zie ik. En een dame als ik het profiel mag geloven.
Wees eens eerlijk, je bent toch niet de zoveelste alias van The Leaper...???




Als je met zo min mogelijk handelingen de temperatuur wilt regelen kies je voor een draaiknop en juist niet voor een touchscreen.



Het idee van de tablet bij Renault een 10. De uitvoering een 4. Dan werkt die van Volvo vele malen beter, en die is nog nieteens geweldig goed...

De Astra beschikt uiteraard over veel opties, terwijl de Megane een mooi en frivool ontwerp heeft, maar persoonlijk zou ik beiden laten staan in verband met de buitenproportionele prijs.

De groothoekfoto's zijn niet al te scherp. Gewone foto's waren wellicht beter geweest. Ik begrijp de functie van die rode attentierondjes niet, op mijn desktop doen ze niks.

Doe mij de Astra maar.

Laatst nog iemand die een Peugeot kocht en enorm veel problemen heeft met de navigatie, wat overigens bij meerdere modellen het geval is. Dit bevestigd mijn "angst" voor een Franse auto toch wel weer een beetje.

Ik doe echter niet aan natte vinger werk en oordeel alleen op realtime ervaringen em wat blijkt: VW is kwa interieur een high end moddenklasser en zeker geen premium, vind ik.


Op het TTT Vlog "Thiago's Trio Test" stond de Magistrale Megane afgetekend op #1.





de astra als ik naar de wangen van de stoelen kijk denk ik wat een slechte kwaliteit stoelen die bobbelen nu al ,kan nooit lang mee gaan .dus die wordt het ook niet .
de seat ziet er wel goed uit vanbinnen ,niks op aan te merken .
dus van deze drie zou het de seat worden

Schitterend ontwerp. Fraai interieur, dat ook in de nieuwe Talisman niet misstaat.
De Seat Leon heeft het in mijn ogen een beetje gehad en de Opel Astra vind ik
te simpel gelijnd. De Renault Megane dus !

Ik zou met Renault Meegaan :-)
Grappig dat schreef ik ook al bij de dubbeltest en ja dat ondanks dat de Astra daar beter afsnijdt.
Vind de Astra maar de Renault veel mooier en origineler.
En ach de Astra is sportiever.... Wie heeft in een plat land met 130 per uur max sportiviteit nodig. De mooie stuurmans wegen zijn in Nederland op de hand van 1 vuurwerkslachtoffer te tellen
Bij 35000 kilometer pj is comfort mij belangrijker en zou de blik in en op de mooie Megane mij iedere dag een vreugde zijn :-)
Ach smaken verschillen maar eerlijk is eerlijk ook erg mooi die Astra. Zowel Renault als Opel zijn goed bezig de laatste tijd en verrassen mij keer op keer op aangename wijze :-)


Ik zag ook allemaal vette vingertjes, of waren die van mijn heerlijke broodje carpaccio, olijven, pijnboompitjes, parmezaanse kaas en kakelverse knapperige ciabatta van zojuist? Ik denk het wel, eerlijk gezegd.


Astra: V&D
Leon: Hema
Voor ieder wat wils dus. Ik ga naar de Bijenkorf.



Merkwaardige product-associatie. De gemiddelde Bijenkorf-klant heeft denk ik nog nooit een Renault-garage van binnen gezien.
VenD-klanten wel. Zie het resultaat, gaat niet zo lekker met die club :-)

Wielen op de hoeken, maximale spoorbreedte, kloeke 'stance', strakke flanken, gewelfde heupen, expressieve details, perfecte balans glas/plaatwerk, aansprekende licht units.
Bijenkorf, roltrap op, rechts bij "Autodesign Anno 2016" te bestellen. Haast u!

Gestrekt, slank, elegant, evenwichtig,
V&D, roltrap af, links, bij "Autodesign Anno 2015" te bestellen. Haast U, een beetje!

Beetje rechtlijnig, beetje expressief, beetje Latijns.
HEMA, begane grond, voorbij de Bratwurst achterin, bij "Autodesign Anno 2012", te bestellen


@nema problema
Weet niet waar jullie je wijsheid vandaan halen maar de AGR stoelen in de Opel worden overal geroemd.
Ik heb ook de lederen AGR stoelen in de J, 80000km verder en nog geen slijtagespoor te vinden.
Tevens een genot om mezelf elke dag weer in deze zetel te laten zakken.
@Turbo Aero
Niet met je eens. Wij hebben op de zaak tevens een 1 serie en qua afwerking zou deze auto niet eens BMW genoemd mogen worden helaas. Model is wel leuk en het onderstel top. Restwaarde is momenteel overal drama.


Puik werk van Seat en het valt me tegen van Renault. Ik had van dat merk een benchmark verwacht met de nieuwe Mégane! De RS zal ongetwijfeld de benchmark worden vwb rondetijden. Daar kon de raffinementsloze OPC van de vorige generatie al niet bij in de buurt komen, van de nieuwe verwacht ik niet veel meer.
Ford Focus RS, Mégane RS en Leon Cupra -> onbetwist de beste hothatches ino

Vind je dat? Mijn broertje heeft een E81 3-deurs uit 2011, vind de afwerking feitelijk bijna op 3-Serie niveau. De stijlloze portieren - waarbij het glas heel mooi naar beneden schuift bij het openen - de sportstoelen die erg goed aanvoelen en het instrumentarium dat er erg goed uitziet. Feitelijk nauwelijks verschil met de E90 3-serie. Toegeven, op sommige plaatsen is het plastic niet echt subtiel weggewerkt - zoals aan de bovenkant van het dashboard en het deel tussen het dashboardkastje en de deur van de passagier - maar al met al vind ik het nog zeer acceptabel.
Ben het er ook mee eens dat de restwaarde over het algemeen vrij dramatisch is, maar toch is er wel een vrij groot verschil: een Megané - bouwjaar 2012 - kan al vanaf circa 6000 worden aangeschaft. De prijzen van een 1-Serie uit diezelfde periode beginnen bij circa 11.000 en liggen dus beduidend hoger. Dat terwijl de aanschafprijzen niet eens zo heel erg verschillen.

Inmiddels dus kennis gemaakt met alle 3.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten als moest kiezen tussen deze 3.
De nieuwe Astra overtuigd me geen seconde en de Megane is rommelig (vooral de verlichting aan zowel voor als achterzijde), met het merk Seat heb ik niets ...
Misschien dan toch voor de Peugeot 308 gaan, of een minder luxe 1 of A !





2. Astra
3. Leon


Heb zelf in al deze auto's proefgereden, en vond gek genoeg de A-Klasse de allerminste! Interieur was niet heel chiq, veel plastic. De navigatie/infotainment vond ik alles behalve intuitief, de dieselmotor was niet bepaald stil, geluidsisolatie ook niet fantastisch en de kuipstoelen zaten niet lekker. Dit terwijl ik toch op voorhand verwachtte echt een klasse bak te gaan testen, omdat mijn vader een dikke c-klasse rijd en die vind ik super. Ik heb zelf proefgereden in de A180d.
308 vind ik een mooi interieur, alleen niet erg gebruiksvriendelijk met het trage touchscreen.
De Megane vind ik lekker rijden en ook wel een mooie auto, Bose audiosysteem is voor mij een plus. Maar toch kreeg ik van deze auto een "speelgoed" gevoel in de negatieve zin, zeker i.c.m. het rare onhandige 8.7 inch beeldscherm met goedkoop plastic eromheen.
Leon super auto, zeker als je 'm een beetje mooi aan kleed. Alleen toch al wel wat jaartjes oud.
Daarom heb ik de Astra besteld ;-)





1 Megane 2 Astra 3 Leon Ik zou echter wachten op de Estate versie.


Je zit er ietsje naast met de prijs. Ik heb zojuist de Alfa configurator ingevuld, en als je de Giulietta exact hetzelfde uitrust als de Astra/Megane/Leon uit dit artikel, kom je uit op een bedrag van Euro 35.443,83. Hoe je het ook wendt of keert: De Astra blijft de beste prijs/kwaliteitsverhouding bieden, en heeft dan ook nog wat extra veiligheidssystemen aan boord. De Giulietta heeft wel wat, maar niet al de extra opties van een Astra, maar heeft 20 pk meer. De vraag is of je daarvoor nogmaals 3500 extra wilt betalen bij Alfa, en nog iets meer voor diverse aanvullende opties, komt ie zelfs duurder uit dan de Golf.

Het gaat over het interieur.
Een dashboard moet mij entertainen en dat doet de Renault Mégane het beste. voor mij dan.
De toerenteller mooi in het midden met de km/h teller in het centrum.
De Opel Astra entertained mij niet. Het ziet er uit dat het is ontworpen om bij de verkoop een goede restwaarde te hebben.
De Seat Leon is netjes, meer niet.



Voor de rest valt vooral de middenconsole op. Een handrem laat de boel er al snel gedateerd uitzien. Dat was bij de vrijwel gelijktijdige introductie van de Leon met de Golf al het geval die wel een elektronische heeft.

Jij staat in de Quotelijst? Wow!
Was ik maar Jantje Modaal.
Bestelde ik gelijk een dampende daverende dappere Megaan RS!

Na je nachtelijke betoog (1.32) concludeer ik dat je Astra en Megane dit weekend hebt proefgereden?
Of bereed je ze in een droom resp. nachtmerrie?

Volgens mij bepaalt de vorm voor een belangrijk deel of iets er gedateerd uitziet. Bij jouw geliefde Volkswagens zitten die dashs prima in elkaar, maar ziet het er allemaal al 20 jaar ongeveer hetzelfde uit. Dat is pas gedateerd. En "een Opel is het altijd net niet" is natuurlijk een dooddoener van jewelste. Als ik alle tests lees over de nieuwe Astra is hij het juist net wel.
Alle voordelen van Volkswagen die kennen we onderhand wel van je, maar wat zijn nou volgens jouw als ultime VAG-kenner de nadelen of minpunten van Volkswagen? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Hahaha. Geen droom en geen nachtmerrie.


Maar naast de Mégane oogt-ie wel erg gewoontjes.
De nieuwe Mégane staat nr. 1 op mijn groslijst om in 2017 de Leon op te volgen.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.