AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon

Kijk uitgebreid rond in onze testauto's

360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
360-gradenfoto's Mégane, Astra en Leon
Deze week prijkt de Triotest met de Renault Mégane, Opel Astra en Seat Leon prominent op de cover van AutoWeek 6. Als cadeautje voor jullie heeft onze fotograaf Fons Klappe ook nog een set fijne 360-gradenfoto's gemaakt, zodat je uitgebreid kunt rondkijken in de interieurs.

Renault zet met de nieuwe Mégane erg in op design, en dat geldt niet alleen voor de buitenkant. Ook het interieur is fraai aangekleed met veel details en een onderscheidend ontwerp, zeker in de geteste uitvoering GT-Line. Die staat vanaf € 26.390 in de prijslijsten, terwijl de testauto een prijskaart heeft van € 29.513.

Bekijk hier het interieur van de Renault Mégane 1.2 TCe GT-Line

De Opel Astra in deze Triotest kennen jullie al als onze nieuwe Duurtester, en in deze volledig afgeladen variant kost de Opel maar liefst € 32.410. Standaard kost de 1.4 Turbo Innovation minimaal 26.390 euro.

Bekijk hier het interieur van de Opel Astra 1.4 Turbo

De Seat Leon is het oudste model in deze triotest en dat begint met name in het interieur wel op te vallen. Het is allemaal wat gewoontjes in vergelijking met de Astra en de Mégane. Dit neemt overigens niet weg dat de Leon nog steeds veel pluspunten kent.

Bekijk hier het interieur van de Seat Leon 1.4 TSI

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 12
Vooral in 3D valt op dat het interieur van de Megane echt op een hoger niveau staat dan de Astra en Leon.
Anoniem
Anoniem
  • 3
euhm de hoeveelheid en volgorde van de foto's geven precies de voorkeur van de auteur aan... 5 foto's megane vervolgens 2 foto's astra en als laatste 2 foto's leon... valt me gewoon op! of wordt autoweek gesponsord op de achtergrond door renault?
Anoniem
Anoniem
  • 3
Die Megane heeft veel te verl vouwtjes, bulten en rare lijntjes. Voordeel, als je een keer op een pasltje klapt, valt het niet eens op. Van het interieur van Seat zou ik depresief worden. De Astra dan maar als gulden middenweg.
lennie
lennie
  • 4
Digitale klokken modern? Bij de Corvette, zijn de digitale klokken juist weer vervangen door deels analoog bij de facelift in 1990. Zaten ze bijna 40 jaar geleden al in. Voegt pas wat toe als ze interactief zijn.
ikga
ikga
  • 8
Moet nog even mijn ei kwijt over deze auto's. Kan er niet bij dat er mensen schrijven dat de megane op een hoger plan staat dan de andere twee. Dat scherm alleen al. Dan alle knutselplastics. Die stoelen lijken uit een a-segmenter omtrokken met een hoes. Er zit nog folie over de chroom look strips. Oh nee dat hoort zo. Nu las ik laatst een reaguursel: uiterlijk van de megane heeft een wegwerpdesign. Nou daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb niks met speciaals met de beide andere merken en ook niks tegen het merk Renault, dus dat ligt niet ten grondslag aan mijn reactie. Gewoon onbegrijpelijk dat de megane zo ontvangen wordt door de lezers. Ik zal wel oud worden...
Anoniem
Anoniem
  • 3
Vind het alle 3 niks de seat is saai van binnen en buiten.de astra straalt ook niks uit en is veel te duur en vanuit bepaalde hoek lijkt de megane wel erg op mijn voorkeur auto in dit segment de mazda 3.daarbij is de megane ook niet echt goedkoop.en walg ik van dat mega grote embleem voorop
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik blijf erbij: de Renaults van Van den Acker zijn overdesigned. En als 'ie nog bij Mazda had gewerkt had ik dit waarschijnlijk van Mazda kunnen zeggen. Al dat chroom, die lampjes , die grote smoelwerken, bling bling.. Ik ben liefhebber van de wat meer "rustige" ontwerpen. Maar dat neemt niet weg dat deze Renaults wel zorgen voor wat diversiteit op de Nederlandse wegen. En dat is ook wat waard.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou met de Renault MeeGaan......
Overigens vind ik als non Opel liefhebber deze Astra er totaal niet verkeerd uit zien.

Wat me wel zorgen baart is de over designde C-zuilen met de Auris achtige knikjes, wat in deze klasse helemaal "hip" schijnt te zijn.......
Anoniem
Anoniem
  • 2
seat saai, opel mooiste interieur maar van buiten saai, renault te groot logo maar minder saai. wat ik wel nooit snap van die franse merken is dat ze altijd zo te koop lopen met het feit dat ze frans zijn en vaak franse woorden gebruiken om hun waar aan de man te brengen. dat zijn dan voor mij juist argumenten de boodschap niet te gebruiken en die franse merken over te slaan. dat denken dat iedereen frans spreekt en ze het middelpunt van het heelal zijn is een overschatting van dezelfde orde als dat ze kwalitatief goede auto's zouden maken.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Nette auto's alledrie. Voor de zekerheid zou ik de Astra kiezen. Toch nog even wachten tot de nieuwe Civic er is.
Roadster Fan
Roadster Fan
  • 5
Dat touchscreen van die Renault vind ik er echt gigantisch goedkoop uit zien. Dan vind ik het interieur van de Seat echt mooier.
gheirunah
gheirunah
  • 7
alle drie mooi maar zou waarschijnlijk de fransman mee naar huis nemen omdat deze me het meest aanspreekt en ik heb meer vertrouwen in de franse techniek.
Ikbenweg
Ikbenweg
  • 3
@Roadster Fan...

Eens!

In het hele interieur van de Megane tref je geen enkele scherpe hoek aan; alles wordt met vloeiende lijnen afgerond.

Maar kijk naar het touchscreen: het enige object waar je wel scherpe hoeken tegenkomt. Alsof men NA het ontwerp van het dashboard ineens dacht: verrek, er moet nog een touchscreen in...!

Ik vind het daar een enorm dissonant object.
Koeno
Koeno
  • 4
Mooie foto's, en leuk gedaan met die upgraden zodat je binnen rond kunt kijken. De Leon is inmiddels iets gedateerd. De Mégane ziet er wat goedkoop afgewerkt uit, de Astra oogt wat degelijker. In de prijslijsten komt de Mégane steeds net iets duurder uit dan de Astra, terwijl de Astra meer biedt (150 pk en 18" wielen) en beter rijdt. Astra terechte winnaar en een dikke prima voor de prijs/kwaliteitsverhouding van de Opel.
Anoniem
Anoniem
  • 6
De Mefane is veruit de mooiste en meest gedurfde. Er zijn teveel liefhebbers van 13 in een dozijn auto's. De Megane durft zich in ieder geval te onderscheiden.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Denk dat dit een goede vergelijking is al zou je deze klasse wel eens mogen opdelen. Audio a3, vw golf bmw1, Mercedes a staan duidelijk op een veel hoger niveau dan astra, megane, Leon, soda, etcetera.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 3
Bij die Renault zie je nu al dat het allemaal wat cheap is van binnen.

Geen fatsoenlijke knoppen.

En nog erger: zie de wang van de zitting van de bestuurdersstoel... Dat ziet eruit als bij een 10 jaar oude VW met een een paar ton op de klok.
Anoniem
Anoniem
  • 9
VW Golf op herzelfde niveai als de "premium" duitsers? Hmmmm vreemd. Ik zie dat nergens terug.
ak2
ak2
  • 3
Wat leuk om uitgebreid rond te kunnen kijken in deze 3 auto's. Je ziet dat de de jaren bij de Seat toch wel gaan tellen, de interieurs van zijn concurrenten ogen gewoon mooier.

De Renault oogt frivoler en moderner, de Opel oogt chiquer.
Voor iedereen wat wils.
Anoniem
Anoniem
  • 7
@SWAQ
Eens de Golf en de Audi staan halen niet het niveau van BMW en Mercedes. En waarschijnlijk zelfs niet het niveau van een V40.
Anoniem
Anoniem
  • 1
"Swaq VW Golf op herzelfde niveai als de "premium" duitsers? Hmmmm vreemd. Ik zie dat nergens terug"
Jij hebt zeker nooit in een Highline Golf 7 gezeten blijkbaar, de Highline is wel zeker Premium van binnen.
Gait Puffelen
Gait Puffelen
  • 6
De laatste trend, Dashboardjes beoordelen.

"Ik vind deze mooi"

'ja maar die is veel leuker"

"maar die heeft een scherp randje"

Wat een geleuter zeg, het begint hier steeds meer op het Libelle forum te lijken.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik zou in dit trio zonder twijfel voor de Astra gaan, zowel qua exterieur als interieur stukken mooier dan de andere twee vind ik.

Vind persoonlijk de stoelbekleding van de Mégane er erg smoezelig uit zien. Zitten nu al vouwen in zie ik.
Ben Zine
Ben Zine
  • 0
Prachtige foto's Autoweek.
Mooi initiatief. Bij de makelaar betaal je hier stevig voor, bij Autoweek niet.
Jammer dat een aantal zo zuur reageert op deze leuke actie.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Een auto interieur moet gewoon praktisch zijn. Je wil gewoon zonder al teveel handelingen de radio aan kunnen doen of de temperatuur aanpassen. Vorm volgt functie. Ook de navigatie moet lekker groot zijn en het liefst ook op de voorruit geprojecteerd.
Analoge klokjes kunnen echt niet meer.
Dus de Renault haalt een ruime voldoende de Duitsers ruim onvoldoende.
HarrieD
HarrieD
  • 4
Het interieur van de Opel vind ik het mooist. Maar dit is wel een hele dure uitvoering die we niet veel op de parkeerplaatsen zullen tegenkomen.
Toch kies ik voor de Leon vanwege z'n pittige, stille en zuinige 1.4 TSI. En dan bij voorkeur met DSG.
Ikbenweg
Ikbenweg
  • 0
@Gait Puffelen...

Verkeerde been uit bed gestapt?

Kennelijk lees je beide bladen om deze parallel te trekken...

De laatste trend: reageren omdat er gereageerd wordt!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Megane middenconsole is door een kleuter ontworpen zo recht is het. Dan doet Tesla het nog beter.

Astra interieur is veruit het mooiste en meest luxueus. Leer boven stomme blauwe streepjes die niks toevoegen.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ik ben het wel eens met Gait Puffelen. Tegenwoordig ligt de nadruk vooral op hoe het dashboard eruit ziet een aanvoelt. De reden is waarschijnlijk omdat het voor de rest niet zoveel uitmaakt. Auto's rijden allemaal ongeveer hetzelfde en voor zover ze niet hetzelfde rijden is ermee te leven. Echte grote nadelen voor zover ze er zijn worden nog wel benoemd, maar verder blijven er alleen nog details en uiterlijkheden over.

All Stars zijn oncomfortabele schoenen die snel slijten, maar toch hebben mensen dat ervoor over omdat ze er leuk uitzien. Bij auto's is dat niet anders. Alleen vinden zogenaamde autoliefhebbers het nodig om over materiaalkeuzes (alsof ze daar verstand van hebben), naden die al dan niet recht lopen (alsof je daarvoor een auto laat staan) en het geluid van van een dichtslaande deur (dat hoor je niet eens bewust bij dagelijks gebruik) te hebben.
autoradje
autoradje
  • 1
Woest scherpe 360 foto's. Ik zou ze verkopen aan de importeurs voor op hun websites. Geeft heel wat toegevoegde waarde.
Ikbenweg
Ikbenweg
  • 2
@dickey...

Ik ben absoluut geen dashboard knuffelaar. Maar het scherm in de Megane lijkt later op de verder goed uitziende dashboard te zijn "geplakt".

Dat zal mij altijd direct blijven opvallen.

Ik weet niet in hoeverre Van den Acker de hand heeft gehad in het ontwerp van het interieur en dashboard. Maar misschien is hij er zelf ook niet blij mee. Er zijn natuurlijk meerdere beslissers bij Renault!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Yak... Dat Astra interieur is wel een regelrechte afknapper. Ik word erg onrustig van al die kromme lijntjes. Prefereer de Megane, maar stel het maar weer eens vast, nothing beats de Golf..
ILC
ILC
  • 1
@ikga Mee eens! Vind de Megane totaal niet mooi en er goedkoop uit zien van binnen. Stoelen zijn netjes maar dat vanwege de gt line. Seat erg zakelijk en op saaie af maar wel netjes. Astra zowel van buiten als binnen de winnaar.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Weer top dit! Jeetje wat heeft opel sprongen gemaakt met de astra. Ik zou eerder nooit voor een opel kiezen maar deze vind ik zeer gelaagd, zeker ook door de zetels!
Anoniem
Anoniem
  • 7
Ik zou zonder twijfel weer de Renault nemen. Zorgeloze kilometers gegarandeerd, bij een VAG produkt is dat nog even afwachten. In de Astra hangt de stemming van het V&D personeel. Volgens de tests is de Astra wel heel goed, en ik gun deze auto ook alle succes. Ik ben misschien niet verwend genoeg om een Golf te rijden, maar als het commentaar is dat de Renault onder de 2000 toeren matig oppakt, dan vind ik dat uitstekend. Daar kom ik toch nooit met een benzinemotor.
Kminne
Kminne
  • 5
Geweldig allemaal. Eerst stoppen ze dashboards vol met van die glanzend zwart gespoten panelen waar je elk stofje en elke vingerafdruk op ziet en nu vervangt Renault dat door goedkoop ogend mat zwart plastic waar je niet aleen elke vingerafdruk op ziet maar waar je ze ook niet meer af kunt poetsen zodat het er na een week al te ranzig voor woorden uit ziet. Wat een vooruitgang weer.
Ikbenweg
Ikbenweg
  • 1
@Gait Puffelen...

Zeer recent op AW zie ik. En een dame als ik het profiel mag geloven.

Wees eens eerlijk, je bent toch niet de zoveelste alias van The Leaper...???
Anoniem
Anoniem
  • 2
Rij nu een jaar in de Seat Leon. Snap niet helemaal wat er gedateerd aan is. Het is juist een heel net interieur dat nog lang mooi zal blijven. Als ik die andere twee zie met al die rare dingen dan ben ik blij dat ik er nog een paar in mag rijden. Zou niet snel voor die andere twee kiezen. ook qua uiterlijk de beste van de drie zeker in de FR uitvoering zoals ik die heb.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 4
@ga toch fietsen
Als je met zo min mogelijk handelingen de temperatuur wilt regelen kies je voor een draaiknop en juist niet voor een touchscreen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wat maakt het uit hoeveel handelingen je moet doen om de temperatuur in te stellen? Dat doe je 1 keer op de juiste temperatuur en de climate control doet de rest.
Simcaatje
Simcaatje
  • 5
Het lijkt wel of de Renault niet goed mag zijn. Kleine dingen worden opgeblazen, terwijl bij SEAT, met en interieur waar een blind paard geen kwaad kan, alles koek en ei is, of iets negatiefs als iets positiefs wordt gedraaid.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Doe mij de Leon maar. Misschien design technisch een beetje saai. Maar daar zit iig alles op de juiste plek. En Opel, doe eens wat aan die stoelen. Een spijkerbed is nog comfortabeler.
Het idee van de tablet bij Renault een 10. De uitvoering een 4. Dan werkt die van Volvo vele malen beter, en die is nog nieteens geweldig goed...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Beiden leuke auto's, maar wat een schrikbarend flinke bedragen! Voor 31,281 euro kan men eveneens een 3-deurs BMW 116i M sport, voorzien van: lederen sportstuur, sportstoelen, M Aerodynamica pakket, M sportonderstel, lichtpakket, LED-koplampen, business navigatiesysteem, PDC, 17 inch lichtmetaal en variabele sportbesturing verkrijgen. Weliswaar iets minder ruimte en opties dan de Megane en de Astra, maar kwalitatief wel een betere afwerking, een gunstigere restwaarde en meer rijplezier door een stukken beter onderstel.

De Astra beschikt uiteraard over veel opties, terwijl de Megane een mooi en frivool ontwerp heeft, maar persoonlijk zou ik beiden laten staan in verband met de buitenproportionele prijs.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Op het Daf 44 klokje in de Mégane knap ik compleet af. De Astra heeft wel mooie klokken, zeker met de chroomkleurige randjes.

De groothoekfoto's zijn niet al te scherp. Gewone foto's waren wellicht beter geweest. Ik begrijp de functie van die rode attentierondjes niet, op mijn desktop doen ze niks.
Buitenband
Buitenband
  • 2
Doe mij de Renault maar. Alleen blijft het een Franse auto, en daar heb ik toch nog steeds een beetje moeite mee. Misschien niet meer terecht, maar toch.
Laatst nog iemand die een Peugeot kocht en enorm veel problemen heeft met de navigatie, wat overigens bij meerdere modellen het geval is. Dit bevestigd mijn "angst" voor een Franse auto toch wel weer een beetje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@deltananie, je bent wel erg zeker van jezelf door te zeggen dat ik "zeker niet in een golf 7 highline heb gezeten".
Ik doe echter niet aan natte vinger werk en oordeel alleen op realtime ervaringen em wat blijkt: VW is kwa interieur een high end moddenklasser en zeker geen premium, vind ik.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Kl*te spelfouten/telefoon/vingers
Anoniem
Anoniem
  • 3
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Op het TTT Vlog "Thiago's Trio Test" stond de Magistrale Megane afgetekend op #1.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Seat omdat ik de Leon persoonlijk een hele mooie auto vind. Astra is van binnen mooier...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Jammer dat er geen prijzen van de Seat worden vermeld...
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Rickm. Helaas voor Thiago komt de Megane niet zo magistraal uit de test. Die mening mag hij uiteraard wel hebben.
Hoekre
Hoekre
  • 1
als ik de foto,s van de drie intrieurs zie dan valt me op dat de renault die lelijke i pad op het dahsbord heeft ,dus die zou afvallen .

de astra als ik naar de wangen van de stoelen kijk denk ik wat een slechte kwaliteit stoelen die bobbelen nu al ,kan nooit lang mee gaan .dus die wordt het ook niet .

de seat ziet er wel goed uit vanbinnen ,niks op aan te merken .
dus van deze drie zou het de seat worden
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik zou voor de Renault Megane gaan.

Schitterend ontwerp. Fraai interieur, dat ook in de nieuwe Talisman niet misstaat.
De Seat Leon heeft het in mijn ogen een beetje gehad en de Opel Astra vind ik
te simpel gelijnd. De Renault Megane dus !
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ BMW/911

Ik zou met Renault Meegaan :-)

Grappig dat schreef ik ook al bij de dubbeltest en ja dat ondanks dat de Astra daar beter afsnijdt.

Vind de Astra maar de Renault veel mooier en origineler.

En ach de Astra is sportiever.... Wie heeft in een plat land met 130 per uur max sportiviteit nodig. De mooie stuurmans wegen zijn in Nederland op de hand van 1 vuurwerkslachtoffer te tellen

Bij 35000 kilometer pj is comfort mij belangrijker en zou de blik in en op de mooie Megane mij iedere dag een vreugde zijn :-)

Ach smaken verschillen maar eerlijk is eerlijk ook erg mooi die Astra. Zowel Renault als Opel zijn goed bezig de laatste tijd en verrassen mij keer op keer op aangename wijze :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie foto's. Het lijkt me leuk als dit een vaste rubriek word.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De Astra oogt zonder twijfel het hoogwaardigst. En is dat ook. De middenconsole ziet er veel chiquer uit dat die platte, matte middenconsole in de Renault.
Ik zag ook allemaal vette vingertjes, of waren die van mijn heerlijke broodje carpaccio, olijven, pijnboompitjes, parmezaanse kaas en kakelverse knapperige ciabatta van zojuist? Ik denk het wel, eerlijk gezegd.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Megane: Bijenkorf
Astra: V&D
Leon: Hema

Voor ieder wat wils dus. Ik ga naar de Bijenkorf.
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 1
Renault oogt echt goedkoop van binnen. Halfbakken digitaal dash, maar dan weer analoge metertjes ernaast. Doe dan alles digitaal zoals in de V40. En dat scherm is echt lelijk. Opel ziet er goed uit. Leon lijkt me het fijnste dash voor dagelijks gebruik.
Anoniem
Anoniem
  • 4
@ppep,
Merkwaardige product-associatie. De gemiddelde Bijenkorf-klant heeft denk ik nog nooit een Renault-garage van binnen gezien.
VenD-klanten wel. Zie het resultaat, gaat niet zo lekker met die club :-)
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ultra sterk design, die Megane.

Wielen op de hoeken, maximale spoorbreedte, kloeke 'stance', strakke flanken, gewelfde heupen, expressieve details, perfecte balans glas/plaatwerk, aansprekende licht units.

Bijenkorf, roltrap op, rechts bij "Autodesign Anno 2016" te bestellen. Haast u!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Alleraardigst design, die Astra.

Gestrekt, slank, elegant, evenwichtig,

V&D, roltrap af, links, bij "Autodesign Anno 2015" te bestellen. Haast U, een beetje!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Redelijk design, die Leon.

Beetje rechtlijnig, beetje expressief, beetje Latijns.

HEMA, begane grond, voorbij de Bratwurst achterin, bij "Autodesign Anno 2012", te bestellen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Maar goed, zou het bijna vergeten, die 3D foto's zijn mooi. Bedankt Fons.
FA1
FA1
  • 2
@hoekree alfist
@nema problema

Weet niet waar jullie je wijsheid vandaan halen maar de AGR stoelen in de Opel worden overal geroemd.
Ik heb ook de lederen AGR stoelen in de J, 80000km verder en nog geen slijtagespoor te vinden.
Tevens een genot om mezelf elke dag weer in deze zetel te laten zakken.

@Turbo Aero

Niet met je eens. Wij hebben op de zaak tevens een 1 serie en qua afwerking zou deze auto niet eens BMW genoemd mogen worden helaas. Model is wel leuk en het onderstel top. Restwaarde is momenteel overal drama.
Anoniem
Anoniem
  • 2
En wèèr geeft Autoweek verkeerde cijfers over de kofferbakinhoud van de Mégane, dit zijn de maten van de oude Mégane!
20V Turbo
20V Turbo
  • 0
Dat de oudere Seat het wint van de Mégane en nipt verliest van de Astra zegt toch echt wat over hoe goed de Leon is, niet? De leon is nota bene al 3 jaar op de markt, de andere 2 respectievelijk 1 en 6 maanden.

Puik werk van Seat en het valt me tegen van Renault. Ik had van dat merk een benchmark verwacht met de nieuwe Mégane! De RS zal ongetwijfeld de benchmark worden vwb rondetijden. Daar kon de raffinementsloze OPC van de vorige generatie al niet bij in de buurt komen, van de nieuwe verwacht ik niet veel meer.

Ford Focus RS, Mégane RS en Leon Cupra -> onbetwist de beste hothatches ino
Anoniem
Anoniem
  • 0
@FA1
Vind je dat? Mijn broertje heeft een E81 3-deurs uit 2011, vind de afwerking feitelijk bijna op 3-Serie niveau. De stijlloze portieren - waarbij het glas heel mooi naar beneden schuift bij het openen - de sportstoelen die erg goed aanvoelen en het instrumentarium dat er erg goed uitziet. Feitelijk nauwelijks verschil met de E90 3-serie. Toegeven, op sommige plaatsen is het plastic niet echt subtiel weggewerkt - zoals aan de bovenkant van het dashboard en het deel tussen het dashboardkastje en de deur van de passagier - maar al met al vind ik het nog zeer acceptabel.

Ben het er ook mee eens dat de restwaarde over het algemeen vrij dramatisch is, maar toch is er wel een vrij groot verschil: een Megané - bouwjaar 2012 - kan al vanaf circa 6000 worden aangeschaft. De prijzen van een 1-Serie uit diezelfde periode beginnen bij circa 11.000 en liggen dus beduidend hoger. Dat terwijl de aanschafprijzen niet eens zo heel erg verschillen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vanmiddag in de nieuwe Megane gezeten ...

Inmiddels dus kennis gemaakt met alle 3.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten als moest kiezen tussen deze 3.
De nieuwe Astra overtuigd me geen seconde en de Megane is rommelig (vooral de verlichting aan zowel voor als achterzijde), met het merk Seat heb ik niets ...

Misschien dan toch voor de Peugeot 308 gaan, of een minder luxe 1 of A !
Anoniem
Anoniem
  • 2
Je zou kunnen zeggen dat Opel met de Astra een Corsa'tje flikt. Nieuw model maar het had ook een facelift kunnen zijn. De VS invloed is toch een blok aan het been voor verkoop in de EU waardoor kapitaal gegunt moet worden door moeder concern en ze er niet helemaal bovenop zitten want de Yank moet eerst even akkoord gaan en het downsize willen begrijpen. Hierdoor word Opel helaas een EU(vaste land)GM label, zoals ze er ook 1 voor de UK hebben en 1 voor AU. Persoonlijk zou ik voor de Megane of Leon gaan.. al vind ik dat Leon interieur zo droevig vergeleken met het toch mooie buiten design. Alleen tja Seat.. een fabriek in spanje overgenomen door VW?! Dan blijft alleen de Megane over als echte opzichzelfstaande 'merk' auto en dat vind ik wel belangrijk voor de beleving. Dus dan word het de Megane voor mij. Qua design ook meer mijn smaak.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gewoon knap gedaan van Seat natuurlijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Buitenband, bang voor een franse auto door een slechte Navi haha.. natuurlijk lullig en niet de bedoeling, maar niet echt mijn eerste prioriteit als ik een auto koop. Het is een beetje als zeuren over een slechte WC in een restaurant waar het eten erg goed is Tip je van mij.. Neem niet de Navi, veel te duur of hij nu goed of slecht is, voor minder laat je een goede inbouwen die gebruik maakt van het bestaande scherm in de auto. Nu kun je zorgeloos richting dealer
Anoniem
Anoniem
  • 0
Uno Like Me: dat zijn verdorie, en niet voor het eerst, 2 zinnige bijdragen (20.35 / 20.43). :-)
Anoniem
Anoniem
  • 3
1. Megane
2. Astra
3. Leon
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Bulldog_007:

Heb zelf in al deze auto's proefgereden, en vond gek genoeg de A-Klasse de allerminste! Interieur was niet heel chiq, veel plastic. De navigatie/infotainment vond ik alles behalve intuitief, de dieselmotor was niet bepaald stil, geluidsisolatie ook niet fantastisch en de kuipstoelen zaten niet lekker. Dit terwijl ik toch op voorhand verwachtte echt een klasse bak te gaan testen, omdat mijn vader een dikke c-klasse rijd en die vind ik super. Ik heb zelf proefgereden in de A180d.

308 vind ik een mooi interieur, alleen niet erg gebruiksvriendelijk met het trage touchscreen.
De Megane vind ik lekker rijden en ook wel een mooie auto, Bose audiosysteem is voor mij een plus. Maar toch kreeg ik van deze auto een "speelgoed" gevoel in de negatieve zin, zeker i.c.m. het rare onhandige 8.7 inch beeldscherm met goedkoop plastic eromheen.

Leon super auto, zeker als je 'm een beetje mooi aan kleed. Alleen toch al wel wat jaartjes oud.

Daarom heb ik de Astra besteld ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat een geneuzel over een dashboard. De Leon heeft veruit de beste papieren: de fijnste motor, het snelst, het zuinigst, de ruimste en niet onbelangrijk biedt 2 jaar meer garantie aan
Anoniem
Anoniem
  • 3
Megane. Super mooi en gedurfd getekend. Seat is saai en te veel VAG gehalte. Astra vind ik de minste.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Opel Astra is toch wel heel mooi, die Megane's lijken wel steeds lelijker te worden, de voorkant met die rare lichten en de achterkant is 1 en al lamp......
ak2
ak2
  • 3
Mijn voorkeur:

1 Megane 2 Astra 3 Leon Ik zou echter wachten op de Estate versie.
Koeno
Koeno
  • 1
@High Fidelity
Je zit er ietsje naast met de prijs. Ik heb zojuist de Alfa configurator ingevuld, en als je de Giulietta exact hetzelfde uitrust als de Astra/Megane/Leon uit dit artikel, kom je uit op een bedrag van Euro 35.443,83. Hoe je het ook wendt of keert: De Astra blijft de beste prijs/kwaliteitsverhouding bieden, en heeft dan ook nog wat extra veiligheidssystemen aan boord. De Giulietta heeft wel wat, maar niet al de extra opties van een Astra, maar heeft 20 pk meer. De vraag is of je daarvoor nogmaals 3500 extra wilt betalen bij Alfa, en nog iets meer voor diverse aanvullende opties, komt ie zelfs duurder uit dan de Golf.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jaanke.
Het gaat over het interieur.

Een dashboard moet mij entertainen en dat doet de Renault Mégane het beste. voor mij dan.
De toerenteller mooi in het midden met de km/h teller in het centrum.

De Opel Astra entertained mij niet. Het ziet er uit dat het is ontworpen om bij de verkoop een goede restwaarde te hebben.

De Seat Leon is netjes, meer niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie megane alleen op motoren gebied laat renault wel wat steekjes vallen. Bij de 2e generatie was dat wel anders 2.0 16v/ 2.0t of 2.0dci. Daarom ben ik nu overgestapt naar seat waar je wel binnen 8.5 sec kan accelereren met een gunstig gewicht en verbruik.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Allemaal leuk en aardig, dat VIVA-geneuzel over uiterlijkheden en knuffelbestendigheid van dashboards. Uiteindelijk komt het wat mij betreft toch op het rijden aan. En dan kom ik, voor mijzelf, tot een verrassende slotsom. Ik zou zelf voor de Opel gaan. Eindelijk een Opel die niet log aanvoelt en goed schakelt. Stuurt precies en stukken minder wollig dan vorige generaties. Ook de motor pakt lekker op en wat voor mij het belangrijkste is: er is zat koppel over een breed toerengebied. Tussenacceleraties zijn lekker vlot. Heb je een luie bui, dan is ook schakellui rijden geen straf. De Megane vind ik leuker ogen, ook van binnen. Maar ik heb het idee meer "op de bok" te zitten en minder 1 te zijn met de auto. Hij heeft niet dat stevige stuurgevoel van de Astra en ook de motor spreekt mij minder aan. Noem het "hijgerig". Astra heeft meer souplesse en voelt wat scherper, lichtvoetiger, zonder oncomfortabel te worden. Hij is gewoon beter in balans. Had ik echt niet verwacht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Megane verbergt met zijn frivoliteit zijn beperkte kwaliteiten, een Opel is het altijd nét niet en aan de Leon is te zien dat die alweer 4 jaar meegaat.

Voor de rest valt vooral de middenconsole op. Een handrem laat de boel er al snel gedateerd uitzien. Dat was bij de vrijwel gelijktijdige introductie van de Leon met de Golf al het geval die wel een elektronische heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ Revolutie: ("Geen van de drie. Blijven Jan modaal auto's"

Jij staat in de Quotelijst? Wow!

Was ik maar Jantje Modaal.
Bestelde ik gelijk een dampende daverende dappere Megaan RS!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Onslow:

Na je nachtelijke betoog (1.32) concludeer ik dat je Astra en Megane dit weekend hebt proefgereden?

Of bereed je ze in een droom resp. nachtmerrie?
CaddySRX
CaddySRX
  • 2
@la voiture
Volgens mij bepaalt de vorm voor een belangrijk deel of iets er gedateerd uitziet. Bij jouw geliefde Volkswagens zitten die dashs prima in elkaar, maar ziet het er allemaal al 20 jaar ongeveer hetzelfde uit. Dat is pas gedateerd. En "een Opel is het altijd net niet" is natuurlijk een dooddoener van jewelste. Als ik alle tests lees over de nieuwe Astra is hij het juist net wel.

Alle voordelen van Volkswagen die kennen we onderhand wel van je, maar wat zijn nou volgens jouw als ultime VAG-kenner de nadelen of minpunten van Volkswagen? Ik ben benieuwd naar je reactie!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Thiago

Hahaha. Geen droom en geen nachtmerrie.
G L O B E T R O T T E R
G L O B E T R O T T E R
  • 0
Zelf rij ik deze Leon, wat een goede allrounder is die nog altijd prima gezien kan worden.
Maar naast de Mégane oogt-ie wel erg gewoontjes.
De nieuwe Mégane staat nr. 1 op mijn groslijst om in 2017 de Leon op te volgen.