AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Sinds pa 36 jaar geleden deze Peugeot 205 kocht, is nu 48-jarige John al idolaat

Driekwart van zijn leven

Peugeot 205 XS

“Driekwart van mijn leven.” Met die vier woorden omschrijft de 48-jarige Belg John Bacon zijn band met de Peugeot 205 XS, die al 36 jaar in zijn leven is. Hoewel de Peugeot even uit het oog verdween, was die eigenlijk nooit uit zijn hart. “Als ik achterin ga zitten, voel ik me weer twaalf jaar oud!”

Vertederd kijkt John Bacon (48) naar zijn Peugeot 205 1.4 XS uit 1987. “Het is eigenlijk een soort teletijdmachine”, lacht hij. “Deze auto is een stukje geschiedenis. Hij vertegenwoordigt precies driekwart van mijn leven.” Die berekening klopt als een bus, want toen de Peugeot in 1987 voor het eerst de openbare weg op mocht, was John twaalf jaar oud. Hij was bovendien getuige van dat mooie moment, om precies te zijn vanaf de achterbank: “Onze pa kocht deze Peugeot in 1987. Hij was toen hagelnieuw, mijn vader was reuze trots op zijn nieuwe auto en ik zat in het midden van de achterbank te kijken hoe mijn vader ermee naar huis reed.” Dat John autoliefhebber zou worden, was eigenlijk al voor zijn geboorte bepaald. “De liefde voor auto’s gaat bij ons van generatie op generatie”, zegt John. “Mijn grootvader was monteur en een groot autofanaat. Die liefhebberij ging over op mijn vader, die het weer aan mij doorgaf. De eerste auto die ik me van onze pa herinner, is een Ford Capri. Toen mijn ouders een huis gingen bouwen, moest die plaatsmaken voor wat zuinigers, dus kwam er een Mini. Daarna kwamen er twee Ford Fiesta's, eerst een van de eerste generatie, daarna een van de tweede generatie. Daar vond ik trouwens niks aan. Die afgeronde neus heb ik nooit een succes gevonden.”

John als twaalfjarige achter het stuur van de toen nog kersverse Peugeot 205.

John hoopte dat pa Bacon een 205 GTi zou kopen

John was dus blij toen pa Bacon ergens in 1986 aankondigde op zoek te gaan naar een andere auto. De strijd ging tussen een Golf en een Peugeot 205. John: “Ik hoopte dat hij een GTi zou kopen, maar die was te duur. Eind 1986 zijn we nog naar de autoshow in Gent geweest en daar zagen we de Peugeot 205 XS. Die was toen net nieuw en had het uiterlijk van de GTi, maar een kleinere motor. Daardoor was de XS wél bereikbaar. Dus ik heb mijn vader duidelijk gemaakt dat hij díe moest nemen. Hij werd er gek van, zo vaak heb ik het gezegd.” Johns vader Eric ging, mede onder druk van zijn echtgenote Nadine, die de Peugeot ook wel zag zitten, overstag. Bij de Gentse Peugeot-dealer CIAC bestelde John Bacon op 12 maart 1987 zijn 205 XS, die ruim 365.000 Belgische francs – zo’n 9.000 euro – moest kosten. Met inruil van zijn door John verfoeide Fiesta moest hij nog 242.000 francs bijleggen. De Peugeot werd uitgerust met een gratis radio-cassettespeler met Bristol-boxen én het cassettebandje 'Hits Album 5', dat in de jaren die erop volgden volledig grijsgedraaid zou worden in de 205, vertelt John. “Het eerste nummerke was ‘Final Countdown’ van Europe. Dat nummer kan ik niet horen zonder aan de 205 te denken.”

Voor de jongeren onder ons: dit is een cassettebandje. Dat is grijsgedraaid in de Peugeot 205.

Eerste rit met Peugeot 205 staat in geheugen John gegrift

In de jaren die volgden, zou John, aanvankelijk gezeten in het midden van de achterbank, een sterke band met de kleine Peugeot krijgen, die onbreekbaar werd op het moment dat hij van de achterbank opschoof naar de bestuurdersstoel. Zijn eerste rit staat in zijn geheugen gegrift, want gewapend met een voorlopig rijbewijs maakte hij die aan het stuur van de 205, met zijn vader naast hem en zijn moeder op de achterbank. “Het gevoel dat je zo’n auto ineens zelf in beweging zet, is heel apart, maar het smaakte naar meer, zeker voor mijn innerlijke Max Verstappen", vertelt John. "Jammer voor mijn ouders was dat ik in mijn eerste rit de snelweg op ging en me ineens in de mist bevond, met hooguit tien meter zicht. Ze zagen wit van schrik, die arme mensen.”

Mist of geen mist, John haalde zijn rijbewijs en zag zich toen geconfronteerd met een plan waarmee zijn vader al sinds 1987 rondliep. “Hij bleef opvallend lang met deze 205 rijden. Pas toen ik mijn rijbewijs haalde, begreep ik waarom: hij was al die tijd al van plan geweest om de auto aan mij te schenken en dan zelf een andere te kopen. Een fantastisch cadeau, een mooier geschenk bestaat niet”, zegt John. “Hoe ouder ik word, hoe meer ik me dat realiseer. Ik ben een gelukszak, met zo’n vader.” In de 205 XS zou John volwassen worden, hij zou er te veel vrienden in proppen voor ritjes naar de bioscoop en de disco, hij zou er meisjes mee versieren, hij zou er veel te hard mee rijden, zijn eerste aanrijding mee hebben en hij zou er – zoals dat gaat met een eerste auto – ook weer genoeg van krijgen.

John ging vreemd met een Toyota MR2, 205 weggezet

Dat moment kwam in 2000, toen hij een Toyota MR2 in het vizier kreeg, met meer pk’s, achterwielaandrijving en zonder dak. Veel cooler dan een 205. “Twee auto’s ingeschreven hebben was te duur voor me, dus ik moest wat met de 205. Mijn vader vond dat ik hem weg moest doen, maar ik? Ik kon dat gewoon niet. Ik bedoel: ik had die auto van mijn vader gekregen, zoiets doe je toch niet weg?” Zonder zelf precies te weten waarom overtuigde John zijn ouders om op hun erf een houten garage te bouwen om de Peugeot in te stallen: “Vraag me niet waarom, maar ik wist gewoon zeker dat ik die auto nog zou gaan gebruiken.” Wat hij niet wist, was dat dit heel lang zou duren. Om precies te zijn achttien jaar. De Peugeot werd een beetje vergeten. Met het schaamrood op de kaken geeft John dat toe: “Hoe dat komt? De gejaagdheid van het leven, denk ik. Ik werd vader en had een baan met onregelmatige uren. Dan blijft er weinig tijd over. En toen zei mijn vader ineens dat hij in het ‘kot’ bij de 205 was wezen kijken, dat er een stoflaag van 5 centimeter op lag, dat er een spiegel was afgevallen en dat alle vier de banden plat waren. Toen schrok ik wakker en ben ik gaan kijken. Ik schrok van wat ik aantrof. Onder de motorkap hadden ratten of muizen een complete wintervoorraad aan eikels verstopt. Ik dacht echt dat het niet meer goed zou komen met de 205. Maar mede op aandringen van mijn vrouw en ouders ben ik er toch aan begonnen.”

De 1.4 met carburateur helpt de Peugeot 205 aan 80 pk. Dat was toen echt wel wat hoor, al had de 1.6 GTi 105 of 115 pk, de 1.9 GTi kwam eerst tot 130 pk en later met katalysator tot 122 pk.

Nieuwe bougies, filters en benzineleiding: Peugeot liep weer

Met een kameraad slaagde John er vrij snel in om de Peugeot voor het eerst in achttien jaar tot leven te wekken. “De motor zat niet vast, en met nieuwe bougies, filters, wat lucht in de banden en een paar meterkes nieuwe benzineleiding liep hij weer als vanouds. Dat was een emotioneel moment!”, herinnert John zich. Hij bracht de Peugeot naar een monteur die de remmen nakeek en de 205 klaar maakte voor de keuring. Zodra John zijn nieuwe oldtimer-nummerplaten binnenkreeg, maakte hij zijn eerste rit. Die ging, hoe kan het ook anders, naar zijn ouders. Op die rit veroverde de 205 opnieuw zijn hart, deze keer voor altijd.

Peugeot 205

Bij mooi weer rijdt John zo vaak hij kan in de kleine Peugeot, en bij elke rit voelt hij zich weer achttien. Soms kruipt hij even achterin, dan is het net of hij weer twaalf is. Intussen heeft hij ontdekt dat de 205 XS een behoorlijke zeldzaamheid is geworden, maar de stijgende waarde van zijn Peugeot is totaal ondergeschikt. Het gevoel, dat is wat telt. Hij zegt: “Achteraf weet ik dat het bewaren van de 205 mijn beste idee ooit is geweest. Ik zou niet kunnen verdragen dat hij er niet meer zou zijn. Het mooiste aan deze auto is dat hij hetzelfde blijft terwijl iedereen ouder wordt. Mijn moeder is in 2020 overleden, maar ik ben heel blij dat ze nog heeft meegemaakt dat de Peugeot een nieuw leven kreeg. Eigenlijk ben ik een beetje kwaad op mezelf dat ik de auto zo lang heb verwaarloosd. Deze Peugeot blijft voor altijd bij me, zoveel is wel zeker. Mijn vader zou het begrijpen als ik hem zou willen verkopen, maar voor mijn gevoel zou ik hem daarmee op zijn hart trappen. Ik mag dan inmiddels kaal zijn, maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Dat is uitgesloten. Ik zie deze auto graag, zo simpel is het.”

John heeft wel de wielen van de GTi 1.9 onder zijn Peugeot 205 XS gezet. Is die GTi-droom toch nog een beetje uitgekomen.

Signalement

Merk Peugeot
Model 205 XS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.432

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 109 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.705 mm / 1.572 mm / 1.376 mm
Wielbasis 2.420 mm
Massa leeg 797 kg
Laadvermogen 428 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 390 kg
Banden165/70SR13Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s

Lezersreacties (20)

Reageren