30 jaar AutoWeek: dit was nummer 40 in 1990
Golf Country en Chrysler Saratoga?
AutoWeek bestaat 30 jaar en daarom blikken we wekelijks terug op de editie van deze week in 1990. Vanaf vandaag ligt AutoWeek 40 in de winkel, maar wat stond er precies dertig jaar geleden in nummer 40?
Nieuws
Weinig écht schokkend nieuws op de eerste pagina’s van AutoWeek 40 uit 1990, maar twee vrolijke rode kleintjes springen wel direct in het oog. Om te beginnen met de derde generatie van de Daihatsu Cuore. Die hadden we tot dan toe nog niet eerder gezien. De meest in het oog springende verandering was de komst van meer ronde vormen. De technische basis bleef grotendeels gelijk, maar de auto groeide wel 5 centimeter in lengte en breedte! Bij de Volkswagen Polo die erboven staat, zagen we ook rondere vormen dan voorheen, al betrof dat een facelift. De schrijfwijze van facelift (‘face-lift’) valt tegenwoordig al net zo op als de vernieuwde Polo destijds. Met de gefacelifte Polo sloeg Volkswagen met haar kleinste duidelijk een nieuw decennium in, want er ging een stevige gum over de hoeken in het ontwerp. Ook werd er op de nieuwspagina’s nog even stilgestaan bij dierendag, met een orang-oetan die zijn middelvinger opsteekt naast een Rolls-Royce Silver Shadow. Humor anno 1990.
Tests
Dat er in 30 jaar veel verandert, dat zien we in deze editie duidelijk terugkomen. Er staan meerdere auto’s in die ons in de loop der tijd ontvallen zijn. Om te beginnen de Fiat Uno. Die kreeg, samen met de Ford Fiesta, de destijds gloednieuwe eerste Renault Clio tegenover zich. De Clio overtuigde direct en versloeg beide tegenstrevers. De Fiesta liet het liggen op weggedrag en prijs, de Fiat op ruimte en rumoerigheid.
Iets verderop in AutoWeek 40 uit 1990 komt een nog veel verder in de vergetelheid geraakte auto aan bod: de Volkswagen Golf Country. Een vierwiel aangedreven opgehoogde Golf waarmee Volkswagen destijds een gat in de markt zocht en niet helemaal vond. Een soort cross-over avant la lettre. Hij nam het in een vergelijkende test op tegen de traditionelere Suzuki Vitara. Hoewel de Golf indruk maakte, was ‘m uiteindelijk geen heel lang leven beschoren. Tegenwoordig is het een geliefde en tevens uiterst zeldzame youngtimer.
Tenslotte was er nog een dubbeltest tussen twee grote sedans die ook al heel lang niet meer onder ons zijn: de Ford Scorpio en de Chrysler Saratoga. De Chrysler wat? Met de Saratoga ging Chrysler destijds de strijd aan in het hogere segment, net als Ford met de Scorpio. Voor Ford was het geen daverend succes, maar ook weer geen complete mislukking. Dat we de Saratoga amper nog kunnen herinneren, geeft wel aan hoe het voor Chrysler afliep. Hij was waarschijnlijk vooral wat te Amerikaans en te afwijkend voor Nederland, want de eerste indruk in 1990 beloofde nog wel veel goeds. Een ‘aangename verrassing’, zo oordeelden we toen.
Reportages
Eén reportage in AutoWeek 40 uit 1990 verdient de volle aandacht. Die over de totstandkoming van onze nieuwe duurtester van dat moment: de Volvo 440. Die liep natuurlijk van de band in het Limburgse Born en daarom reisden we destijds af naar de fabriek om te zien hoe ‘onze’ 440 tot stand was gekomen. Van een dikke rol staal tot een volledig rijklare Volvo: het hele proces konden we van dichtbij meemaken. “Ons gevoel van nationale trots zal ons er echter niet van weerhouden om de Volvo zwaar op de proef te stellen”, zo blikten we vooruit op de duurtestperiode. Minstens 50.000 km zouden we ermee gaan rijden, om de auto daarna helemaal door te lichten. Uiteindelijk bleek-ie niet verkeerd in elkaar te zitten: onze duurtester is nog tot 2007 op de weg geweest.
Advertentie
De destijds splinternieuwe vijfde generatie Ford Escort moest automobilisten weer massaal naar de Ford-showroom lokken. Ford droomde al van grote verkoopsuccessen, aangezien het ‘zowel van buiten als van binnen een absoluut genot voor het oog’ was. Daarbij moest ook de verbeterde binnenruimte en ‘rotsvaste’ wegligging overtuigen. Dat laatste zat inderdaad wel goed bij de Escort. Zo’n succes als de voorgaande generatie werd het model aanvankelijk niet, daar was al heel snel een ingrijpende facelift voor nodig. Al met al deed de laatste Escort het daarna toch weer prima op de Nederlandse markt.