2012 zwaar jaar voor zakelijke rijder

Bijtellingstest
Dat het in 2012 economisch wat minder wordt, is inmiddels wel duidelijk, maar volgens de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) wordt het voor de zakelijke rijder helemaal een zwaar jaar. Volgens de vereniging wordt de zakelijke rijder onder meer gedwongen dubbel te betalen.

De Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) heeft becijferd wat de nieuwe belastingplannen voor volgend jaar gaan betekenen voor de zakelijke rijder. Wanneer per 1 juli de nieuwe belastingregels worden doorgevoerd, neemt het aantal auto's met een lage bijtelling met 30 procent af, zo becijferde de vereniging. Per 1 januari 2013 zou zelfs meer dan 50 procent van de huidige auto's met een gereduceerd leasetarief buiten de boot gaan vallen. De stichting erkent dat auto's steeds zuiniger worden en dat er nieuwe modellen met een lage bijtelling bij kunnen komen, maar stelt dat dat aantal bij de volgende jaarwisseling nog erg beperkt zal zijn. Door de aangescherpte regels zullen veel zakelijke rijders in de praktijk weer 25% bijtelling gaan betalen.

Daarnaast komt de vereniging na het onderzoeken van 100 autoregelingen tot de conclusie dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen" aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever".
Eigen auto
Zouden de kosten nog verder doorstijgen, dan zou het volgens de VAVDZ in theorie lonend moeten zijn om een eigen auto te gaan rijden, maar ook dit blijkt in de praktijk niet te kloppen. Dit heeft te maken met de te lage kilometervergoeding van 19 cent per kilometer. Hiermee zou de bezitter volgens de stichting niet eens de belastingen kunnen betalen die op de auto rusten.
Als het aan VAVDZ ligt, komt er een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd moet er volgens de vereniging door alle belanghebbende partijen samengewerkt worden om de mobiliteits-budgetten van werkgevers flexibeler in te vullen.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.