1-liter auto van Volkswagen

1-liter auto van Volkswagen
Volkswagen heeft een prototype van de zuinigste brandstofauto ter wereld onthuld. De auto reed op eigen kracht, bestuurd door bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch, van Wolfsburg naar Hamburg.

Volkswagen heeft een prototype van de zuinigste brandstofauto ter wereld onthuld. De auto reed op eigen kracht, bestuurd door bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch, vanuit Wolfsburg naar Hamburg, waar de jaarvergadering van Volkswagen AG werd gehouden.

Om een 1-liter auto te kunnen ontwikkelen, moesten compromissen vermeden worden. Alle in een auto aanwezige technologie werd opnieuw bekeken, en waar nodig aangepast. Het uiteindeindelijke prototype heeft meer weg van een sportwagen dan van een normale personenauto. De in de windtunnel ontwikkelde carrosserie is 3,65m lang en slechts 1,25m breed. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,159. Om de constructie zo licht mogelijk te houden, zijn tal van gewichtsbesparende elementen toegepast. Zo is de carrosserie opgetrokken uit koolstofvezel. Om nog extra gewicht te besparen is de auto niet voorzien van een laklaag. De carrosserie is gemonteerd op een space-frame constructie, die nu eens niet van aluminium maar van het nog lichtere magnesium gemaakt is. De banden hebben een geoptimaliseerde rolweerstand en zijn uit een extreem lichte rubbersamenstelling geconstrueerd.

Voor de aandrijving is een 1-cilinder diesel verantwoordelijk, die als middenmotor direct voor de achteras is gemonteerd. De uit aluminium opgebouwde krachtbron heeft een inhoud van 0,3 liter en levert een vermogen van 6,3 kW/ 8,5 pk bij 4000 tpm. De motor is voorzien van Volkswagens pompverstuiver techniek. Het slechts 290 kg wegende voertuig moet bijzonder vlot met het overige verkeer kunnen meekomen. De topsnelheid bedraagt 120 km/u.

Met het brandstofverbruik van gemiddels 0,99 liter per 100 km (ruim 1 op 100) en de brandstoftank van 6,5 liter moet de auto 650km kunnen afleggen zonder tankstop.

De cockpit heeft een sportieve layout. De automatische 6-traps versnellingsbak laat zich bedienen met een draaischakelaar op het dashboard. Het interieur biedt plaats aan twee personen die achter elkaar kunnen plaatsnemen. Bestuurder en passagier kunnen via een koepelvormige vleugeldeur instappen. De vleugeldeur kent een automatische vergrendeling bij het wegrijden. Een aanwezige motorstartknop maakt een sleutel overbodig.

Ondanks de lichte constructie is niet beknibbeld op veiligheid. De space-frame constructie heeft de stijfheid van een kooiconstructie in racewagen. Voorzieningen als ABS, ESP en bestuurdersairbag ontbreken niet. Om het achteruitrijden te vergemakkelijken is een achteruitrijcamera gemonteerd.

Een dergelijke auto zullen we misschien niet direct in productie zien gaan, maar de gebruikte technieken zullen we ongetwijfeld terug gaan zien in nieuwe generatie Volkswagens.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.