AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Afscheid van tien jaar Bentley Arnage
27
Om het naderende afscheid van de Bentley Arnage wat extra cachet te geven, worden 150 exemplaren van deze Final Series gebouwd. Daarmee wordt tevens het vijftigjarig bestaan van de 6,75-liter V8 gevierd.
Na tien productiejaren gaat de Bentley Arnage de laatste loodjes tegemoet. Om het model nog eens in het zonnetje te zetten, worden 150 exemplaren van deze Final Series gebouwd. Die beleeft zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Hij heeft de techniek van de Arnage T, aangevuld met de luxe van de R. Ook zitten er designelementen in van de Brooklands.
De Arnage T heeft nog immer de zesdriekwart-liter V8 in het vooronder, die volgend jaar vijftig jaar door Bentley en voorheen ook Rolls-Royce wordt gebruikt. Hij levert, door het gebruikt van twee turbo's, inmiddels 500 pk en een maximaal koppel van 1.000 Nm. Daarmee gaat hij in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 288 km/u. De eerste V8 van deze generatie verscheen in 1959 in de S2 Saloon. Toen had hij een inhoud van 6,23 liter. Het vermogen werd in die tijd nog omschreven als 'ruim voldoende'. Tegenwoordig weten we dat het zo'n 200 pk was en de trekkracht bedroeg maximaal zo'n 400 Nm.
De Final Series onderscheidt zich verder onder meer door zijn 20 inch wielen, een mascotte op de grille die kan worden verborgen in de grille. Op de voorschermen zijn er verder luchtinlaten, er zijn dubbele uitlaatpijpen en een speciale 'Jewel'-benzinevuldop. In het interieur zijn er onder andere geperforeerde aluminium pedalen en ook een cocktailbarretje met speciale Final Series glazen en flacons. En natuurlijk is er her en der gestrooid met 'Final Series'-badges. Wie een Final Series koopt, krijgt er tot slot vier Bentley-paraplu's bij.