Gereden: Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz CitanMercedes-Benz CitanMercedes-Benz CitanMercedes-Benz CitanMercedes-Benz CitanMercedes-Benz CitanMercedes-Benz Citan
De Mercedes-Benz Citan voelt en rijdt inderdaad anders dan een Renault Kangoo, precies zoals het merk al in april, ten tijde van de BedrijfsautoRAI, beloofde. Dat bleek na onze eerste rij-ervaringen in Kopenhagen.

Grappig: de mannen van Daimler doen hun uiterste best om de naam 'Renault' uit hun vocabulaire te schrappen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, want het is een stuk lastiger om het over 'onze partner' te hebben dan om het beestje bij de naam te noemen. En in bedrijfsauto-oren is een Partner (met hoofdletter) een Peugeot. Maar goed, met of zonder gekunstelde spraakverwarring is en blijft een Citan een auto die door partner Renault wordt gebouwd, in hun fabriek in Maubeuge. De Fransen schijnen er erg trots op te zijn dat er een Mercedes-Benz uit hun hallen rolt en het is voor hen geen probleem om op dezelfde productielijn twee modellen te maken die elkaar fel beconcurreren. Ja, twee modellen, want er zijn wel degelijk flinke verschillen tussen Kangoo en Citan.

Gemiste kans

Het meest in het oog springende onderscheid is natuurlijk het front, dat zoveel mogelijk in de moderne Benz-stijl is gekneed, om aan te sluiten bij de bedrijfsauto's Vito en Sprinter. Minder opvallend is dat ook de achterkant van de Citan is aangepast en veel overeenkomsten vertoont met de Sprinter. Een gemiste kans is alleen dat de glimmende ster op de achterklep ontbreekt; het zou de ultieme kans zijn voor wat extra onderscheid ten opzichte van het overbekende Franse uitgangspunt. Het dashboard is geheel anders van vormgeving. Helaas vrij massief van opzet en donker van kleur; een groot, donkergrijs blok zonder veel franje. Er zijn te weinig grote opbergvakken, een A5-formaat notitieblokje past niet in een portierbak maar alleen in de brede vak boven de voorruit of in het dashboardkastje.

De stoelen zijn nieuw ontworpen voor de Citan; stevig genoeg en in de versie met hoogteverstelling ook gezegend met voldoende steun onder lange bovenbenen. Lijvige passagiers zitten vrij krap tussen scheidingswand en dashboard. De stoelleuning is niet traploos verstelbaar en de knop zit ver weg gestopt. Als echte Mercedes heeft de Citan de ruitenwisserhendel aan de linkerzijde van de stuurkolom; de stengel zit wat te laag waardoor je 'm met je pink bedient.

Op z'n Renaults

Rijden met de Citan verzacht veel wat bovengenoemde kleine irritaties, want de kleine Mercedes gedraagt zich (bijna) voorbeeldig. Ten opzichte van de Kangoo zijn de veren korter, de dempers stugger en is de stabilisatorstang achter dikker. Dit resulteert in minder overhellen en als gevolg daarvan een directer stuurgedrag terwijl aan de stuurinrichting zelf niet is gesleuteld. Schakelen gaat wat losjes, maar vooral heel licht en trefzeker op z'n Renaults.

De rechtstreeks overgenomen 1,5-liter dCi-motoren leveren 75 en 90 pk (in respectievelijk de Citan 108 CDI en 109 CDI - de 110 pk sterke 111 CDI volgt later) en hebben 180 c.q. 200 Nm aan trekkracht beschikbaar. Meest opvallend is hoe stil ze in de Citan klinken, wat samen met het nauwelijks hoorbare onderstel (op soms echt slechte wegen) voor veel comfort zorgt. Een punt van aandacht is wat ons betreft alleen de rechtuitstabiliteit, die zo goed als ontbreekt. De Citan koerst te gemakkelijk naar links en rechts.

Uitsmijter voor Nederland

De prijzen van de Citan beginnen bij € 11.990 voor de absolute basisversie, de 108 CDI Economy die alleen in de middelste van de drie beschikbare lengtevarianten leverbaar is. De eerstvolgende uitvoering is de gewone 108 CDI van € 13.250, die elektrische ramen, ruiten in scheidingswand en achterdeuren heeft en zo nog een aantal zaken. Wil je airco, dan ben je aangewezen op een van de 'Lines', die vanaf € 695 kosten en zaken als elektrisch bedienbare spiegels en een comfortstoel omvatten. Kortom: reken vanaf € 13.945 heb je een comfortabele versie te pakken die zich ook wat gemakkelijker laat inruilen. Als uitsmijter voor de Nederlandse markt zijn er BlueEfficiency-modellen van de 108 en 109 CDI, die met 112 g/km uitstoot goed zijn voor een bijtelling van 20 procent. Meerprijs van dit zuinigheidspakket is € 340.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.