Amerikaan die geen Amerikaan is: Chevrolet Malibu

Chevrolet Malibu
De naam Chevrolet Malibu heeft onder liefhebbers van Amerikaanse auto's een magische klank. De eerste Malibu die officieel in Europa wordt geleverd, is echter niet zo Amerikaans als zijn naam doet vermoeden.

Chevrolet neemt de Malibu mee als Europese primeur naar de autotentoonstelling in Frankfurt. Dat moet vanaf volgend jaar het vlaggenschip van het merk worden en een positie krijgen boven de Cruze. In de praktijk is het een D-segment auto, wat betekent dat hij het opneemt in de klasse van Avensis, Passat, i40 en zijn familielid Opel Insignia. Met een lengte van 2,74 meter is de wielbasis van die modellen gelijk.

Wel moet de Malibu het doen met een minder tot de verbeelding sprekend motorenaanbod. Dikke zes- of achtcilinders, zoals in het klassieke model kun je vergeten: er wordt gesproken van een 2.0 turbodiesel met 163 pk en een 2,4-liter benzinemotor met 167 pk. Verder is er zowel een handbak als een automaat beschikbaar.

Volgens Chevrolet kan de Malibu het wat betreft rij-eigenschappen opnemen tegen veel duurdere auto's in zijn klasse. Verder zijn er zaken als een remassistent en remkrachtverdeling aan boord en zijn er acht airbags aan boord. Verder belooft Chevrolet dat de auto voldoet aan alle eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. De wielen hebben een diameter van 17 of 18 inch.

Zoals gezegd is de Malibu dus niet meer die Amerikaan in de ware zin van het woord. Dit keer gaat het om een 'wereldauto' die wordt gebouwd in Amerika, Zuid-Korea en China.

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.