Land Rover LRX nu in 't echt
Het houdt maar niet op met het Land Rover-nieuws. Deze keer is het de LRX die met uitermate vrolijke camouflage z'n eerste testkilometers maakt.
De Land Rover LRX wordt de sportiefste auto in het gamma, en komt dan ook onder het Range Rover-label op de markt. Het gamma start met een voorwielaandrijver met turbodiesel, die een CO2-uitstoot van minder dan 130 g/km heeft. Daarmee wordt de auto de zuinigste Land Rover ooit. Dat heeft het Britse merk inmiddels officieel bevestigd.
De concept-car, die als blauwdruk geldt voor de LRX, is 4,35 meter lang en 1,55 meter hoog. Dat is 7 centimeter korter en 12 centimeter lager dan de Freelander, die als basis dient voor de productieauto. De LRX Concept heeft een 2,0-liter turbodiesel aan boord, die ook loopt op biobrandstof. Door de brandstofbesparende maatregelen is het verbruik van de concept-car 30 procent lager dan dat van SUV's van een vergelijkbare grootte.
Land Rover onthulde de LRX Concept op de North American International Autoshow (NAIAS) in 2008. LRX komt in 2011 op de markt. De productie vindt plaats in de fabriek in Halewood.