Europa veroveren: diesel voor Infiniti

Infiniti FX30d
Al sinds de komst naar de Europese markt belooft Infiniti een dieselmotor. Die is er nu voor de EX, FX en de nieuwe M.
Infiniti is tevreden met de resultaten op de Europese markten. In de vijftien landen waar het merk een dik jaar geleden is geïntroduceerd, zijn tweeduizend auto's verkocht. De komst van een dieselmotor is de tweede trap in het lanceringsprogramma van Infiniti op ons continent. In samenwerking met Renault is een direct ingespoten 3,0-liter V6 ontwikkeld, die 238 pk levert. Hij krijgt een plek in de EX, FX en de nieuwe 5-serie-concurrent M.
De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps automaat en de diesel heeft een maximale trekkracht van 550 Nm. Voor de EX30d geeft Infiniti een sprintcijfer op van 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en voor de FX 30d is dat 8,3 seconden. De EX scoort een uitstoot van 224 gr/km en de FX hoest 240 gr naar buiten. Verdere specificaties worden nog niet vrijgegeven.
Om ruimte te maken voor de diesel zijn bij de EX en de FX, die aanvankelijk alleen zijn ontwikkeld voor het gebruik van benzinemotoren, zijn de subframes en de behuizing van de radiateurs gewijzigd. Om de koeling te verbeteren zijn de voorbumpers veranderd.
De V6 diesel van Infiniti wordt gebouwd in Cleon in Frankrijk. Vanzelfsprekend wordt de krachtbron op den duur ook gebruikt in andere modellen van Renault en Nissan. Bijzonder aan de V9X, zoals de motor heet, is dat hij geschikt is voor zowel voor-, vier- en achterwielaangedreven modellen. Infiniti meldt dat er ook nog is nagedacht over een V8 diesel, maar een zescilinder bleek genoeg om te voldoen aan de doelen op het gebied van vermogen en trekkracht. Bovendien voldoet de V6 aan de Euro V emissie-eisen.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.