F 800 Style: dit is Mercedes in de toekomst

Mercedes-Benz F 800 Style
Mercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 StyleMercedes-Benz F 800 Style

Benieuwd naar wat de toekomstige S-klasse ons gaat brengen? Mercedes-Benz geeft ons alvast een voorproefje met de F800 Style Concept.

Mercedes-Benz heeft een rijke historie van studiemodellen. De één laat de nieuwste vindingen zien op het gebied van veiligheid (zoals de ESF Concept van vorig jaar), de ander onthult comfortinnovaties en een derde toont weer 'n revolutionaire aandrijflijn. Nu is het de beurt aan de F800 Style Concept, die laat zien waar het met Mercedes-Benz heen gaat met zowel design, veiligheid áls aandrijving.

De toevoeging 'Style' zegt eigenlijk al genoeg, maar Mercedes maakt er geen geheim van dat het uiterlijk van de F800 een duidelijke verwijzing is naar modellen die het merk in de nabije toekomst de weg op stuurt. Maar ondanks de vlotte daklijn van het studiemodel ontkent Steffen Köhl, de wereldwijde designdirecteur van Mercedes, in alle toonaarden dat we hier kijken naar de nieuwe CLS. "Nee, deze auto geeft veel meer de algemene ontwerprichting aan van onze modellen in de toekomst. De Rising Sculpture Concept die we in Detroit presenteerden geeft veel meer CLS prijs."

De goede kijker heeft echter allang door dat de F800 heel wat details deelt met die teaser, dus reken er op dat we de vorm van de grille en de vorm van het kofferdeksel snel terugzien. Andere opvallende stijlkenmerken aan de F800 Style zijn de vele dunne lamellen in de grille, 'die komen ook op de komende generatie S-klasse', en de achterportieren die op een bijzondere manier openen. Ze scharnieren niet open zoals we gewend zijn, maar glijden in z'n geheel over de achterste spatborden. Volgens Köhl komt Mercedes in de toekomst zeker met een dergelijke constructie, omdat het 'in stedelijke gebieden veel ruimte bespaart'. "Maar we hebben nog wel wat jaren nodig om de details te verbeteren."

Hybride of waterstof

Buiten het uiterlijk heeft Mercedes ook op technisch gebied innovaties in de F800 Style verstopt. Zo zijn er twee aandrijfsystemen voor de auto ontwikkeld; bij de ene variant is de auto een plug-in hybride, vertelt Professor Herbert Kohler; "In de neus ligt een moderne, direct ingespoten V6-benzinemotor die wordt ondersteund door een krachtige hybridemodule met een vermogen van 80 kW." Op z'n lithium-ion accu's kan de achterwielaangedreven F800 maximaal dertig kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 120 kilometer per uur. Volgens Kohler heeft de F800 Style als Plug-in Hybrid slechts 2,9 liter benzine per honderd kilometer nodig, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 68 gram per kilometer.

Bij de tweede variant is de F800 voorzien van een elektromotor en brandstofcellen. De elektromotor ligt vlakbij de achteras, terwijl de brandstofcelmodule op de plek van de 'normale' motor huist. De auto heeft vier waterstoftanks onder de passagierscabine, die volgens Professor Kohler inmiddels veilig genoeg zijn voor serieproductie. Als elektrische waterstofauto zou de F 800 Style een heel redelijke 600 kilometer ver kunnen komen op één tankbeurt. Volgens Kohler gaat het de goede kant op met de productiekansen van dit concept; "We zijn zeker op de juiste weg, en je kunt ervan uitgaan dat onze klanten binnen kunnen kiezen tussen zeer efficiënte hybrides en dagelijks inzetbare waterstofauto's."

Cam-touch Pad

Een studiemodel van Mercedes is niet compleet zonder een bijzonder interieur, en dat zit bij de F800 Style wel goed. Het binnenste van de auto is ontworpen in de exclusieve ontwerpstudio van het merk aan het Italiaanse Como-meer en moet met vloeiende lijnen en robuuste oppervlaktes een natuurlijke sfeer oproepen. Dat zal wel, maar boeiender is de vinding die Mercedes 'Cam-touch Pad' noemt. Dit bedieningspaneel op de tunnelconsole werkt als een aanraakscherm, maar het geinige is dat je je eigen hand geprojecteerd ziet op het scherm in het dashboard. Wat je rechts met je hand doet, zie je dus praktisch recht voor je neus gebeuren, waardoor je minder vaak hoeft weg te kijken van het asfalt. Handig is ook dat je slechts een transparante weergave van je vingers ziet, zodat je geen knoppen afdekt met je hand. Qua ergonomie is dit een enorme sprong voorwaarts, en dit systeem zullen we dan ook terugzien op de komende S-klasse.

Fileassistent

Dat geldt eveneens voor een andere innovatie, die we het beste kunnen omschrijven als een fileassistent. Dit is een uitbreiding van het Distronic Plus-systeem (radargestuurde cruisecontrole), waarmee de auto tot 40 km/h zelf file rijdt. Hij trekt op en remt af wanneer de auto vóór je dit ook doet. Daarbij houdt de F800 de omgeving nauwlettend in de gaten en kan-ie eventueel zelf uitwijken als dat nodig is. Volgens Professor Kohler debuteert ook dit systeem op de nieuwe S. Niet verwonderlijk, want elke nieuwe generatie van die auto krijgt altijd een flinke lading innovaties mee. Welke systemen definitief in productie gaan, weten we in 2012.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.