AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab 9-5: druk bezig met de toekomst
35
De toekomst van Saab is nog steeds onzeker. De mensen van de ontwikkelingsafdeling hebben daar geen boodschap aan. Ze gaan vlug verder met de ontwikkeling van de nieuwe 9-5. Die moet in het najaar klaar zijn.
Het prototype van de Saab 9-5 hebben we al eerder gezien. Hij maakt nog steeds zijn rondjes door de sneeuw. Het belooft een flinke bak te worden. De Zweed deelt zijn platform met de Opel Insignia, maar gaat over de vijf meter in lengte. Da's 17 centimeter meer dan het huidige model dat stamt uit 1997.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe 9-5 zij aan zij met de Insignia in Rüsselsheim zou worden gebouwd. Maar door het gerommel bij Opel en Saab, ziet het er naar uit dat het nieuwe model gewoon in Trollhättan wordt gebouwd. Saab is immers op weg een zelfstandige fabrikant te worden – wellicht met een beetje hulp uit het Verre Oosten.
Het silhouet van de nieuwe Saab lijkt op dat van de klassieke 99 combi coupé. Liefhebbers die wachten op een terugkeer van de semi-stationwagen, worden echter teleurgesteld. Het gaat hier om een rasechte sedan. In het najaar is hij klaar voor productie. Ook een stationwagen zit weer in het vat. Die komt een halfjaar na de presentatie van de vierdeurs.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen