Chevrolet Spark: Matiz-opvolger in 2010

Chevrolet Spark
Chevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet SparkChevrolet Spark
Chevrolet is al weer een tijdje bezig om de wereld te laten weten dat deze Spark de opvolger van de Matiz wordt. Op de Autosalon van Genève is hij eindelijk in het echt te zien. Pas vroeg in 2010 is hij ook daadwerkelijk te koop.
De Chevrolet Matiz bestaat al sinds 1998. Toen werd hij, nog onder de merknaam Daewoo, eveneens in Genève gepresenteerd. Inmiddels verdedigt hij nog steeds zijn plek in het A-segment, waar hij één van de prijsbrekers is. Zijn opvolger is deze Spark en Chevrolet wil hem vroeg in het volgende jaar op de markt brengen. De nieuweling begon zijn carrière als Beat concept car. Zijn typenaam wordt overigens al in verschillende buitenlanden voor de Matiz gebruikt en is dus niet nieuw voor Chevrolet.
GM brengt het kleintje met een 1,0- en een 1,2-liter benzinemotor met 66 en 78 pk. Er wordt een CO2-uitstoot geclaimd van 'minder dan 120 gram per kilometer' en het brandstofverbruik blijft beperkt tot onder de 5,0 liter op 100 km. Voor de sterkste motor wordt een 0 tot 100 tijd opgegeven van 12,4 seconden.
De Spark meet 3,64 meter in de lengte en de wielbasis is 2,38 meter. De kofferbak kan 170 liter slikken en met de deelbare achterbank is de bagageruimte uit te breiden tot 994 liter. In het interieur is opmerkelijk dat de carrosseriekleur terugkeert en Chevrolet meldt dat voor de vormgeving van het instrumentenpaneel inspiratie is gevonden bij motorfietsen.
Verder kan de auto op wielen worden gezet in de maat 13, 14 of 15 inch. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een verstelbaar stuurwiel, verwarmde voorstoelen, autobediening op het stuur en elektrisch bedienbare en verwarmbare zijspiegels behoren tot de mogelijkheden. Wat de standaarduitrusting uiteindelijk wordt, is vooralsnog niet bekend.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.