Waarom heeft een elektrische auto EV-specifieke banden nodig?
Hankook iON geeft het antwoord
- Aangeboden door Hankook
Elektrische auto’s hebben doorgaans een hoog direct beschikbaar koppel. Ook zijn EV’s door hun grote accupakket in de regel een stuk zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daarom worden er aan de banden zeer specifieke, extra hoge eisen gesteld. Speciaal voor EV’s en plug-in hybrids heeft Hankook een complete bandenreeks ontwikkeld: de iON-serie.
Met de gestage opkomst van de elektrische auto worden de autofabrikanten geconfronteerd met een heleboel tegenstrijdige eigenschappen. De elektrische auto biedt doorgaans een (veel) hoger motorvermogen dan een model met benzine- of dieselmotor, en meestal is alle power al direct beschikbaar vanuit stilstand. EV’s zijn in de regel ook veel zwaarder, doordat het accupakket groot genoeg moet zijn voor een acceptabele actieradius. Een hoog vermogen én een hoog gewicht; en dat moet allemaal worden verwerkt door de banden onder de EV.
Enorm eisenpakket
Tel een hoog prestatieniveau en een hoog gewicht bij elkaar op, en in de regel komt het resultaat van deze som de efficiëntie niet ten goede. Daarnaast wil geen EV-eigenaar inleveren op rijcomfort en veiligheid. Als een standaardband al aan deze voorwaarden zou moeten voldoen, dan ging dat zeer waarschijnlijk gepaard met een veel te grote slijtage. Daarom vragen EV’s om speciaal ontwikkelde banden, die wel raad weten met de optelsom van alle voorwaarden: ze moeten genoeg grip bieden, maar ook een lage rolweerstand hebben. Ze moeten stil zijn én ze mogen niet te snel slijten. Om de duurzaamheid van de band te waarborgen, wordt van de fabrikant bovendien een ‘groene’ productie verlangd.
Een enorm eisenpakket dat Hankook voor een grote uitdaging stelde. Na een lange periode van grondig onderzoek en nauwgezette ontwikkeling heeft het merk een complete serie banden geïntroduceerd, die specifiek zijn toegespitst op elektrische auto’s en plug-in hybrids. Binnen deze serie heeft de consument keuze uit zomer(iON evo)-, vierseizoenen(iON FlexClimate)- en winterbanden(iON i*cept). Ook kan worden gekozen uit banden met een vooral comfortabel karakter of juist een band met een meer sportieve inborst. In tal van maatvoeringen, belastingsniveaus en snelheidscategorieën – voor iedere EV-rijder heeft Hankook de juiste band in het assortiment.
Winnaar van AutoBild bandentest
De EV-banden die Hankook heeft ontwikkeld, luisteren naar de naam ‘iON’. Inmiddels is deze bandenreeks een begrip in de EV-wereld, want zowel in de zomer- als de vierseizoenenbandentest die dit jaar zijn gepubliceerd in het toonaangevende Duitse magazine Autobild, ging de hoofdprijs naar de iON.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
De EV-banden van Hankook bewijzen hun kwaliteiten ook op het circuit. Als officieel partner van het toonaangevende en nadrukkelijk op duurzaamheid gerichte FIA Formula E wereldkampioenschap levert Hankook de banden voor de auto's waarin onder andere de Nederlanders Nyck de Vries en Robin Frijns strijden om de overwinning
Maar dat is nog niet alles. Ook diverse grote automerken erkennen de kwaliteiten van de Hankook iON en hebben de band geselecteerd voor eerste montage onder hun elektrische modellen. In de EcoVadis duurzaamheidsrating, waarin meer dan 3 miljoen ondernemingen zijn beoordeeld op hun duurzaamheidsthema’s, staat Hankook genoteerd in de bovenste 1 procent. Daarnaast is Hankook door S&P Global beoordeeld tot een ‘Gold Class’-notering op het gebied van duurzaamheid.
Veiligheid, efficiëntie en comfort
Wie dagelijks met een elektrische auto op de weg zit, leert de kwaliteiten van de Hankook iON-banden snel op waarde schatten. De banden weten het hoge vermogen van de elektrische aandrijflijn probleemloos op het wegdek over te brengen, maar de speciale constructie van de band, alsmede de samenstelling van het rubbermengsel, waarborgen een lange levensduur. Ook dat is een definitie van ‘duurzaamheid’.
De goede grip staat tevens garant voor een hoogstaande veiligheid. De auto komt snel tot stilstand, en een uitwijkmanoeuvre in een noodsituatie gaat gepaard met het vereiste contactgevoel. Op een nat wegdek zorgt het profiel van het loopvlak voor een uitstekende afvoer van regenwater, zodat ook bij slecht weer de veiligheid gewaarborgd blijft. Toch staat de uitstekende grip die door de band wordt opgebouwd, een lage rolweerstand niet in de weg. Het energieverbruik van de auto moet immers binnen de beperking blijven, zodat de beloofde actieradius gemakkelijk wordt gehaald. De wijze waarop het loopvlak over het wegdek rolt, genereert bovendien een minimum aan bandengeruis. En dat komt het comfort ten goede.