advertorial

Slim omgaan met je zakelijke kilometers

Kopen, zelf leasen of toch maar een auto van de zaak?

Peugeot smarticle (ON39340)

Ben je voor je werk regelmatig onderweg met de auto, dan kan dat kostentechnisch op verschillende manieren. Sommige werkgevers stellen een auto van de zaak beschikbaar die je ook privé mag gebruiken, andere werken met een mobiliteitsbudget of hanteren een kilometer- of reiskostenvergoeding. Elke oplossing kent zo zijn voor- en nadelen. We helpen je graag op weg met een aantal antwoorden en tips.

Dat we in deze tijden anders tegen mobiliteit aankijken, is wel duidelijk. Minder naar kantoor, minder op reis, minder vaak met het OV; het coronavirus heeft zijn weerslag op de manier waarop we ons verplaatsen. En in veel gevallen is ook de auto van de zaak ter discussie komen te staan, nu we meer en vaker vanuit huis werken. Ga je nog betalen (bijtelling) voor iets waarvan je weinig gebruik maakt? Is zelf een auto kopen de betere optie? Of zelf leasen?

Auto van de zaak of zelf kopen?

Laten we wel wezen: een auto van de zaak is een prettige secundaire arbeidsvoorwaarde en ontzorgt je op het vlak van mobiliteit volledig. Je betaalt een vast bedrag per maand aan fiscale bijtelling voor het privégebruik, meer niet. Er zijn werkgevers die het leasebudget (of een gedeelte hiervan) bruto uitkeren. Dit is een zogenoemde afzieregeling voor medewerkers die leasegerechtigd zijn. Daarnaast zijn er werkgevers die naast de auto of afzie-optie ook een OV-kaart aanbieden. De volgende stap is een mobiliteitsbudget, in veel gevallen gebaseerd op een vaste en variabele vergoeding, afhankelijk van vervoerskeuze en aantal of type kilometers.

Financieren of je spaargeld opnemen?

Een ander groot voordeel van die auto van de zaak, is het feit dat je nooit ineens een groot deel van je eigen vermogen aan een auto hoeft uit te geven. Niet iedereen heeft de financiële middelen om een nieuwe auto aan te schaffen. In dat geval kan een lening of financial lease uitkomst bieden (die vaak is te combineren met een onderhoudspakket en verlengde garantie). Zo houd je de autokosten overzichtelijk, kom je niet voor onverwachte kosten te staan en na het betalen van de laatste termijn, is de auto jouw eigendom.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Peugeot smarticle (ON39340)Als je thuis kunt laden, ben je met een elektrische auto vaak voordeliger uit.

Prive leasen of Private lease via een mobiliteitsbudget

Als leasegrechtigde medewerker heb je meer middelen wanneer je vanuit de werkgever een budget ter beschikking krijgt gesteld. Dan is naast de optie van een zakelijke lease auto ook private lease een interessante optie. Voor een vast maandtarief zijn alle kosten gedekt: onderhoud, verzekering, wegenbelasting en de afschrijving. Alleen de kosten voor de brandstof of het opladen betaal je apart. Kies voor een leasetarief dat binnen je mobiliteitsbudget past en je hebt de regie volledig in handen. En omdat het je ‘eigen’ auto is, hoef je geen bijtelling te betalen voor privégebruik. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Keerzijde voor de leasegerechtigde medewerker is dat bij private lease de brandstof en het eigen risico voor eigen rekening zijn. Daarnaast is private lease ook een oplossing voor mensen zonder mobiliteitsbudget die alleen in aanmerking komen voor een reguliere woon-werk vergoeding.

Brandstof of elektrisch?

Met een steeds grotere keuze in elektrische mobiliteit, is het wel zo slim om je vooral daarop te richten. Nóg interessanter wordt het, wanneer je bij je eigen huis kan opladen, dan ben je echt veel voordeliger uit dan met een benzine- of dieselauto en houd je iets meer over van je mobiliteitsbudget.

Je ziet: er zijn heel veel manieren om je zakelijke kilometers te maken en te laten vergoeden. Bij een budget heb je ook de mogelijkheid om door slimme keuzes te maken geld over te houden. Bijvoorbeeld door door te kiezen voor een kleinere, zuinige auto. En voor vakanties kun je kiezen voor het huren een grotere auto.

Kopen, zelf leasen of toch maar een auto van de zaak? Kijk op peugeot.nl voor meer informatie.