Extra groot elektrisch bereik voor long range Volvo plug-in hybrides
Het beste van twee werelden
- advertorial
De populariteit van de plug-in hybride is het laatste jaar sterk toegenomen en dat is niet zonder reden. Volvo is al meer dan tien jaar actief op dit gebied en naast de komst van steeds meer volledig elektrische modellen past de plug-in hybride binnen de strategie van elektrificatie. De Recharge plug-in hybride aandrijflijn van de modellen uit de Volvo 90- en 60-serie kregen een verbeterde aandrijflijn met een grotere accu.
Veel van de dagelijkse ritten die we rijden zijn niet langer dan 30 tot 70 kilometer. Soms is de trip of reis een stuk langer. Naar verre familie of op vakantie. Dat kan met een volledig elektrische auto, maar ook met een plug-in hybride. Daarmee rijd je vrijwel alle doordeweekse kilometers elektrisch en voor de langere afstanden zorgt de benzinemotor voor een grote actieradius. Die wordt trouwens nog altijd bijgestaan door de elektromotor en verbruikt daardoor zeer weinig brandstof.
Tussen 70 en 90 kilometer elektrisch
Je zou dus kunnen zeggen dat de plug-in hybride het beste van twee werelden combineert en het is dan ook niet voor niets dat 1 op de 5 verkochte plug-in hybrides in Nederland een Volvo is. Volvo heeft liefst 15 verschillende plug-in hybrides in het aanbod. De nieuwste versie van Volvo’s hybride aandrijflijn is goed voor een elektrische actieradius tussen de 70 en 90 kilometer op een enkele lading. Met een laadpunt thuis en eventueel op het werk, kunnen de dagelijkse kilometers vrijwel volledig elektrisch en daarmee emissievrij worden afgelegd.
Remmen is opladen
De nieuwe, grotere batterij van de Volvo 90- en 60-serie heeft een capaciteit van 18,8 kWh en levert zijn energie aan een 107 kW/145 pk sterke motor op de achteras. Opladen gaat via een regulier stopcontact, wallbox of laadpaal. Maar ook tijdens het rijden en dan vooral tijdens het remmen. De elektromotor die voor de aandrijving zorgt, werkt als dynamo en remt zodra de bestuurder het gas loslaat. Op die manier is het mogelijk om met slechts één pedaal te rijden, remmen is bijna nooit meer nodig en je wint er elektrische kilometers mee.
Meer tractie en veiligheid, minder wegenbelasting
Het gecombineerde vermogen van de elektromotor en de brandstofmotor is indrukwekkend. Voor de Recharge T6 is dat 257 kW/350 pk en voor de Recharge T8 zelfs 335 kW/455 pk. De nieuwe elektromotor geeft meer vermogen op de achterwielen, waarmee de 4WD-eigenschappen verder verbeteren. Wegrijden op modderige of besneeuwde ondergrond en het trekken van een zware aanhanger gaat gemakkelijker en het rijden op gladde wegen is nog veiliger. De lage CO2-uitstoot brengt als voordeel met zich mee dat de eigenaar van een plug-in hybride slechts de helft van het reguliere mrb-tarief betaalt.
Wil je meer weten over de plug-in hybrides van Volvo? Lees hier dan verder.