Elektrische auto minstens zo brandveilig als een auto met verbrandingsmotor
Onterechte zorgen over verzekering
- gesponsord
Een autobrand. Je hoopt er nooit mee te maken te krijgen. Bij autobranden is er in de meeste gevallen sprake van een verwijtbaar technisch defect, brandstichting of een ongeval. Dat een volledig elektrische of hybride auto een groter risico zou zijn, is een fabeltje, net als het verhaal dat een stekkerauto niet verzekerd is tegen brandschade.
Brand komt zelden voor bij elektrische auto's
Autobranden komen relatief vaak voor, maar in weinig gevallen gaat het om elektrische auto’s. Je verwacht misschien dat er een groter risico is op brand door de accu van een elektrische auto, maar dat hebben fabrikanten zelf ook bedacht. Het hele elektrische systeem is ontzettend goed beveiligd. Hierdoor komen autobranden vanuit het voertuig zelf met een technisch oorzaak in de praktijk dus niet vaak voor, aldus Theo Dijkmans, expert zwaar materiaal en techniek bij Achmea.
Een pluspunt van een EV ten opzichte van een ‘conventionele’ auto is het ontbreken van een hete motor en licht ontvlambare brandstof. Bij de elektrische auto is brand in het accupakket de risicofactor, omdat blussen vrij moeilijk is. Maar ook dat is een zeldzaamheid.
Ga goed verzekerd op pad
Voor verzekeraars is er geen reden om voor de EV een andere type polis te hanteren dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Uiteraard is de premie wel gekoppeld aan de cataloguswaarde van de auto en het gewicht, dat is normaal. Let er wel op of zaken als een laadkabel en andere accessoires zijn meeverzekerd. Op de elektrische autoverzekering van Interpolis is dit standaard meeverzekerd.
Zo laad je een elektrische auto veilig op
Het blijft belangrijk om je elektrische auto veilig op te laden. Een risico dat veel elektrische autobezitters over het hoofd zien, heeft te maken met de laadkabel. Met onderstaande tips van Theo verklein je het risico dat er iets misgaat.
- Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen water in kan lopen. Maar als je ‘m echt langdurig buiten laat liggen, dan bestaat de kans dat er toch een keer iets misgaat.
- Een oplaadsnoer zou best iets warmer kunnen worden tijdens het opladen. Maar echt warm, of zelfs heet, is foute boel. Hetzelfde geldt voor scheuren in de buitenste beschermlaag waardoor je de elektriciteitskabels ziet liggen. Ook een knik in het snoer is meestal geen goed teken. Gebruik dan het oplaadsnoer niet meer, of laat het eerst checken door een expert.
- Pak altijd de stekker zelf vast en niet het snoer. Trek nooit aan het snoer om de stekker uit de lader te trekken. Dit is funest voor de verbinding tussen het snoer en de stekker.
Kom hier meer te weten over de elektrische autoverzekering van Interpolis.