Een stille auto vraagt om een stille band
Speciaal ontwikkeld voor EV en Hybride
- gesponsord
Auto’s zijn door de jaren heen steeds stiller geworden en met de opkomst van de elektrische auto (EV, Electric Vehicle) is het geluidsniveau alleen maar verder afgenomen. Die afwezigheid van de bekende motorbrom legt de nadruk op andere geluiden, zoals windgeruis en het afrolgeluid van de banden. Om dat laatste tegen te gaan, ontwikkelde Hankook een extreem stille band, de iON evo.
Hankook ontwikkelde speciaal voor de elektrische (en hybride) auto de zomerband iON evo, de iON evo SUV en de winterband iON i*cept en iON i*cept SUV, in de maten 18 t/m 22 inch. Tijdens het drukbezochte evenement EV Experience op het circuit van Zandvoort in september dit jaar, konden veel bezoekers kennismaken met de stille band van Hankook. De iON evo maakte niet alleen indruk met zijn goede grip op nat wegdek, maar vooral door de stilte in en buiten de auto. Zo profiteert ook de omgeving van deze geluidsarme band.
Wat maakt de Hankook iON evo zo stil?
De doorsnee consument heeft niet in de gaten hoe ongelooflijk veel kennis en technologie schuilgaat achter die ogenschijnlijk eenvoudige vier stukken zwart, rond rubber onder een auto. Bij het R&D Center van Hankook wordt continu gewerkt aan het perfectioneren van de autoband. Specifiek voor de Hankook iON evo heeft dat geleid tot een uitgekiend loopvlak met een speciale mix van materialen en een geluiddempende foamlaag aan de binnenkant. Dit resulteerde in een stille band, in en buiten de auto.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Hankook iON in de Formule E
Hankook is de officiële technische partner en bandenleverancier van het ABB FIA Formule E World Championship. Het technische team van Hankook werkt nauw samen met de raceteams & coureurs. Deze ervaringen worden tevens toegepast in banden voor o.a. personenauto’s, waaronder de iON evo (SUV) en iON i*cept (SUV). Bij zo’n duurzame manier van racen hoort ook een duurzame manier van omgaan met grondstoffen. Daarom worden alle banden uit de Formule E volledig gerecycled.
Ongehoord goed: de Hankook iON evo
Wat maakt de Hankook iON evo extra geschikt voor een EV (of zwaardere Hybride)?
- Uitgekiend loopvlak voor minder geluid
Het profiel van de Hankook iON evo zorgt niet alleen voor een optimale afvoer van water en vuil, maar minimaliseert ook de rol- en luchtweerstand en – samen met de foamlaag binnenin - de geluidsproductie. - Loopvlakmateriaal met natuurlijke hars
Om de rolweerstand te verlagen en de grip optimaal te houden, ontwikkelde Hankook een nieuwe rubbersamenstelling voor het loopvlak van de band. De natuurlijke hars en oliën die zijn toegepast, maken de iON evo extra duurzaam. - Grotere draagkracht, minder vervorming
De accu’s maken een EV (of Hybride) voertuig zwaarder dan een gemiddelde auto. Dat vereist een band met extra sterke constructie, zodat er minder vervorming optreedt, waardoor de rolweerstand ook weer lager wordt. De Hankook iON evo blinkt op dit vlak uit.
Duurzame productie, EVolutie
Hankook ontving de onderscheiding ‘S&P Global Gold Class’ en staat in de hoogste één procent van de EcoVadis duurzaamheidsratings, nog meer reden om de iON-serie te kiezen als band voor een EV. De ontwikkeling van banden houdt bij Hankook gelijke tred met de ontwikkeling van het wagenpark, wat zich de afgelopen jaren al uitte in speciaal voor elektromobiliteit geoptimaliseerde banden voor onder andere Audi, BMW, Hyundai, Porsche en Tesla. Met de Hankook iON evo wordt een volgende stap gezet. Er is niet alleen een zomerband, de iON i*cept vult het gamma als winterband aan.
Lees hier alles over de bijzondere technologie van de Hankook iON Evo.