gesponsord

Dit moet je weten over thuisladen

‘Op termijn is de investering in een eigen laadpaal altijd voordeliger’

EV's opladen elektrisch rijden multitest Zoe i3 Io

Veel mensen zijn inmiddels overtuigd van de kwaliteiten van de elektrische auto. Genoeg reden om de aanschaf van een EV serieus in overweging te nemen. Toch blijven er vaak belangrijke vragen over. Waar moet je bijvoorbeeld beginnen als je thuis een eigen laadpaal wilt? Laura, laadpaaladviseur bij Essent, geeft antwoord op die veelgestelde vragen.

Is het voordeliger om een thuislader aan te schaffen?

“Ja, je verdient de installatie van de thuislader vanzelf weer terug! Elke kWh die je thuis oplaadt, is zomaar de helft goedkoper dan de kWh’s van een openbare laadpaal. Een rekenvoorbeeld: als je jaarlijks 11.000 km rijdt met gemiddeld 16 kWh/100 km, dan verbruik je 1.760 kWh. Je bespaart echter €0,35 per kWh, oftewel €616 per jaar. Dan is de aanschaf van een thuislader in 3 tot 4 jaar alweer terugverdiend. Maar bedenk ook eens hoeveel gemak een thuislader je biedt. Je hoeft nooit meer in de buurt op zoek naar een beschikbare laadpaal, en je kunt laden op het moment dat jou het beste uitkomt.”

Wat is er nodig om thuis een laadpaal te laten installeren?

“Allereerst moet de groepenkast in huis hiervoor geschikt zijn. Verouderde kasten, met bijvoorbeeld van die ouderwetse witte stoppen, worden heel warm als een grote hoeveelheid stroom door de dunne bedrading wordt geleid. Veiligheid komt altijd op de eerste plaats! Is de groepenkast wel geschikt, dan kijken we naar het maximale vermogen van de aansluiting. In oudere huizen komen we vaak een 1-fase aansluiting tegen met maximaal 3,7 kW. Wij installeren standaard op 3-fasen, zodat de stroomverdeling in het huishouden beter is en er een hogere laadsnelheid bereikt kan worden. Voor de laadpaal wordt een aparte groep in de meterkast geïnstalleerd. Dan is de aansluiting van de lader altijd veilig.”

Wat behelst de installatie van een laadpaal en wat kost het?

“Belangrijk bij de installatie van een thuislader – aan de wand of op een paal – is de locatie van de meterkast in huis. Voor de aansluiting van de laadpaal moet immers een kabel naar de meterkast worden getrokken. Daar komt doorgaans altijd graafwerk bij kijken – des te langer de kabel, des te hoger de kosten. De aanschaf en installatie van een thuislader kan variëren tussen de €1.900 en €3.500, waarbij het type lader, de lengte van de kabel, eventueel graafwerk en de aanpassingen in de meterkast bepalend zijn. In het duurste geval is een complete upgrade van de meterkast noodzakelijk. Verzwaring van 1-fase naar 3-fasen, kost ongeveer €200 à €400. Wanneer je je auto niet op eigen terrein parkeert, moet je je bij je gemeente goed informeren over plaatselijke regels over het leggen van laadkabels op de stoep.”

Maar eigenlijk kun je een EV toch ook gewoon via het stopcontact opladen?

“Laad je elektrische auto NOOIT structureel op via het stopcontact! Deze Schuco-stopcontacten zijn niet ontworpen voor langdurige, hoge belasting. Dit kan leiden tot oververhitting, gesmolten contacten en zelfs brand. Vaak is een EV uitgerust met een thuislader (EVSE of ‘Granny Charger’), maar die is eigenlijk alleen bedoeld voor noodgevallen of zeer sporadisch gebruik met een zeer laag vermogen.”

Wat houdt ‘load balancing’ in?

“Dit is een slimme functie van de laadpaal. Het zorgt ervoor dat de laadpaal niet meer stroom verbruikt dan er beschikbaar is in huis en past het laadvermogen van de auto real-time aan. Zonder load balancing zal de laadpaal altijd met maximaal vermogen opladen. Als je gelijktijdig bijvoorbeeld je oven en de wasmachine of -droger aan hebt staan, kan de totale stroomvraag te hoog worden voor de hoofdzekering. Met load balancing regelt de laadpaal zelf het stroomverbruik, zodat je zonder zorgen kunt laden en stroomuitval voorkomt.”

Wat als zich een probleem voordoet met de laadpaal?

“Een storing is nooit helemaal uitgesloten. De oorzaak is meestal snel gevonden. Bijvoorbeeld als de kabel niet goed in de laadpaal of auto zit. Ook vuil, vocht of een beschadiging aan de kabel kan een storing veroorzaken. Mogelijk ligt het probleem bij de laadpas. Check dit bij een openbare laadpaal. Wanneer je een servicedesk raadpleegt, krijg je meestal eerst het advies om de laadpaal te resetten, door de stroomtoevoer zo’n 5 tot 10 minuten uit te schakelen en de laadpaal daarna weer op te starten. Heeft ook dit geen effect, dan wordt het tijd om contact op te nemen met de leverancier en/of installateur.”

Bij Essent ben je aan het juiste adres voor een complete laadpaalinstallatie thuis. Het vinden van de juiste laadpaal kan lastig zijn. Daarom staan onze laadpaaladviseurs voor je klaar. We helpen je graag van advies tot installatie door onze gecertificeerde installateurs. Zo kan jij zorgeloos op pad met je elektrische auto.

Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden van thuisladen van Essent.