Het moderne invoegen

Invoegen in Nederland
Het nieuwe rijden heeft voor een complete omslag gezorgd bij een nieuwe generatie automobilisten. Wij merken dat hier op de redactie duidelijk. Aan jonge lezers bijvoorbeeld, als die komen meehelpen bij een test. Maar ook onze logistieke hulpen zijn vaak jonge studenten die het wel leuk vinden om met nieuwe auto's te rijden. Meestal zorgen we dan dat we pk-rijke auto's niet snel hun richting op duwen, want jeugdige onbezonnenheid en testosteron combineren niet altijd even goed met veel vermogen in een auto. Maar opvallend genoeg is het wilde rijgedrag er niet meer.
De jonge generatie rijdt rustig, nooit te hard, schakelt vroeg op en beweegt zich goed mee met het verkeer. Maar ook weer niet op een manier dat het storend is. Want ondanks dat rustigere karakter is het nog altijd de oudere generatie die op het nader te noemen onderdeel het grootste gevaar op de weg vormt, samen met - het moet gezegd - sommige vrouwelijke bestuurders. Deze mensen lijken vaak bang voor het gaspedaal en er is een moment dat ronduit gevaarlijk is: invoegen.
De laatste tijd word ik steeds vaker geconfronteerd met automobilisten die aan het begin van een invoegstrook vrolijk hun auto met 70 km/h naar links gooien. Kan jij als aankomende 120 km/h rijdende auto op de rechterbaan op dat moment toevallig niet naar links, dan is dat niet prettig voor jou en nog minder voor je achterligger, die wellicht nog minder zicht op de zaak heeft. Sommige mensen weigeren gewoon de hele strook te gebruiken om in te voegen en vertikken harder te gaan dan 80 tot ze daadwerkelijk op de snelweg zitten. Een actie waarmee je op je rij-examen zakt als een baksteen, maar mensen tegenwoordig blijkbaar mee wegkomen. Hoe wapenen we ons tegen de langzame invoegers? Iemand suggesties?

Lezersreacties (147)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.