AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Mini Cabrio Cooper S 7-steptronic (2018)

Klaar voor de lente

Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
Mini Cabrio Cooper S
AutoWeek 13 2018
AutoWeek 13 2018

Je leest het in AutoWeek 13 2018

Mini heeft zijn driedeurs en de cabrio aan een facelift onderworpen. Een mooie gelegenheid om in de nagalm van de winter hernieuwd kennis te maken en vast in lentesferen te komen met het dak omlaag. Al moeten we daarvoor nog wel een eind naar het zuiden afreizen.

Aan de successtory van de Mini lijkt geen einde te komen. Menigeen zal net na de eeuwwisseling met scepsis hebben gekeken naar die relatief forse revival waarvan het origineel bij wijze van spreken bijna in de kofferbak paste. Maar dat kon het succes niet in de weg staan. Gedurende drie generaties groeide de reïncarnatie van Alec Issigonis' kleine cultwondertje alleen maar verder. Niet alleen in afmetingen, maar ook in diversiteit. Van Clubman naar Coupé naar Countryman naar Paceman; het kon niet op. Inmiddels zijn de extreemste varianten alweer uitgefaseerd, maar de kassakoeien zijn nog steeds springlevend en de derde generatie Mini Cabrio, vijfdeurs en driedeurs zijn nu gefacelift. Nu zijn de modelwisselingen bij Mini altijd al heel terughoudend, dus bij de facelifts moet je helemaal met een vergrootglas zoeken. We hebben dus een loep meegenomen naar Mallorca.

Kijk even mee: de koplampen zijn voortaan – mits je daarvoor bijbetaalt – voorzien van led- en matrixtechniek. In de eenvoudiger versies met halogeen wordt het onderscheid gemaakt door zwarte accenten. In de ledlampen achterop is de Britse vlag verwerkt; richtingaanwijzers zijn horizontale strepen, remlichten verticaal en de verlichting zelf een diagonaal kruis. Licht aan, richting aangeven en rem ingedrukt houden en je hebt een ware Union Jack ... enfin, de helft van de tijd dan en uitsluitend voor kleurenblinden. Zonder flauwekul: het ziet er beslist leuk uit. Tenminste, als je van Groot-Brittannië houdt. We spreken projectleider Andreas Merkel en die vertelt ons dat hij van een groep Ierse journalisten als eerste vraag kreeg of de Mini ook besteld kan worden zonder die vlag. Verder behelst de facelift vernieuwde logo's en een drietal nieuwe carrosseriekleuren, te weten Emerald Grey, Starlight Blue (het blauw van de auto op deze pagina's) en Solaris Orange. Wil je nog meer vernieuwing, dan zijn er nieuwe lichtmetalen wielen en accenten verkrijgbaar.

3D-PRINT

Zeker in dit segment is personalisering de laatste jaren een hot item. Mini zet op dat gebied bij deze facelift een paar opmerkelijke nieuwe stappen. Zo kun je een aantal afwerkingsaccenten in ruime mate naar eigen smaak laten vormgeven om er je eigen, unieke stempel op te drukken. Bijna letterlijk: rond de richtingaanwijzers op de voorschermen kun je je eigen naam (of die van je vrouw, minnares, hond, politieke voorkeur of favoriete voetbalclub) laten afdrukken. Datzelfde geldt voor het paneel op het dashboard rechts, waarbij je dan ook nog eens uit een aantal structuren kunt kiezen. Het wordt met 3D-print vervaardigd en met de hand afgewerkt. Er hangt daarom ook een redelijk stevig prijskaartje aan, maar dan heb je wel iets bijzonders. Ook de dorpellijsten kun je van eigen tekst laten voorzien en die licht dan op in het donker. En nu we toch aan de duistere kant zijn beland: naast het bekende Mini-logo dat aan de bestuurderskant vanuit de buitenspiegel op het wegdek wordt geprojecteerd, kun je aan de bijrijderskant zelf iets kiezen – 'welkom [vul maar in]'.

7-STEPTRONIC

Minder zichtbaar, maar meer merkbaar zijn de technische wijzigingen met voorop de nieuwe automaat. De zestraps Steptronic is vervangen door een nieuwe met zeven verzetten en dubbele koppeling. En dat is een flinke vooruitgang. Het razendsnelle, resolute schakelgedrag sluit naadloos aan bij het bijterige karakter van de Cooper S. We rijden met de cabrio over de kronkelende kustwegen aan de noordwestkant van Mallorca. Een heerlijk, maar veeleisend parcours. Dit zijn de plekken waar een Mini het best tot zijn recht komt. Dat geldt het meest voor de driedeurs Cooper S die we slechts kort reden, maar in niet eens zo veel minder mate voor deze cabrio. De torsiestijfheid is uitstekend op orde en hoewel de besturing wat minder zwaar lijkt dan bij eerdere generaties Mini, is hij nog steeds vlijmscherp. Vergeleken met de driedeurs is het onderstel van de cabrio wat minder snoeihard en dat is prettig; in de driedeurs is elke drempel een stokslag. De 192 pk sterke motor van de Cooper S is heerlijk kwiek en komt met deze nieuwe automaat nog beter uit de verf. Overigens krijg je met de zestraps handbak, die we kort in de driedeurs reden, nog steeds wel wat meer beleving. De motor klinkt lekker hees en ploft er bij terugschakelen lustig op los.

ALWAYS OPEN

Mini heeft altijd vastgehouden aan een klassieke, stoffen kap voor de Cabrio. Aangezien de Cabrio vierzits is en een erg korte achterkant heeft, kan de kap niet volledig in de achtersteven verdwijnen, maar dat is voor de liefhebbers niet erg. Anders dan in oude tijden is de kap elektrisch te bedienen en dat kan ook rijdend, tot een snelheid van 30 km/h. Het hele proces duurt 18 seconden en dat is een heel keurige score. Een deel van de constructie ligt overigens wel onder de taillelijn van de koets en daardoor krimpt de bagageruimte in open toestand van 215 naar 160 liter. Die ruimte bereik je via een nogal beperkte opening, maar het Easy Load-systeem tilt het dek een stukje op, zodat je ook wat grotere stukken kunt inladen terwijl de kap open is.

De vernieuwde Mini Cabrio staat, net als de drie- en vijfdeurs, al bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij € 28.200 voor de One met handgeschakelde zesbak en lopen door tot € 49.900 voor een eveneens handgeschakelde John Cooper Works.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Stuurt nog steeds fantastisch
  • +Veel personalisatiemogelijkheden
  • -Krappe kofferruimte
  • -Op slecht wegdek wel erg hard

Signalement

Merk Mini
Model Cabrio Cooper S
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.046

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 3.850 mm / 1.727 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.290 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 146 g/km

Lezersreacties (38) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Meer auto heb je niet nodig.
Le Courrier De La Grogne
Le Courrier De La Grogne
  • 1
Met minder kom je zelfs toe: Neem een Opel Adam Cabrio of een Fiat 500C. En die zijn nog comfortabeler geveerd bovendien.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Heerlijke auto die verrassend ruim is en zeer volwassen rijdt. Heb deze facelift versie bij de dealer gezien, krijgt ook een iets groter scherm voor de navi. Een vriendin van ons heeft een 3- drs Cooper besteld in dezelfde uitvoering als de onze en dan in Solaris Orange de opvolger van Vulcanic Orange! Leuke auto!
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Een heel leuke cabrio, maar helaas wat minder praktisch vanwege het harde onderstel begrijp ik. In de stad over alle opengebroken stukken en drempels geen lolletje, en een rondje platteland op wat minder onderhouden binnenwegen ook al niet geweldig. Toch maar de Mazda/Fiat doen als je open wilt rijden en niet alleen af en toe flaneren.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@E.T.

Klopt wel een beetje. De Cooper S is de ‘mannen-variant’ van de MINI. Knalhard geveerd, zwaar sturend en schakelend. Mijn vrouw was er na een middagje helemaal klaar mee. Ik vond hem zelf geweldig, want je kan er echt lekker mee scheuren en bochtjes pakken. Dat hij rijdt als een kart is helemaal waar!
MKa
MKa
  • 0
leuke auto om te zien zeker de JCW. Mega onpraktisch is mijn mening, daar koop je um niet voor (hoop ik..) Al enige keren in een Countryman gereden. Die heeft een gevoel van niets. Laat staan de prijzen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Vervolg: vrouwlief heeft dus voor de MX-5 (ND) gekozen. Na 2,5 jaar nog steeds stapelverliefd op dat ding. Is ook een fijne auto, maar voor mij wat te klein om uren achter het stuur door te brengen. De MX-5 heeft maar één heel groot nadeel. Elke andere schakelbak voelt minder of ronduit waardeloos nadat je die van de Mazda ooit eens hebt gereden.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 2
@PPEP: voor een middagje is het natuurlijk top!
Het schijnt dat ze in Monaco wel (voor een deel) perfect asfalt hebben voor deze auto. En ook nog het bijbehorende klimaat in het voor en najaar.
Von Reet
Von Reet
  • 1
Ja jongens, het is me wat allemaal, met die auto's.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@E.T.

Dat zou voor mij zeker een reden kunnen zijn om naar die stadstaat te verhuizen! :-)
HansvdP
HansvdP
  • 1
Een cabrio zonder stoffen dak is ook geen cabrio, Mini heeft dat goed begrepen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Leuke kart, hebben ' m als 2e auto! Zicht naar achter bijna gevaarlijk!
Beestebende
Beestebende
  • 2
Mallorca en deze mini.... Leven is zo slecht nog niet...
Korff
Korff
  • 2
De kakmadammenauto bij uitstek oftewel de Polo van Blaricum (voor naar de Polo of tennisbaan)...
Anoniem
Anoniem
  • 1
De asfalthoer genaamd.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Dat hij er leuk uitziet is duidelijk, maar je moet er in gereden hebben om hem echt te waarderen.
Dan snap je ook dat een vergelijking met een 500 of een Adam cabrio erg grappig overkomt.

Duur maar wel echt een hebbeding.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Heb er ooit eens mee gereden... idd een go kart.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De DS 3 Performance won zelfs hier op deze site van de Mini Cooper S 2 jaartjes geleden, en niet een klein beetje. Feit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De DS is een DS en een Mini koop je omdat het een mini is...
Anoniem
Anoniem
  • 5
@HRC, heb met de DS3 gereden alswel de Cooper maar de Cooper zit echt een niveau hoger qua weggedrag, degelijkheid en afwerkingskwaliteit mi.
Poor Joe
Poor Joe
  • 4
@Charles
Je vergeet de prijs... ook een niveau hoger.

Verder is de Mini gezegend met een multi-link ophanging achter, terwijl de concurrenten allen een semi-onafhankelijke set-up hanteren (in deze klasse)... op de Audi S1 na dan.
Bimmert
Bimmert
  • 3
Charles,
Vergeet klasse, stijl, heritage en waardevastheid niet
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ Poor joe, klopt! Maar beter duur dan niet te koop!
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Bimmert, als ik jou niet had hier..!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik volg Auto Motor und Sport, Autoweek ; De DS dus. Sorry kuddebeesten. Rijplezier en prestaties! geen gezever rondom om erbij te horen... Doe mij ook maar de Jag... En jullie, wat rijden jullie...?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mini... de naam klopt.
Steven18
Steven18
  • 0
Wat een gekke design! Gelukkig zie je hem zelden op de weg.
Geurt Gortemuller
Geurt Gortemuller
  • 3
@DS HTP: ik snap je reacties niet, een Mini en DS zijn beiden voor een geheel andere doelgroep bestemd. De Mini is bestemd voor mensen die de historie willen herbeleven, sportief willen rijden of gewoon willen genieten van het leven. Een DS is meer voor.... eh... DS-rijders. Niets mis mee toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij is leuk maar ik ben persoonlijk wel een beetje uitgekeken op het uitgemolken uiterlijk. Al die retro obesitasmodellen gaan vervelen. Maak eens wat moois...
Anoniem
Anoniem
  • 2
De retro-hype is over.
De vroegere allemansvriend Mini is nu te poenerig geworden en spreekt bijpassend publiek aan. De enigen die er echt goed in retro-styling zijn, zijn de Fiat 500, en de Singer. Die mogen nog even blijven.
Honda Urban is een veelbelovende nieuwkomer.
Next.
Geurt Gortemuller
Geurt Gortemuller
  • 1
Zou kunnen Bofnar, maar BMW is er wel in geslaagd om het als individueel merk neer te zetten. Mini moet nu ook uit de showrooms en op eigen benen verder. Dan is de retro-hype voor dit merk inderdaad voorbij. Ik zie een Fiat 500 niet zelfstandig doorgaan, daarvoor ontbreekt een gerichte doelgroep.

Retro-styling is dus mode. BMW heeft op tijd gezien dat het vergaat.
Anoniem
Anoniem
  • 2
En Bofkont is erin geslaagd weer een compleet nieuw label te introduceren hier op AW: Geurt Gortemuller.
LB.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De Mini cabrio is een van de weinige echte pure cabriolets, dat alleen al maakt het een topper.
DS THP: Ik heb nog nooit een DS3 cabriolet gezien dus waarom je die maar blijft vergelijken snap ik niet helemaal.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Echt een leuke auto, alhoewel ik het grove stiksel aan de zijkant van de kap erg slordig, storend en lelijk vind. Zelf zou ik voor de standaard vijfdeurs Mini gaan met lekkere dieselmotor en in de basis-kleur komo-vuilniszakkengrijs met stoere zwarte wielen. Prachtig !!!
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ Le Courrier De La Grogne alleen zijn de 500C de Adam en de DS3 geen cabrio's.
Zou best een Mini willen hebben alleen dan wel als Clubman.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er zijn weinig betaalbare, en, in mijn ogen mooie cabrios te koop. Dit is er 1 van. Kwaliteit a la BMW (ja ja), durf/kan ik zeggen. Hoop er t.z.t. nog eens een keer (bij) te kunnen kopen. Echt, pracht auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
.... ze gebruiken toch hetzelfde THP blok in de duurdere versies? Vallen toch in hetzelfde segment. Worden in legio tests tov elkaar gezet...

Maar jullie hebben een punt, de DS is meer auto voor zijn geld. Consistenter. Zelfs onze performance heeft een beter compromis sport:comfort dan de basis ONE. Zie ons nog niet met een Mini tg 200 km/u naar Menton trekken... Hoe kom je daar dan uit??(langs Duitsland welteverstaan ;-) )

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.