Fiat 500 Twinair 100

Duwtje in de rug

Fiat 500 Twinair
AutoWeek 13 2014
AutoWeek 13 2014

Je leest het in AutoWeek 13 2014

Hoewel hij alweer bijna zeven jaar op de markt is, lijkt de populariteit van de Fiat 500 maar niet af te nemen. Er zijn echter een hoop kapers op de kust, zoals de nieuwe Twingo van Renault. Met een zeer bescheiden facelift en een sterkere Twin-Air-motor moet de kleine Fiat er weer even tegen kunnen.

Sommige auto's lijken nooit oud te worden. Neem nou de Fiat 500. Hij oogt nog altijd fris en bijdetijds. Maar de concurrentie zit uiteraard niet stil. Dat is echter nog geen reden voor Fiat om, afgezien van een paar nieuwe lakkleuren, nieuwe bekledingen en andere lichtmetalen wielen, heel veel te veranderen voor modeljaar 2014. Het belangrijkste nieuws is echter te vinden onder de motorkap: in navolging van onder meer de Alfa Mito en Fiat 500L is ook de kleine 500 nu leverbaar met een sterkere variant van de tweecilinder Twin-Air. Op de Nederlandse markt krijgt die 100 in plaats van 105 pk, waardoor de CO2-uitstoot net als bij de overige Twin-Air-versies laag genoeg is voor 14 procent bijtelling.

Het compacte turbomotortje is de kekke 500 op het lijf geschreven. Waar het gebrek aan raffinement in de 500L een serieus nadeel vormt, past het hysterische branieschoppertje wonderwel bij zijn kleine driedeurs-broertje. Oké, bij hogere toerentallen schreeuwt hij wel érg om aandacht, maar daar krijg je ronduit pittige prestaties voor terug. De tweepitter hangt gretig aan het gas, helemaal als je de sportstand inschakelt. Dan kleurt ook het nieuwe digitale instrumentarium rood.

Verrassend dynamisch

De 500 heeft een verrassend dynamisch onderstel, al wordt de sportiviteit bekocht met een nogal harde demping; kuilen en putdeksels worden op weinig subtiele wijze doorgegeven aan de inzittenden. En als we toch aan het mopperen zijn: het ruimteaanbod van het interieur is erg matig. Natuurlijk is dit een kleine auto, maar een moderne A-segmenter als de Volkswagen Up heeft zowel de voor- als de achterpassagiers beduidend meer ruimte te bieden en doet ook ruimer aan. Langere bestuurders zitten niet echt lekker in de 500 – wat hoog op de bok met een stuur dat te schuin staat en een brede middenconsole die een constante bedreiging vormt voor de rechterknie.

Maar het ziet er ook binnenin nog steeds allemaal prima uit, dat dan weer wel. Sowieso zullen de fans de minpunten van de 500 onmiddellijk met de mantel der liefde bedekken. En hij heeft ook genoeg sterke punten. De nieuwe, pittige Twin-Air-motor weet wat dat betreft het beste in de 500 naar boven te halen.

De geüpdate 500 staat inmiddels in de showroom, met de Cult als nieuwe topversie. De is onder meer voorzien van een handsfreesysteem met Bluetooth, automatische airconditioning en chique leren bekleding van Poltona Frau. Naar verwachting zullen de vanafprijzen niet wijzigen. De 100 pk-versie wordt later dit jaar leverbaar. De prijs is nog niet bekend.

Video

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum