Volvo XC90 D5 Summum (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
Niet goedkoop, wel erg lekker.
- 135.000 km
Inmiddels heb ik deze XC90 een jaar(op één week na)
Na onze V70 met extra 3e achterbank(ik heb 4 dochters) moesten we op zoek naar een echte 6/7 zitter omdat m'n jongste(8jr) niet echt meer op het 3e bankje paste. Ik heb iets tegen "busjes" dus de beschikbare modellen(Espace, Galaxy, Alhambra etc.) vielen eigenlijk al af. Als Volvo liefhebber toch eens gezocht naar een XC90, via m'n garage ook even even gereden in een D5 en de 3e zitrij gepast(daar paste ik met m'n 178 ook nog). Dat reed toch wel erg fijn, lekker hoog, de vertrouwde D5 roffel en toch niet het gevoel dat je in een PC-Hooft tractor rijd. Dus de knoop doorgehakt en i.v.m. de hoge prijzen in NL zelf een XC90 185PK D5 Summum Geartronic 6 bak(geen 5 bak dus!!) uit 04 2006 met 110.000km in Duitsland gekocht, de hele invoer procedure viel trouwens best mee. Dit scheelde toch wel een paar duizend euro's. Denk er overigens wel aan dat een Klasse 3 alarm in Duitsland niet verplicht is, ik moest deze dus nog zelf regelen(á 750,-) Tot zover de aanschaf.
Inmiddels dus 25.000km gereden, en ik moet zeggen wat een geweldige auto is dit. De rust en comfort(de premium Dolby sound draagt hier ook wel aan bij) zijn gewoon heerlijk. En qua rijgedrag, tja het is natuurlijk geen bochten ridder, hoewel hij ook wel vlot te rijden is. Met de 185pk/400Nm is hij zeker niet traag.
Ik moet zeggen dat hij zelfs beter(scherper) stuurt dan m'n V70 die ik te week vond. Deze XC90 is precies goed; stevig maar comfortabel.
Het verbruik ligt bij korte ritten op ca. 1 op 9 á 10. Maar op lange afstanden zoals afgelopen zomer naar Corsica haalde ik ondanks dat je er met z'n 6-en in zit met bagage en aanhanger ook 1 op 10. Bij normaal snelweg gebruik(kruis snelheid 130km/h) haal je de 1 op 12 makkelijk.
En dan de kosten, bij 120.000 kreeg hij een onderhoudsbeurt welke 725,- koste. Verder een nieuwe set banden(800,-) In november heb ik er nog een set Winterbanden op 17" velgen bij gekocht(1.400,-)
Echte reparatiekosten heb ik één keer gehad, het achter differentieel was kapot + de Hydropomp van de AOC(Active On Demand) gelukkig had de vorige eigenaar een uitgebreide garantie afgesloten(tot 5jr) dus die kosten vielen gelukkig erg mee. Verder gaf de accu het tijdens de strenge vorst op, maar dat is volgens mij niet vreemd na 130.000km/bijna 5jr.
Als de garantie periode is afgelopen denk ik er aan om hem te laten "chippen", dat was bij de V70 ook goed bevallen. Dat is dan met name om een lager verbruik te realiseren en om de automaat nét iets vlotter te laten reageren.
Nog even iets over het SUV karakter, na de winterse periode in december 2010 ben ik toch wel erg blij met deze auto, sneeuw, ijs maakt niet niet uit, deze auto sleurt je overal moeiteloos en veilig doorheen, alleen daarom al... Volvo For Life!
Update
- 137.000 km
Update 137.000km
Bij APK bleken wieldraagarm rubbers versleten, dus deze laten vervangen, dat is trouwens echt een opknapper, hij stuurt weer zo scherp als een nieuwe XC90.
Tevens de bus bij de haakse overbrenging(schijnt kwaaltje te zijn) laten vervangen onder de (aanvullende)garantie.
Nog steeds erg tevreden met de auto, het is gewoon genieten om een stukje te rijden, Premium Sound op 10 en gáán. We gaan in mei naar Parijs, en heb er nu al zin in om weer eens een paar honderd km achter elkaar te rijden(stom hé, ik heb dat nog nooit met een auto gehad).
Heerlijke wagen, maar tijd voor een andere
- 216.000 km
Ik heb de XC90 verkocht, review aanvulling volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.