Volvo XC90 D5 Momentum (2005) #2

autoreview

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90 - interieurVolvo XC90 - interieur

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Momentum
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na beland te zijn in een zeer zware kettingbotsing met een VW Passat besloten dat je weinig aan een gevulde spaarrekening hebt als je in de kreukels ligt en een heb ik gelijk een XC90 aangeschaft. Van mijn passat was na het ongeluk niets over en op een pijnlijke knie en wat schram-en snijwonden na was mankeerde ik niets.

Ik durfde echter nauwelijks nog auto te rijden en besloot dan maar een hele veilige auto te kopen. Een zwarte D5 momentum automaat. Voor 34k was ie voor mij, maar mijn spaargeld was op en de vaste lasten zorgen er voor dat er weinig meer overblijft elke maand, maar goed ik durf weer te rijden.

Mijn inkomen (iets minder dan 2 keer modaal) past eigenlijk niet bij zo een dure auto en dat is ook 1 van de bezwaren tegen deze auto en SUV’s in het algemeen; de poenerige uitstraling. Voor mijn ongeval had ik het niet zo op SUV’s ik vond het onnodig om met awd op de snelweg te rijden en bovendien vond (en vind eigenlijk) ik het een beetje asociaal om met zo een hoge auto het zicht van je achterligger te blokkeren. Aan de andere kant dat doen al die bestelbusjes en vrachtwagens ook.

Zoals gezegd heb ik deze auto gekozen vanwege de veiligheid, de grootste en zwaarste Volvo die er is. Toen ik hem kocht dacht ik er niet zo over na maar nu vind ik het toch best een egoïstische auto; ik zit lekker veilig maar door de grote auto en de zware massa komen andere bestuurders er in een eventuele botsing toch slechter vanaf dan wanneer ik in bv weer een passat zou rijden. De Dealer wist mij echter te vertellen dat de XC90 een speciaal opvangsysteem heeft waardoor bij een botsing de andere auto zacht opgevangen zou worden. Een filmpje op youtube van een ADAC crashtest tussen een Golf V en een XC90 doet anders vermoeden. Maar goed ik ben een zeer rustige bestuurder geworden en ga altijd uitgerust op weg dus misschien dat dat een waardige compensatie is.

Voor ik over de auto zelf begin nog even ander bijzaak. Je wordt toch vaak bekeken in deze grote auto. Ik kan moeilijk beoordelen of het afkeurende (patser) of goedkeurende (mooie auto) blikken zijn maar ik voel me na anderhalf jaar in deze auto nog steeds een beetje bezwaard.

Dan nu over de auto zelf; een heerlijk apparaat!! Fantastische instap heerlijke (wel wat gladde) zetels en de D5 is rap zat voor mijn huidige rijstijl. Motor is niet echt fluisterstil maar echt storen doet het mij niet. Afwerking is ok, een beetje sober maar voelt wel degelijk aan. Bagageruimte (met 7-zits stoelen ingeklapt) valt mij simpelweg tegen voor zo een bakbeest. Er kunnen best wat koffers in maar gevoelsmatig kon ik mijn passat een stuk voller stouwen. Remmen gaat behoorlijk rap voor zo een bakbeest en het stuurgevoel is perfect voor mij; niet te direct, niet te wollig. De auto lust trouwens best wel een bandje op zijn tijd, na 43.000km was ik alweer toe aan een nieuw setje. Onderhoud liet ik doen bij de dealer maar daar werd het mij een beetje te prijzig en nu laat ik het onderhoud doen bij een universeel bedrijf. (dealer schijnt te denken dat als je xc90 rijdt wel advocaat zult zijn en makkelijk de rekening kunt ophoesten).

Op de maatschappelijk bezwaren na ben ik heel erg in mijn nopjes met deze auto maar op termijn is het financieel wel verstandiger om een maatje kleiner te gaan rijden, echter het ongeval is nog niet voldoende gesleten om op korte termijn over te stappen naar een maatje kleiner. Zolang ik het nog kan betalen blijf ik nog eventjes doorrijden in mijn SUV.
Waarom moet je de XC90 niet kopen:
-bagageruimte
-kosten
Waarom wel
-heerlijke zit
-veilig gevoel

Zal over 40.000 km (+-1 tot anderhalf jaar) misschien weer een update doen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.