Volvo XC90 D5 Elite (2003)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | XC90 D5 Elite | 
|---|---|
| Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat | 
| Bouwjaar | 2003 | 
| Jaar van aanschaf | 2009 | 
| KM-stand bij aanschaf | 178.000 km | 
| KM-stand laatst | 285.000 km | 
- 183.000 km
Sinds afgelopen juni ben ik een trotse bezitter van een Volvo 
XC90 D5 geartronic. Uitvoering Elite, automaat/geartronic en 
lederen bekleding uit 2003 met 178000 km al achter de kiezen. 
Wat een fantastische wagen is dit. Heerlijke zit, heerlijke 
ruimte, soepele motor, sterk genoeg voor hetgeen waar ik hem 
voor nodig heb. Geen strepentrekker, maar daar koop je zo’n tank 
ook niet voor.
Het Volvo-virus begon bij mijn ouders met een 240 estate, niet 
kapot te krijgen, 2x een 740 estate, een 740 sedan, 940 estate, 
2x 480, 850 estate, 850 estate. Zelf ben ik begonnen met een 
V40, 4 maanden een 440 als tijdelijke vervanger van een gestolen 
Alfa, V70 en dan nu de XC90. Met alle Volvo’s behalve de eerste 
480, vrijwel geen noemenswaardige problemen gehad. 
Afgelopen juli met de XC90 naar Italië gereden, en niets anders dan lof.  Ik ben van huis uit geen diesel rijder, doch wat rijdt het heerlijk die aggregaten van tegenwoordig. Altijd koppel te over. En voor zo’n bak van dik 2ton toch een vrij voordelig verbruik. Op smalle binnenweggetjes, in de bergen en op snelwegen presteert hij prima en produceert weinig geluid. Lekker koersvast maar verder prima lichte bediening. Je houdt genoeg feeling met het wegdek. Op de terugweg voor de Gotthard tunnel even getankt en een anderhalf uur in de file gestaan en wel even de “turbine” een paar keer uitgezet…We stoken natuurlijk niet als we lang moeten wachten.  Maar verder in Zwitserland aan de maximale snelheden gehouden en los in Duitsland. 150 tot 160km per uur is prima te doen.Het verbruik kwam uit op 1 op 14,5 en 1 op 15, daar neem ik mijn petje wel voor af.
Los van alle toeters en bellen, heerlijke dolby surround set, geïntegreerde telefoon, lederen bekleding en 7 stoelen vind ik die boordcomputer wel irritant. Althans als je hem op het verbruik gaat zetten. Je gaat toch proberen om voordelig mogelijk te rijden.
Mijn bevindingen:
- Hij is groooot, hoog en comfortabel.
- Motor is sterk genoeg om lekker te toeren
- Stoelen zitten prima, zeker voor lange ritten. Goede steun aan 
  de zijkanten, echter de lederen stoelen zijn glad. Bij een 
  noodstop glij je er wel vanaf.
- Geïntrigeerd kinderzitje is prima, doch neergeklapt is deze 
  zitting te smal en te hard voor volwassenen
- De spiegels geven goed zicht.
- Gebruiksgemak van de apparatuur is prima en overzichtelijk, 
  behalve door het telefoonboek bladeren naar een nummer vereist 
  nogal wat handelingen, of ik moet de boekjes er nog eens goed 
  op nalezen. 
- De achterste 2 stoelen zijn alleen voor kinderen of in ieder 
  geval voor personen die niet groter zijn dan 1 meter 50. De 
  achterste hoofdsteunen blokkeren wel een enorm gedeelte van je 
  uitzicht naar achteren, maar goed, als de stoelen toch niet 
  gebruikt worden, gewoon even de stoeltjes inklappen.
 (wat overigens makkelijk te doen is). Bij gebruik van de 7 
  zetels is er nog wel wat bagage ruimte over, maar om nou met 
  z’n zevenen even een weekendje er op uit te trekken is dan 
  niet te doen.
- Afwerking is degelijk. Wat wel jammer is, is dat je de bagage 
  rolhoes niet makkelijk ergens kan plaatsen als je de achterste 
  stoelen nodig hebt, en het onderste gedeelte van de klep van 
  de achterdeur klinkt erg blikkerig. Deze hadden ze wat mij 
  betreft wel mogen opvullen. (maar dan wordt de auto nog 
  zwaarder)
- De opbergvakken voorin houden niet echt over, en dat voor zo’n 
  ruime wagen.
- Wat ik niet begrijp is de sigaretten aansteker, echter geen 
  asbak. Nu rook ik toch niet, maar had er gewoon een kapje met 
  de tekst 12v op geplaatst.
Ik heb er nu een kleine 5000 km mee gereden en voor zover geen 
problemen gehad.  En ja die km stand maak ik me niet druk om. 
Gewoon op tijd z’n beurten en niet jakkeren dan kan er nog wel 
een 2ton bij. Makkelijk, t’is en blijft tenslotte een Volvo.
"Afscheid nemen bestaat niet"
- 285.000 km
Na 4 en een half jaar relaxed cruisen in de XC90 welke mij elke keer weer compleet uitgerust op mijn bestemming bracht uiteindelijk met pijn in het hart afscheid genomen van mijn trouwe metgezel. "Hij werd te groot" houden we het maar op, en waarom de belastingdienst blijven spekken als ik de ruimte toch niet meer nodig heb? Daar dachten de kinderen anders over, en was ik voor even een "Volvo afvallige" want hoe moest het nu met feesten en partijtjes? Nu konden er niet meer zoveel kinderen mee op uitjes en opa en oma konden ook niet meer mee naar EuroDisney Paris.......Tja, je kunt ze beter van jongs af aan leren wat crisis voor een impact heeft. 
Ik zou in ieder geval voor vaderdag een schroevendraaier krijgen om mijn naambordje van de deur af te halen....Zoveel was duidelijk.
Italië, Frankrijk, België en Duitsland heb ik meerdere malen aangedaan en aangezien ik een fluwelen voetje heb, regelmatig 1 op 17 gereden. Wie doet me dat na met dik 2100kg ledig gewicht;-)
Zelfs 1 keer 1 op 23 gereden omdat ik voor het eerst in mijn leven een klapband had gereden in België. Ze hebben ook werkelijk "fantastisch" wegdek daar hoor. pfffff. Dus met een thuiskomertje uiteindelijk niet harder dan 80, want "dat mag niet" staat er met grote letters op. 
De ruimte, rust, geluidsinstallatie met Dolby Surround welke werkelijk s u p e r was, de alom geroemde stoelen en het gebruiksvriendelijke van de XC90 heeft me 
nimmer teleurgesteld. Okay, je wordt door de hoge koets wat door elkaar geschud bij drempels links en rechts, maar "dat geeft het gevoel dat je leeft potdorie!"
We "moesten" kleiner en mijn dealer had de vrijheid genomen wat rond te shoppen. Ik had namelijk tussen neus en lippen door gemeld dat er eind 2014, begin 2015 toch wel eens gedacht moest worden aan inruilen. 
Het werd allemaal wat eerder dan verwacht door een mooie prijs die ik kreeg geboden (285000km op de teller) en een XC60 die helemaal af was. Niet helemaal mijn kleur, en de geluidsinstallatie kon mij niet zo bekoren na de oorstrelingen van de "concertzaal-uitrusting" van de XC90, maar de kinderen en de vrouw waren om en besloten unaniem dat ik voorlopig hun grootste sponsor mocht blijven. 
Dus vanaf 4 januari wat "krapper" in de XC60
waarover ik later een review zal plaatsen.
De 6de Volvo alweer....En ik begreep de slogan "Volvo for life" altijd alsof je met 1 Volvo je hele leven deed.......What was I thinking? ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Hoe een gebruikte Tesla-motor een Volvo XC90 een tweede, elektrisch leven geeft

Met deze Volvo XC90 kun je zo naar Klokje Rond

Praktijkervaring Volvo XC90 (2003 – 2014)

Deze forse, maar vriendelijke SUV’s koop je voor €12.000




